Jump to content

Valg av anker vinsj til NorDan 7800 /780

ansgar

Recommended Posts

Hei har bestemt meg for å montere ankervinsj i vinter, men er som vanlig litt usikker på hva jeg skal velge.

Nordan 7800 er 26 for inkludert badeplattform og baugspyd. Så egentlig er den bare 24 fot. Og vekten er bare 2200 kg.

Har tenkt å plassere den på babord side under benken. Og utløp i den forsenkete firkanten på bildet.

bakfra.jpg

Har sett litt på engbo midi Link til vinsj

Denne typen blir ikke levert med firkantet beslag på utsiden, kun et rundt der tauet kommer ut. Jeg kunne tenkt meg en løsning med en plate på utsiden der tau rullen og boltene til vinsjen blir festet.

Har følgende spørsmål:

Hvor stor anker må jeg ha?

Hvilken type anker rulle ?

Hvor langt tau ?

Hvor kraftig vinsj ?

Hvor stor kasse til tauet ?

Hvordan har dere andre som har samme type båt løst utfordringen med å montere ankervinsj ?

Takknemlig for svar

Jeg sluttet helt å selge og montere engbovinsjer for noen år siden. Altfor mye tull og reklamasjoner. Har montert mange ilas-vinsjer også. Monteringen av ilas er litt mer klomsete (lettere å tilpasse en engbovinsj pga mye smartere monteringsbrakett), men utover det så er det etter min mening en mye bedre og mer pålitelig vinsj. Jeg ville også vurdert quick sin genius-vinsj. Dette er den rimligste på markedet og den desidert mest pålitelige (har enda ikke fått noen reklamasjon eller negativ tilbakemelding på denne) etter min erfaring.

Jeg valgte Engbo midi, og er så langt veldig fornøyd med den. Min båt veier ikke veldig mye mer en din, og jeg valgte 10 kg. brucekopi syrefast (kunne sikkert greid meg med 7,5 kg).

Måtte kjøpe den lengste rulla (daviten) for å komme ut, og over Kiekhafer trimflapsene. Tror denne rulle er 85 cm.

Jeg har kun vanlig ankerline, ikke kjetting. Kjetting er nok på mange måter det beste, men for mitt vedkommende, handlet det også om plass og tyngde. Hos meg er det ikke plass til noen kasse, men ankelina faller greit ned i bunnen av båten.

Kjører vinsjen overraskende greit på et av to Optimabatterier på kun 50 ah. Anbefalt, tror jeg var 110 ah.

Opplever Engbo som meget servicemindet og med mange gode råd og tips for montering. Og likeledes når jeg i sensommer reklamerte på at det var noe overfladisk rust på ankeret, byttet Engbo dette uten å blunke.

Har ingen erfaring med andre vinsjer, så godt mulig at andre er bedre, men jeg er uansett fornøyd med såvel produkt, som service :smiley:

Redigert av Vierskjær (see edit history)

Takk for mange gode svar ser nå også på Quick, Ilas og Engbo Midi.

Dette med batterier er noe jeg ikke har tenkt så mye på. Nå står det to batterier i båten begge på ca 80-100 amper. Har også baugpropell. Tanken min var å koble dette til samme sikring som baupropellen siden disse ikke blir brukt på likt. For meg ser det ut som baugpropellen er koblet til forbruks batteriet. Tror dere at jeg må montere enda et batteri når jeg skal montere anker vinsjen ? for å ha nok batteri kapasitet til alt ?

Redigert av ansgar (see edit history)
Prousenten (Engbo) anbefaler å generelt bruke vinsjen med motorer i gang.

Et av bruksområdene jeg har sett for meg med ankervinsjen er å kunne ha mulighet til å dra båten ut fra land etter at vi har gått i land for å unngå at den slår i land. Da kan ikke motoren være i gang. Men når ankeret settes og trekkes opp vil jo motoren svive.

Men da vil ikke vinsjen blir kjørt så mye heller. bare en meter eller 2.

Uten at jeg er helt sikker tror jeg det er mest vanlig å koble til startbatteriet. I montasjehåndboken står det at den kan kobles til begge.

Jeg ville ikke koblet den til baugpropellen på samme sikring. Når du først skal ha ankervinsj med fjernkontroll kan du koble baugpropellen på fjernkontrollen :cool: , og da hender det at du bruker disse samtidig, spesielt når du evt. er alene.

Jeg har aldri hatt behov for å trekke denne båten fra land med ankervinsjen, det lange nebbet og dyptgående er jo en av fordelene ved båten.

Når du først skal ha ankervinsj med fjernkontroll kan du koble baugpropellen på fjernkontrollen :cool: , og da hender det at du bruker disse samtidig, spesielt når du evt. er alene.

:yesnod: Nå baller det på seg enda mer, det hadde jo ikke vært dumt å kunne hatt mulighet til å styre baugpropell med fjernkontrollen også.

For jeg bruker jo båten litt alene. Så jeg tror jeg må kjøpe en fjernkontroll som jeg kan koble baugpropellen til. Så jeg har muligheten :rolleyes:

Redigert av ansgar (see edit history)
Et av bruksområdene jeg har sett for meg med ankervinsjen er å kunne ha mulighet til å dra båten ut fra land etter at vi har gått i land for å unngå at den slår i land. Da kan ikke motoren være i gang. Men når ankeret settes og trekkes opp vil jo motoren svive.

Men da vil ikke vinsjen blir kjørt så mye heller. bare en meter eller 2.

Ikke noe problem å justere ut og inn uten å ha motorer i gang, men det gjelder da fortrinnsvin hovedoppgaven med å dra opp ankeret, så anbefales start av motor.

Høres ut som om du har kapasitet til både vinsj og truster samtidig, men hvordan det bør kobles i f.t start og forbruk, må kyndige uttale seg om :yesnod:

Det er sansynligvis klargjort for Ilas sin 500 w inside ,med ferdig hull til tau/kjetting under putekassa sånn som på min .Du må ut med varmtvannbereder ,skru ut tau kassa så du for plass til og skru på en aluminiumsplate ca 25X25 cm 1cm tykk inni badeplattformen til ilas sin lange bøylerulle(litt trangt , men det går) Jeg brukte sikaflex for og holde aluplata oppe under montering. Du må også montere en alu plate ,samme tykkelse på innersiden av taugjennomføringa som du fester Ilas motoren i . Da vil du se at tauet går rett ned i det ferdige hullet.

Jeg tok strømmen fra + og - skinna og velger da hvor jeg skal ta strømmen med batterivelgeren som du også sikkert har ,jeg bruker også vinsjen til og dra båten litt ut når vi går i land . Det er utrolig lettvint. Ilas sender med lang ledning som rekker fra der du styrer baugpropellen bak til releet til vinsjen.Det er bare å plugge inn,så har du styring av baugpropell og vinsj i fjernkontrollen

Det er sansynligvis klargjort for Ilas sin 500 w inside ,med ferdig hull til tau/kjetting under putekassa sånn som på min .Du må ut med varmtvannbereder

Jeg har hørt at de fleste har varmtvannstanken helt akter. I min båt er varmvanntanken flyttet litt forut slik at det er ca 40-50 cm mellom akterveggen og varmtvannsberederen. Det er heller ikke laget noe hull mellom putekassen og motor rommet. Må finne på en lur løsning for å lage til en taukasse siden det ikke er mulig å få ned en hel pga at motoren står i veien

Nå må motoren ut og da får jeg mulighet til å lage en skikkelig tau kasse.

Nå har jeg bestemt meg for hva jeg skal velge. Blir en engbo midi med fjernkontroll til anker vinsj og baupropell.

Slik jeg fant ut var Ilas og Engbo like i funksjon, eneste her var en kommentar om at det var mer feil med engbo i forhold til Ilas.

Quick sin anker vinsj så greit ut. Dette høres sikkert litt dumt ut. men likte ikke fjernkontrollen til Quick.

Fikk en veldig gunstig pris på Engo sin vinsj inkludert styring for baugpropell og dette har jo en reklamasjonstid på 5 på alle vinsjene regner jeg med.

Er det dumt å meg å velge Engbo kun pga av pris og en stilig fjernkontroll ?

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har kommet så langt at jeg har saget ut hull for gjennomføringen til vinsjen.

Har også borret hull til anker rullen, bildet er litt dårlig

0000623.jpg

Har borret igjennom badeplattformen og kommet inn i motorommet på båten.

Hvordan skal jeg sørge for at det ikke kommer vann inn igjennom hullene etter at ankerullen er montert?

Hvordan skal jeg tette mellom hullene og boltene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...