Jump to content

Er Tiki Navigator er bra kartprogram?

Plomma I

Recommended Posts

• 5 måneder senere...

Båtmagasinet har testet dette tidligere. Les hele testen her.

Som oppsummering skriver de :

Bra

· Fort gjort å lære

· Enkelt å bruke

· God simulator

· Opptil 3 samtidige kartvinduer

· Bestikknavigering

· Norsk tekst på skjermen

· Enkelt å lage ruter

· Direkte rute med ett klikk

Ikke så bra

· Ukonvensjonelt Windows-program

· Overføring av kurspunkter og ruter til GPS

Savnes:

· Styring av autopilot

· Overføring av spor fra GPS

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Flere av de funksjonene er kommet i siste versjonen Ny versjon 3.5 lansert 22.des 2004

LAST NED DEMO så får du siste versjonen

se TIKI WEBSIDE under funksjoner

driver og å tester programmet for tiden

Enkelt grensesnitt ,så vidt jeg kan se :seeya:

Redigert av LALUNA (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

GeV

Det er jo litt viktig at det kommer frem at det her snakkes om gratis versjonen.

Har kikket litt på dette programmet og må si at jeg synes dette er et så enkelt og oversiktelig program at jeg vurderer å kjøpe det inn. (usikker på Tiki og offshor navigator) Tiki vinner mye på brukervennligheten og ikke minst, det er på norsk. Trives også best med rasterkart kontra vektor.

Noen andre som har brukt fullversjonen av Tiki/offshore navigator?

Obs! Synes nattmodus i Tiki er dårlig. En annen meget viktig ting er jo hvordan muligheten for kartrettelser er (tiki og offshor). Har ikke fått oversikt på dette.

Redigert av Jakob (see edit history)

Takker for tipset, dette var et artig program. Skal prøve dette også (har prøvd det meste nå).

Mange fine funksjoner, eks: HOLD UTKIKK DIN AUTOPILOT ER BLIND ho ho!!!!!!

Skal jeg anbefale et kartprogram for rasterkart må det bli Memmorymap, dette har mange muigheter for merking av egne merker og linker til bilder og filer. desverre kan det ikke styre autopilot.

Enjoy

GeV

Det er jo litt viktig at det kommer frem at det her snakkes om gratis versjonen. 

Har kikket litt på dette programmet og må si at jeg synes dette er et så enkelt og oversiktelig program at jeg vurderer å kjøpe det inn. (usikker på Tiki og offshor navigator) Tiki vinner mye på brukervennligheten  og ikke minst, det er på norsk. Trives også best med rasterkart kontra vektor.

Noen andre som har brukt fullversjonen av Tiki/offshore navigator?

Obs! Synes nattmodus i Tiki er dårlig. En annen meget viktig ting er jo hvordan muligheten for kartrettelser er (tiki og offshor). Har ikke fått oversikt på dette.

Jeg har fullversjon av Tiki, brukte den hele fjor sommer. MEGET godt fornøyd :sailing:

Understreker at jeg bare har hatt båten en sesong, og at PC Navigering var et nytt tema for meg. Men jeg har nå holdt på med data i mange år, så når jeg skulle bestemme meg for system, så så jeg mest på brukervennlighet, mindre på allverdens funksjoner/duppeditter som jeg ikke trenger......

I mine øyne så er Tiki meget bra og jeg var i sommer/høst i dialog med han som lager det og kom med flere tips/inspill til forbedringer. Fred er en veldig trivelig kar, rask respons og veldig lydhør for innspill. Siden jeg har vært litt i "dvale" en stund så har jeg ikke testet 3.5, skal gjøre det i morgen den dag, men jeg ville ikke bli forundret om noen av mine forslag er innkorporert :wink:

Som sagt, jeg er ikke redd for å anbefale TIKI, gleder meg til å farte rundt med den til sommeren igjen :flag:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Atco

På den utgaven av Tiki jeg har kan jeg ikke skrive inn i kartet eller tegne i kartet, tenker her på muligheten til å utføre rettelser i kartene. Synd om dette ikke lar seg gjør.

Hvordan er dette i full versjonen er det mulig?

Beklager sent svar Jacob.....

Det er ingen mulighet til å tegne/skrive direkte på kartet i Tiki. Du kan sette merker og tekst (sirkler etc.) og også linke til bilder (av havner etc) Mulighetene til å "skreddersy" kartene dine er kanskje litt mindre enn i andre programmer, men jeg vet at Tiki jobber med å forbedre disse.

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Så vidt jeg kan se av hjemmesida, er ikke muligheter for hverken vektorkart eller "user layers".

Dette ville jeg ikke valgt

Hvilke kartprogrammer til PC (i tilsvarende prisklasse) støtter både vectoriserte og raster kart?

Og hvis du leser tråden så sier jo Jacob at han foretrekker rasterkart foran vector kart...... :wink:

Det er helt klart at det er andre programmer som har tonnevis med duppeditter, spørsmålet blir vel mere hva den enkelte prioriterer, dvs. hvilke balanse man vil ha mellom brukervennlighet og hvilket behov man har for å skreddersy alle mulige nyttige (og unyttige) ting.

Jeg personlig ville ha et program som var intiutivt og enkelt å bruke, spesiellt ombord og i sjøen, med store menyer (ikke lett og treffe en dialogbox med fontstørrelse 8 i sjøgang :wink: ) og med de basisfunksjoner jeg ville ha........for meg passet Tiki bedre enn offshore navigator, Ozi etc.

At programmet er norsk :flag: og med en meget rask og trivelig brukerstøtte/support teller også mye for meg.

Jeg sier selvfølgelig ikke at de andre programmene er dårligere produkter, det som betyr noe er jo at man finner det som passer for sitt bruk :cheers:

Jeg sier selvfølgelig ikke at de andre programmene er dårligere produkter, det som betyr noe er jo at man finner det som passer for sitt bruk  :cheers:

Ja absolutt.

Nå vet ikke jeg hva Tiki koster.

Men når man først skal dra med seg KneDB i båten:

Anbefaler å ta en titt på MacSea og de mulighetene som finnes.

Så mange layers man vil, f.eks. til rettelser, notater og planlegging. Dette synes jeg er svært viktig.

Mulighet for omtrent så mange nav.sensors man har plass til. Går en GPS på dunken synes det med en gang.

Mulighet for raster eller vektor.

Radar, AIS, GRIB-overlay, autopilot mmm.

Valgbar posisjon på skjermen.

Natt, dag, skumring display.

Datumkonvertering.

Valgbar enhet: km, nm, meter, fot.

Storsirkel eller loksodrom.

Valgbart koordinatsystem.

Nå, det kaller jeg en orntli' duppeditt. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Ja absolutt.

Nå vet ikke jeg hva Tiki koster.

Men når man først skal dra med seg KneDB i båten:

<snip>

Anbefaler å ta en titt på MacSea

Nå, det kaller jeg en orntli' duppeditt. :wink:

Regner med at du snakker om Maxsea?

Absolutt et råprofft program......men såvidt jeg ser her så koster den 6248.- EKS mva :eek:

Aner ikke hva "Lystbåt Kontor" er, men selv den kommer jo på nesten 3000.-, og så regner jeg med at Maps kommer i tillegg.......

Tiki koster 1350.- + maps............

Orntli' duppeditter koster i alle fall skjorta........:wink:

Bevares, skulle gjerne hatt den, men på den annen side så er det nok annet jeg kunne tenkt meg til båten for de overskytende 5-6000 .- :yesnod:

Sevfølgelig, jeg mener MaxSea.

Har versjon 10.3.

Jo, den er dyr, men den er en liksom en "thing for life" med oppgraderinger osv.

Og så synes jeg det er fikst med en installert på jobbPC, en på hjemmePC og en i båten. Så tar jeg bare med meg dongle og stick med layers og waypoints.

Men det sagt, folk kjøper kartplottere til 20k+.

MaxSea + billig KneDB går utapå allesammen og er fremdeles billigere.

Den Australske DigiBoat (gratis) som en nevnte her, har mye av funksjonene til MaxSea.

Men den håndterer kun C-Map NT+.

Som jeg egentlig synes er billig, tatt i betraktning hvor mye kart man får.

Store Norske Kullseilingskompani.

Bruker Maxsea i yrkesbåt. ok program.

Jeg skal ikke krysse oceaner slik som Krapyl, så jeg trenger ikke storsirkel seilas i et evnt program.

Ønsker heller ikke bruke for mye penger på dette,skal jo bare ha dette i den lille fritidsbåten min.

Tiki er jo et utrolig enkelt program å lære å bruke, fordelen med dette er jo at andre ombord kanskje vil bruke litt tid til å sette seg inn i funkjsonene.

Som tidligere nevnt er det dårlig nattmodus, kunne nok leve med det, men uten å kunne utføre rettelser i kartene faller nok Tiki vekk. Dette selv om jeg bruker papirkart.

Dessverre.

Redigert av Jakob (see edit history)

Foreløpig status og fremtidsplaner for Tiki Navigator

:flag: Takk til Båtplassens medlemmer for mange hyggelige og kritiske (de er like nyttige) kommentarer om Tiki Navigator.

Jeg har vært interessert i navigasjon på PC siden før GPS'en kom, da vi kun hadde Decca å forholde oss til, og har gjennom årene kjøpt og brukt flere navigasjonsprogrammer enn jeg tør fortelle kona mi: MaxSea med Mapmedia rasterkart, SeaPro med Livechart vektorkart, NavMaster med ARCS rasterkart, NaviSailor med Transas vektorkart, Offshore Navigator med BSB rasterkart, samt Autohelm kartplotter med C-Map vektorkart. I tillegg har jeg studert demoversjoner av Telchart, Winchart, Raychart, OziExplorer, Voyager, SeaClear, MapCruiser og flere andre mindre kjente navigasjonsprogram.

Ikke et vondt ord om noen av dem. Hvis man lærer seg å bruke et program, kan man navigere rimelig trygt uansett hvilket man velger. Det som skiller dem fra hverandre er hva slags kart de kan bruke, hvilke funksjoner de tilbyr - og ikke minst brukergrenssnittet (hvor enkelt eller komplisert programmet er å lære og å bruke).

Tiki Navigator tar foreløpig ikke sikte på å komme med funkskjoner som radar- og GRIB-overlay etc. Jeg skal på ingen måte undervurdere gleden ved å eksperimentere med avanserte funksjoner, men i praksis er dette i beste fall interessant for langturseilere, og neppe av stor verdi heller for dem. Etter min mening er radar fortsatt best på radarskjermen, og oppdatert værinfo best på Navtex, VHF eller SSB.

Har selv seilt tur retur Norge - Kanariøyene, rundtur i Middelhavet og flere turer i Vest-India, og radar er till uvurderlig hjelp i mange situasjoner - men da gjelder det å holde fokus på radaren og på visuell utkikk, ikke på å "leke" med datamaskinen. AIS/ ARPA vil selvfølgelig bli svært interessant etterhvert som dette blir standard for større båter, men ogå dette er nok mest interessant for langturseilerne.

Tiki Navigator er laget for å være lett å lære og enkelt å bruke selv for dem som ikke er så glade i datamaskiner. Om vi har lykkes i det, kan hvem som helst finne ut selv - uten å spandere en krone. Det er bare å laste ned gratis-versjonen og noen demokart på Tikis hjemmeside. Her kan man leke seg med alle funksjoner i Simulator modus - og teste programmet med sin GPS i Light-versjonen.

Versjon 3.5 ble lagt ut for nedlasting like før jul, og er nettopp testet av Seilmagasinet (artikkelen kommer i nr.1/ 2005 – 8. februar, gjett om vi er spente). Viktigste nyhet i 3.5 er at Tiki nå kan styre autopiloten, samt en rekke mindre kosmetiske og funksjonelle forbedringer. Neste post på arbeidslisten er en ankervakt (snart klar) - og deretter mulighet til kartrettelser, som flere har etterlyst. Dette bør være på plass før båtsesongen starter.

Det er imidlertid ingen grunn til å vente til nye funksjoner er på plass før man kjøper. Alle oppgraderinger er gratis i hvert fall ut 2005 for alle som har kjøpt lisens.

Hva med andre karttyper?

Tiki for selvskannede kart? Vi tror ikke det. Selvskannede kart er OK for f.eks. OziExplorer og orienteringskart for fjellturer etc., men etter vår mening ikke for sjøkart. Tiki vil holde seg til profesjonelle sjøkart som BSB og Softcharts. En gang i fremtiden vil vi nok også lage en versjon som kan lese vektorkart C-Map og/eller S-57.

Ellers er vi takknemlig for alle synpunkter, kritiske kommentarer og forslag til forbedringer - her på Båtplassen.no, via email til tikipost@tiki-navigator.com - eller på telefon 472 39 985.

Mvh

Fred W. Jenssen

Tiki Navigator

Foreløpig status og fremtidsplaner for Tiki Navigator

AIS/ ARPA vil selvfølgelig bli svært interessant etterhvert som dette blir standard for større båter, men ogå dette er nok mest interessant for langturseilerne.

Neste post på arbeidslisten er en ankervakt (snart klar) -

Hva med andre karttyper?

Tiki for selvskannede kart? Vi tror ikke det. Selvskannede kart er OK for f.eks. OziExplorer og orienteringskart for fjellturer etc., men etter vår mening ikke for sjøkart. Tiki vil holde seg til profesjonelle sjøkart som BSB og Softcharts. En gang i fremtiden vil vi nok også lage en versjon som kan lese vektorkart C-Map og/eller S-57.

Mvh

Fred W. Jenssen

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Fred !

tankade ner demoversjonen av Tiki Navigator her i kveld o satt o kikade litt.........

Jag får säga att jag blev imponerad över 'brukarvänligheten', man kom ganska snabbt

in i programmet ! det märks att det är skapat av båtfolk för båtfolk !

några små synpunkter över framtidsplanerna för Tiki, (sen du bad om det :smiley: )

AIS- fantastiskt om du kan få till det, borde vara enklare enn ARPA/ eller 'chartoverlay' !

en enkel VHF-motagare + ett litet modem + PC---> hade ju skapat en "billigradar"

för oss småbåtar! Hade Navigasjonsprogrammet klarat detta hade det varit helt

superbt :yesnod:

ARPA / Chartoverlay - tycker jag personligen er mindre viktigt, jag föredrar antingen

två olika skärmar eller att man växlar mellan två bilder på samma skärm !

altså en sak som godt kan vente, för min del !

Ankarvakt - Det ser jag ikke helt vitsen med, ligger du still så stänger jag PCn, dom fleste

GPS har vel ankarvakt inbyggd,då rekker vel det !

Olika Format - og framförallt vektorformat CMap/Transas/S-57 osv det är ju helt klart

intressant, då många av oss redan har något sådant system, just kombinationen

av att lese både vector o raster er det ju ikke många system som klarar av!

Det tror jag hade varit ett 'jätteplus' om ni grejjar det, eftersom dom flesta

båtägare förr eller senare går över till vektoriserat när man ser fördelarna!

ja ja bara några små synpunkter efter en snabbtitt på programmet ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Hei Gunga Din,

Takk for hyggelige kommentarer. Enig i dine synspunkter både på AIS og vektorformat, men må dessverre skuffe deg med at dette nok ligger et stykke inn i fremtiden for Tiki.

Forstår også din tvil om behovet for ankervakt, men i røfft vær kan det være nyttig å sjekke hvor tryggt man ligger på svai, og en visuell oversikt viser dette bedre enn GPS'en alene. Se dette bildet:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2607/Ankervakt.gif

Mvh

Fred W. Jenssen

Tiki Navigator

• 2 måneder senere...

:flag: HURA for TIKI kjøpte det i romjula har testet det ut både på land og sjø i vinter.

Er kjempefornøyd med programmet, håper bare Norge snart kommer med bedre BSB kart.

PS. Trodde jeg hadde fått virus da XP gikk i vilemodus med TIKI gående, snakk om aktiv mus.

Så moralen er Forminsk TIKI når en kjører XP og går vekk, ellers får du en test på hvor rask du er til å klikke.

Men du verden så kjekk den aktive musa er når båten ruller og stamper, der har jeg hatt et problem før.

:flag: Må få skryte av Fred W. Jenssen maken til respons på mine spørsmål har jeg aldri OPPLEVD :cheers:

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei

Er interesert i pc basert navigasjon, men var inne på Tiki sine sider og ser at det ikke finnes kart for oss nord for stadt. Det synes jeg det burdes rettes opp i, siden programmet virker greit.

Tester det straks jeg ser det er tilgjengelige kart for Trøndelag

Black Pearl

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Hei!

Ja det er bare BSB Kart til Ålesund .

Skal Maptech lage kart videre må en nok sende

en del mail til disse adressene og spørre.

Uten etterspørsel ingen kart.

Men det må være forliten etterspørsel her sør også siden

det ikke kommer oppgraderinger.

Ta også gjerne kontakt med oss på e-post:

support@nautisk.com

Email: sales@maptech.com

BSB Kart - Oslofjorden til Larvik Dato: 2003

BSB Kart - Larvik til Lindesnes Dato: 2003

BSB Kart - Larvik til Lindesnes Dato: 2003

BSB Kart - Lindesnes til Stavanger/Ryfylke Dato: 2003

BSB Kart - Ryfylkefjord til Bergen Dato: 2003

BSB Kart - Bergen til Ålesund Dato: 2002

mvh

Roger

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Men det må være forliten etterspørsel her sør også siden

det ikke kommer oppgraderinger.

Ta også gjerne kontakt med oss...

<{POST_SNAPBACK}>

Kvifor er det ingen forhandlarar for BSB-kart her i Bergen eller andre stader rundt i landet? Etter det eg forstår kan karta kun kjøpast over disk i Nautisk sin butikk i Dronningensgt. i Oslo. Alternativet er kjøp via nettet/post (slik eg sjølv har skaffa meg BSB-kart).

Kanskje etterspurnaden hadde blitt litt større også her sør, dersom fleire butikkar kunne tilby, og visa fram, BSB-kart og passande programvare!?

Lukke til! :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...