Roger jo Startet 1.November.2009 Link til dette innlegget Startet 1.November.2009 (redigert) Forsvarets standard på lagring av motorer er her. 2.4.2.4 Bensinmotor, 2-takter Motor kjøres på rask tomgang til den er gjennomvarm. Motorolje (P-10N) tilføres gjennom forgasseren til motoren begynner å fuske. Motoren stoppes og avkjøles. Motorolje (P-10N) helles inn i hver sylinder mens motoren dras rundt på starter eller snor. Tennpluggene skrues i og luftfilter renses/skiftes. 2.4.2.5 Bensinmotor, 4-takter Veivhus og oljefilter tømmes for olje mens motoren er varm. Nytt oljefilter monteres og ny olje, (P-10N) påfylles. Motoren kjøres på rask tomgang til den er gjennomvarm. Motorolje (P-10N) påfylles gjennom forgasserens luftinntak til motoren fusker. Motoren stoppes og avkjøles. Motorolje (P-10N) helles i hull til tennplugg mens motor dras rundt på starter eller snor. Tennpluggene skrues i og luftfilter renses/skiftes. 2.4.2.6 Dieselmotor Veivhus og oljefilter tømmes for olje mens motoren er varm. Nytt oljefilter monteres og ny motorolje påfylles. Drivstoffsystemet skal behandles med motorolje (P-10N) på følgende måte: - En ekstra drivstofflbeholder (Jerrykanne) gjøres klar slik at den kan kobles til motorens tilførsel- og returslanger ved hjelp av plastslanger (transparent). På ekstratanken påfylles det 2 deler F-34 og 1 del motorolje (P-10N) - motoren startes og kjøres på sin egen dieseltank inntil normal arbeidstemperatur er oppnådd. Drivstoff-filtrene tappes for drivstoff - ekstra-beholderen tilkobles og motoren kjøres med 3/4 topphastighet i ca. 5 minutter (kjøretøyet kjøres på plass med denne drivstoffblandingen, eventuelt stages på plass) Avsnitt: 2 - motoren stoppes - innsugningssystemet lukkes med lokk e.l. som tåler 1 bar trykk uten deformasjon - drivstoffpumpen stilles på maksimum effekt, og motoren dreies ved hjelp av startmotoren i ca. 30 sekunder. (NB! Lufttilførselen må være fullstendig blokkert da motoren ellers kan starte og overruse. Filler må ikke brukes som tettemiddel. Når tettingen er fjernet, må ikke motoren dreies rundt p.g.a. faren for start og overrusing.) NB! Motoren må ikke belastes hardt når preserveringsblandingen brukes. Dette fordi blandingens høye viskositet kan påføre innsprøytingspumpen skader p.g.a. unormalt høyt arbeidstrykk. 2.4.2.7 Drivstofftank Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. F-34 skal brukes på dieselkjøretøyer. Kondensfjerner skal ikke brukes. Den fremmer mikrobiologisk vekst i diesel, den kan fremme mikrobiologisk vekst i blyfri bensin, og den vil tørke ut drivstoffpumper av membrantype.2.4.2.8 Girkasse, differensial, styresnekke o.l. Systemet påfylles foreskrevet smøreolje i henhold til smøreordre for hvert kjøretøy. Smøreolje som fylles på automatgirkasse må ikke være eldre enn 1 år. Dette p.g.a. faren for utfelling av additiver i løpet av lagringsperioden. 2.4.2.9 Bremsesystem Systemet skal være påfylt foreskrevet bremsevæske i henhold til smøreordre. H-547 silikon bremsevæske skal kun skiftes ved hydrauliske bremsereparasjoner. 2.4.2.10 Hydraulikksystemets innvendige flater Systemet skal påfylles hydraulikkolje i henhold til smøreordre. Oljen må ikke være eldre enn 1 år. Dette p.g.a. faren for utfelling av additiver i løpet av lagringsperioden. 2.4.2.11 Kjølesystem Kjølesystemet lagres med vann blandet med foreskrevet frostfri væske (S-759) i blandingsforhold 1: 1. Væsken må ikke være eldre enn 1 år når kjøretøyet settes bort. Dette p.g.a. faren for utfelling og tap av korrosjonsbeskyttende egenskaper. Utgitt av: Forsvarets overkommando Redigert 1.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joerg Becker Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 2.4.2.4 Bensinmotor, 2-takterMotorolje (P-10N) tilføres gjennom forgasseren til motoren begynner å fuske. Men først må bensintilførselen stenges slik at forgassere dreneres for bensin. Oljen sprøtes inn først når motoren begynner å gå raskere pga. at blandingen blir mager. Hvis man ikke gjør det da kan det blir vanskelig å starte i våren, eller ødelegge forgasseren hvis motoren står lengre. Bare som tipps i tillegg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Jeg tror motorene mine hadde dødd av sjokk. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) Kanskje ikke fullt så omfattende, men noe slikt ja. Redigert 1.November.2009 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 (redigert) Kan bare svare for dieselmotorer, men det funker har konservert og startet de opp igjen etter 2 år og pakket de ned igjen. Legg merke til hva forsvaret sier om alderen på olja, var oppe i en annen tråd. Og de er av samme oppfatning som meg angående bruk av kondensferner. 7.4.2.2.3 Dieselmotor Hvis oljen må skiftes skal veivhus og oljefilter tømmes for olje mens motoren er varm. Eventuelt monteres nytt oljefilter og ny *) motorolje påfylles. Motoren kjøres på rask tomgang til den er gjennomvarm. NB! Motoren stoppes i henhold til forskriftene for gjeldende motor for å unngå skade på turboladeren. Mosjoneringsintervall 2 år *) Som ny olje regnes olje som ikke er brukt mer enn 1/3 av oljeskiftintervallet eller som ikke er eldre enn 5 år. 7.4.2.2.4 Drivstofftank Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. Dieseloljen skal være F-34. Kondensferner skal ikke brukes. Redigert 1.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
spilli Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 2.4.2.6 Dieselmotorpåfylles det 2 deler F-34 og 1 del motorolje (P-10N)Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. F-34 i henhold til smøreordre. H-547frostfri væske (S-759) Utgitt av: Forsvarets overkommando Sikkert nyttig opplysning for folk som er ansatt i forsvaret, men for meg er disse kodene helt ukjent. Eller er dette noe alle og en hvær så absolutt burde kjenne til? Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 men for meg er disse kodene helt ukjent. Eller er dette noe alle og en hvær så absolutt burde kjenne til?Mvh Spilli Trenger en vite kodene da? Det er måten det blir utført på som det "KAN" være litt å lære av. En skal jo følge motorfabrikanten sitt råd om valg av oljer. Og denne er vert og høre på om oljer. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/5546 Dieseloljen skal være F-34 det er ikke miljødisel og uten kondensfjerner, mener at det er det vi kalder vinterdisel. her er flere tips "kanskje" http://www.mil.no/multimedia/archive/00121...MB__121020a.pdf Har en feltvogn er smøreskjema her. http://www.feltvogn.no/images/Volvo%20felt.../Smoreordre.pdf Ha en god dag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Loff Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 F-34 er vel forsvarets "universaldrivstoff", og består vel av 90% parafin og 10% diesel, samt noe olje for å smøre dieselpumpa. Gir vel ca 30% effektreduksjon sammenlignet med vanlig diesel. Vinterdiesel en får kjøpt på bensinstasjon har vel mye større andel diesel, BV202en gikk iallfall som en rakett når vi fylte vanlig diesel ("vinterdiesel") sammenlignet med F-34 Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
spilli Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Trenger en vite kodene da? Hvis man ikke vet hva F-34 er, eller en av disse andre kodene må man vel nødvendigvis vite dette for å kunne benytte dem. I innlegget etter kommer det jo fram en forklaring på hva F-34 består av. Du slenger jo bare rundt deg med noen tall som ikke forteller noen verdens ting. Ha en fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
Mats Svart 3.November.2009 Link til dette innlegget Svart 3.November.2009 Vår venn Google vet det meste F-34 er et drivstoff som brukes av Forsvaret. Dette er en blanding av 97% parafin og 3% diesel som er standard blanding for hele Nato. Motoren vil miste ca 30% ytelse ved bruk av F-34 i forhold til diesel. Til gjengjeld så fryser den ikke så lett. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 3.November.2009 Link til dette innlegget Svart 3.November.2009 Takk, Mats. Vet du om den dere vennen din kjenner de andre kodene også? Mvh Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2009 Du slenger jo bare rundt deg med noen tall som ikke forteller noen verdens ting.Ha en fin dag. din kjenner de andre kodene også?Mvh Spilli. Det var måten Forsvaret konserverte ting på som "kunne være" av intresse. Siden det er intresse for kodene er de her. http://www.mil.no/multimedia/archive/00121...MB__121019a.pdf S-759 er frostveske kan bruke denne. COOLING WATER TREATMENTS Havoline® XLC Recommended Uses Havoline XLC provides long-life freeze and corrosion protection. To ensure good corrosion protection it is recommended to use at least 33 volume percent of Havoline XLC in solution. Havoline XLC may be used in engines manufactured from cast iron, aluminum or a combination of the two metals, and in cooling systems made of aluminum or copper alloys. Havoline XLC is compatible with most other ethylene glycol-based cooling water treatments. The use of soft water is preferred for dilution, though lab testing has shown that acceptable corrosion results are still obtained with water of 20°dH, containing up to 500 ppm chlorides and 500 ppm sulphates. Havoline XLC has been approved by the following engine builders: Deutz/MWM (0199-2091), MAN Diesel (D36 5600), Wärtsilä Switzerland, Rolls-Royce (2.13.01), Wärtsilä Finland (32-9011) and Caterpillar-MaK (A4.05.09.02). Havoline XLC meets or exceeds the following specifi cations: ASTM D3306 and D4656/4985, BS 6580, and NATO S-759. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.