Teerex Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 bedre med 6 fot over, enn 6 fot under Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 (redigert) Så husken var ikke helt hundre denne gangen heller S/S Norway hadde en grunnberøring ved innseiligen til Miami for mange mange år siden om jeg ikke husker helt feil. Hun stakk 32 fot og der hun var på var det 30 fot dypt, Var ikke snakk om totalhvari, men dybden der hun var ned på ble visst senere korrigert fra 30 til 32 fot noe som skulle si litt om hvor solid bygget hun var. Ikke helt sikker på når dette skjedde, men vil tro det dreier seg om 80 tallet en gang. Kan det hande det kan være denne hendelsen du tenker på? Redigert 4.November.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Forklaringen lå vel i at man ønsket en mest mulig effektiv infrastruktur i "Øresundsbyen". København og Malmø utgjør tyngdepunktet i denne "byen". En broforbindelse helt nord ved Helsingborg/Helsingør, ville representert en uhensiktsmessig omveg. Du har naturligtvis helt ret: Det var også en MEGET vigtig ting. Der var megen snak om "Ørestaden". Men man vidste jo allerede dengang at den ikke ville blive den store pendlertrafik over broen, da den jo skulle være brugerbetalt og det ville koste dyrt at køre over. Så forretningsplanen var i høj grad baseret på transit-trafik til/fra Tyskland/kontinentet. Ikke mange regnede med at der være et stort antal, der fx boede i Sverige og arbejdede i DK. Dengang sejlede der jo også flyvebåde mellem Københan og Malmö som var meget billigere end broen - og noget hurtigere fra centrum til centrum. (De overlevede dog ikke længe, da broen først kom. ) Imidlertid lavede Sverige en skattereform, der - sammen med lave leveomkostninger, en gustig kursudvikling og lave priser på biler - gjorde det uhyre attraktivt for danskere at flytte til Sverige. Da broen blev vedtaget i 1991 (og forrtningsplanen er endnu ældre) var kursen på en svensk krone omkring 1,15 danske kroner. I 2001, da broen stod færdig, var kursen nede i 78 øre, så det satte skub i ønsker om at flytte til Malmø, handle i Sverige mm. Desuden kom broen i en del mediemæssig modvind netop på grund af de høje takster, der hindrede pendling og endages-turister. Som en konsekvens heraf blev taksterne sat betydelig ned i 2001 og der blev lavet attraktive priser for pendlere med rabatter mm. Og så kom integrationen - men først da. Den var ikke med i planerne, for så skulle priserne fra starten have været så lave, at broen aldrig var blevet vedtaget. Derfor tror jeg stadig, at beslutningen om linieføringen først og fremmest var et resultat af de forretningsplaner, der blev lagt i slutningen af 80'erne og som byggede på nogle økonomiske kalkyler over byggeprisen og trafikmængderne. Og her husker jeg tydeligt, at den nordlige linieføring blev omtalt som teknisk besværlig og meget dyrere end den sydlige. ...Som jeg husker det... :-) Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.