Jump to content

Eksosspjeld VP TAMD 31


Marø

Recommended Posts

Jeg har en VP TAMD 31A som ikke yter det den skal. Ved fullt pådrag soter den noe helt j@#%elig svart. Den ryker lite ved oppstart. Hvitrøykbegrenseren virker ikke, som på så mange andre av samme type. Kan det være at spjelet står i lukket posisjon hele tiden? Kan noen fortelle meg hvilken posisjon det skal være i når det er åpent? Skal stangen fra solenoiden være i stilling opp eller ned (eller hvordan skal jeg forklare hva jeg mener)? Vil ike det også gjøre at det ikke blir noe futt i turboen? Den stenger jo for eksosen som igjen driver turboen. Før i tiden hørte man en hvining fra turboen, men på min kan jeg ikke høre at turboen går. Har hatt av luftfilteret og kunne konstatere at turboen går meget lett rundt.

Link to post

Mener å ha lest at mange låser spjeldet i åpen stilling,eller fjerner det helt. Det burde jo Volvo Pusheren din kunne guide deg i.

Satte in en TAMD 31L sist vinter og på den finner jeg ikke spor av dette spjeldet med tilhørende rallamikk.Det kan jo selvfølgelig være fordi jeg ikke vet hva jeg skal se etter.

Den eneste klagen jeg har på motoren er at den ryker endel ved oppstart.Ellers virker den helt greit.

Link to post

Hei, på min motor er hele greia fjernet så jeg kan ikke svare på det. tror bare de brukte denne patenten noen år før de fjernet det og gikk for en løsning med høyere kompresjon. På min motor blir det derfor endel røyk på kald motor, litt slitsomt når en ligger i gjestehavner.

Link to post

thor - det er ikke eksosspjell på motoren din. Det var kun 31A motoren mellom 86- ca 90/91 som hadde dette.

 

Når det gjelder spørsmålet om når spjellet er lukket så er når armen på spjellet blir dratt nedover. Oppover så er det åpent.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...