Jump to content

Har du vinterkonservert motoren etter forsvarets standard?


Roger jo

Recommended Posts

Forsvarets standard på lagring av motorer er her.

 

2.4.2.4 Bensinmotor, 2-takter

Motor kjøres på rask tomgang til den er gjennomvarm.

Motorolje (P-10N) tilføres gjennom forgasseren til motoren begynner å fuske. Motoren

stoppes og avkjøles.

Motorolje (P-10N) helles inn i hver sylinder mens motoren dras rundt på starter

eller snor.

Tennpluggene skrues i og luftfilter renses/skiftes.

2.4.2.5 Bensinmotor, 4-takter

Veivhus og oljefilter tømmes for olje mens motoren er varm.

Nytt oljefilter monteres og ny olje, (P-10N) påfylles.

Motoren kjøres på rask tomgang til den er gjennomvarm.

Motorolje (P-10N) påfylles gjennom forgasserens luftinntak til motoren fusker.

Motoren stoppes og avkjøles.

Motorolje (P-10N) helles i hull til tennplugg mens motor dras rundt på starter

eller snor.

Tennpluggene skrues i og luftfilter renses/skiftes.

2.4.2.6 Dieselmotor

Veivhus og oljefilter tømmes for olje mens motoren er varm. Nytt oljefilter monteres

og ny motorolje påfylles. Drivstoffsystemet skal behandles med motorolje (P-10N) på

følgende måte:

- En ekstra drivstofflbeholder (Jerrykanne) gjøres klar slik at den kan kobles til

motorens tilførsel- og returslanger ved hjelp av plastslanger (transparent). På

ekstratanken påfylles det 2 deler F-34 og 1 del motorolje (P-10N)

- motoren startes og kjøres på sin egen dieseltank inntil normal arbeidstemperatur

er oppnådd. Drivstoff-filtrene tappes for drivstoff

- ekstra-beholderen tilkobles og motoren kjøres med 3/4 topphastighet i ca. 5

minutter (kjøretøyet kjøres på plass med denne drivstoffblandingen, eventuelt

stages på plass)

Avsnitt: 2

- motoren stoppes

- innsugningssystemet lukkes med lokk e.l. som tåler 1 bar trykk uten deformasjon

- drivstoffpumpen stilles på maksimum effekt, og motoren dreies ved hjelp av

startmotoren i ca. 30 sekunder. (NB! Lufttilførselen må være fullstendig blokkert

da motoren ellers kan starte og overruse. Filler må ikke brukes som tettemiddel.

Når tettingen er fjernet, må ikke motoren dreies rundt p.g.a. faren for start og

overrusing.)

NB! Motoren må ikke belastes hardt når preserveringsblandingen brukes. Dette fordi

blandingens høye viskositet kan påføre innsprøytingspumpen skader p.g.a. unormalt

høyt arbeidstrykk.

2.4.2.7 Drivstofftank

Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. F-34 skal brukes på

dieselkjøretøyer.

Kondensfjerner skal ikke brukes. Den fremmer mikrobiologisk vekst i diesel, den kan

fremme mikrobiologisk vekst i blyfri bensin, og den vil tørke ut drivstoffpumper av

membrantype.2.4.2.8 Girkasse, differensial, styresnekke o.l.

Systemet påfylles foreskrevet smøreolje i henhold til smøreordre for hvert kjøretøy.

Smøreolje som fylles på automatgirkasse må ikke være eldre enn 1 år. Dette p.g.a.

faren for utfelling av additiver i løpet av lagringsperioden.

2.4.2.9 Bremsesystem

Systemet skal være påfylt foreskrevet bremsevæske i henhold til smøreordre. H-547

silikon bremsevæske skal kun skiftes ved hydrauliske bremsereparasjoner.

2.4.2.10 Hydraulikksystemets innvendige flater

Systemet skal påfylles hydraulikkolje i henhold til smøreordre. Oljen må ikke være

eldre enn 1 år. Dette p.g.a. faren for utfelling av additiver i løpet av lagringsperioden.

2.4.2.11 Kjølesystem

Kjølesystemet lagres med vann blandet med foreskrevet frostfri væske (S-759) i

blandingsforhold 1: 1.

Væsken må ikke være eldre enn 1 år når kjøretøyet settes bort. Dette p.g.a. faren for

utfelling og tap av korrosjonsbeskyttende egenskaper.

 

Utgitt av:

Forsvarets overkommando

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
2.4.2.4 Bensinmotor, 2-takter

Motorolje (P-10N) tilføres gjennom forgasseren til motoren begynner å fuske.

 

Men først må bensintilførselen stenges slik at forgassere dreneres for bensin.

Oljen sprøtes inn først når motoren begynner å gå raskere pga. at blandingen blir mager.

 

Hvis man ikke gjør det da kan det blir vanskelig å starte i våren,

eller ødelegge forgasseren hvis motoren står lengre.

 

Bare som tipps i tillegg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Kan bare svare for dieselmotorer, men det funker har konservert og startet de opp igjen etter 2 år og

pakket de ned igjen.

 

Legg merke til hva forsvaret sier om alderen på olja, var oppe i en annen tråd.

 

Og de er av samme oppfatning som meg angående bruk av kondensferner.

 

7.4.2.2.3 Dieselmotor

Hvis oljen må skiftes skal veivhus og oljefilter tømmes for olje mens motoren er varm.

Eventuelt monteres nytt oljefilter og ny *) motorolje påfylles. Motoren kjøres på rask

tomgang til den er gjennomvarm.

NB! Motoren stoppes i henhold til forskriftene for gjeldende motor for å unngå skade

på turboladeren.

Mosjoneringsintervall 2 år

*) Som ny olje regnes olje som ikke er brukt mer enn 1/3 av oljeskiftintervallet eller

som ikke er eldre enn 5 år.

7.4.2.2.4 Drivstofftank

Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. Dieseloljen skal være F-34.

Kondensferner skal ikke brukes.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
2.4.2.6 Dieselmotor

påfylles det 2 deler F-34 og 1 del motorolje (P-10N)Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. F-34

i henhold til smøreordre. H-547frostfri væske (S-759)

 

Utgitt av:

Forsvarets overkommando

Sikkert nyttig opplysning for folk som er ansatt i forsvaret, men for meg er disse kodene helt ukjent. Eller er dette noe alle og en hvær så absolutt burde kjenne til?

Mvh Spilli

Link to post
men for meg er disse kodene helt ukjent. Eller er dette noe alle og en hvær så absolutt burde kjenne til?

Mvh Spilli

Trenger en vite kodene da?

Det er måten det blir utført på som det "KAN" være litt å lære av.

En skal jo følge motorfabrikanten sitt råd om valg av oljer.

Og denne er vert og høre på om oljer.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/5546

 

Dieseloljen skal være F-34 det er ikke miljødisel og uten kondensfjerner, mener at det er det vi kalder vinterdisel.

her er flere tips "kanskje"

http://www.mil.no/multimedia/archive/00121...MB__121020a.pdf

Har en feltvogn er smøreskjema her.

http://www.feltvogn.no/images/Volvo%20felt.../Smoreordre.pdf

Ha en god dag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

F-34 er vel forsvarets "universaldrivstoff", og består vel av 90% parafin og 10% diesel, samt noe olje for å smøre dieselpumpa. Gir vel ca 30% effektreduksjon sammenlignet med vanlig diesel. Vinterdiesel en får kjøpt på bensinstasjon har vel mye større andel diesel, BV202en gikk iallfall som en rakett når vi fylte vanlig diesel ("vinterdiesel") sammenlignet med F-34 :smiley:

Trøndelag

Link to post
Du slenger jo bare rundt deg med noen tall som ikke forteller noen verdens ting.

Ha en fin dag.

 

 

din kjenner de andre kodene også?

Mvh Spilli.

 

Det var måten Forsvaret konserverte ting på som "kunne være" av intresse. Siden det er intresse for kodene er de her.

http://www.mil.no/multimedia/archive/00121...MB__121019a.pdf

 

S-759 er frostveske kan bruke denne.

COOLING WATER TREATMENTS

Havoline® XLC

Recommended Uses

Havoline XLC provides long-life freeze and corrosion protection. To ensure

good corrosion protection it is

recommended to use at least 33 volume percent of Havoline XLC in solution.

Havoline XLC may be used in engines

manufactured from cast iron, aluminum or a combination of the two metals,

and in cooling systems made of aluminum

or copper alloys. Havoline XLC is compatible with most other ethylene glycol-based

cooling water treatments. The use

of soft water is preferred for dilution, though lab testing has shown that acceptable

corrosion results are still obtained

with water of 20°dH, containing up to 500 ppm chlorides and 500 ppm sulphates.

Havoline XLC has been approved by

the following engine builders: Deutz/MWM (0199-2091), MAN Diesel (D36 5600),

Wärtsilä Switzerland, Rolls-Royce

(2.13.01), Wärtsilä Finland (32-9011) and Caterpillar-MaK (A4.05.09.02).

Havoline XLC meets or exceeds the following

specifi cations: ASTM D3306 and D4656/4985, BS 6580, and NATO S-759.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...