Jump to content

Oljeskift på Yanmar 3GM30F - ikke så lett.

OT-flyktning

Recommended Posts

Det er nå det andre året at vi gjør service på 3GM30F-motoren i XANADU. Og som ifjor så også iår så er det vårt inntrykk at vi får alt for lite olje ut av motoren med sugemetoden gjennom peilepinnehullet. Tipper at det ikke er mer enn kanskje 1 liter (skiftemengden bør vel ligge på ca 2-3 liter). Oljen er varm etter minst 15 minutter ferskvannskjøring med - delvis - vannresirkulering slik at vannet til slutt har ca 30 grader.

Har prøvd å finne en tappeskrue under motoren ved å kjenne med hånda, men finner ikke noe i den åpenbare oljepanna. Hvordan utfører andre oljeskift på denne motoren. Tror ikke at sugeutstyret vårt er for dårlig; det ser ut for meg at det etter ca 1 liter olje kommer bare luft.

Hvordan kan man ellers få ut mer olje fra denne motoren?

Man får kanskje ikke ut alt, men det er heller ikke så mye som skal ut. Mener at det i min manual står at oljevolum er 1.5 liter. Når jeg suger ut får jeg vel ca. 1.2-1.3 Liter. Men dette gjør jeg jo etter at motoren er litt varmkjørt og jeg venter ikke en halv time til ALL olje har rent tilbake. Når jeg fyller opp igjen pleier jeg å fylle til ca. max på peilepinnen og det går vel på omtrent 1.5 liter.

Hei !

Har slitt litt med samme problemet med min 4lha-hte Yanmar - står i manualen at det skal være 10 liter + 3 i filter, og fikk ut bare 4. Kjøpte ny sugepumpe fra Biltema, og stakk tynt sugerør inni peilepinnerøret, kjenner at det bunner. Forsøkte med båten både på land og på vann (forskjellig helningsvinkel), men neida kom ut bare 4 liter uansett. Fikk etterhvert tilgang på servicemanualen, og her stod det - Oljevolum ved maxmerket: 10 l , og ved min: 4 liter. mao 6 liter i forskjell fra min til max på peilepinne.

Vet ikke om det kan være tilsvarende forhold hos deg.

-koh

På denne siden - http://www.yanmar.se/Portals/0/docs/yanmar_olja_glykol.pdf - står det sånn ca i midten at en 3GM30F inneholder 2.7 l olje. Etter min erfaring får man ut ca 1 liter (og erfaringen til flere andre i denne tråden), kanskje litt mer (filteret medregnet).

Det betyr at ved hvert oljeskift blir minst halvparten av det gamle olje igjen - dette synes jeg er ikke bra - absolutt ikke! :headbang: Etter alt å dømme er det jo også 'dri....n' som blir igjen i motoren!

Skal sjekke en gang til for å finne tømmepluggen under motoren.

Hei

Eg kjenner ikkje din motor, men er vil tru at den er ganske lik våre 2GM20F.

I vinter tok eg ut den eine motoren. Då eg tok av bunnpanna (unødvendig) så viste det seg at det var ein sil (kvifor?) i botn av panna.

Frå denne går det eit røyr litt opp og fram til ein plugg i forkant av motoren, rett under der akslingen til viftereima kjem ut.

Pluggen er bak reimhjulet.

Eg skrudde ut pluggen og kopla eit 90-graders kne til holet. På kneet monterte eg ein kuleventil og ein slangestuss. På stussen har eg ein slange til ei permanent monert oljepumpa.

Då er det å kjøyra motoren varm, opna krana og påfyllingslokket og pumpa olja ned i ei tomkanna.

Pluggen er ca. 1/2 tomme.

Lykke til.

Ask

• 2 uker senere...

Jeg mener å huske at på min 3GM30F har en kapasitet på 2,6 liter olje. Når en skifter olje regner jeg med at oljen ikke er på øverste strek på peilepinnen, og det betyr at du ikke har så mye som 2,6 liter på motoren. Jeg syns også at det virker som jeg får pumpet ut lite olje, men det ligger mellom 1,5-2 liter. Om det ligger igjen et par desiliter, så har det mindre betydning.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Bruker en vakumpumpe med tynn, bevegelig sugeslange. Stapper den nedi hullet til peilepinnen, roterer den litt slik at den bøyer av og kommer lengre ned i bunnpanna. Da får jeg opp det som er av gammel olje. Andre metoder duger ikke, bortsett fra å skifte olje 2 ganger med varmkjøring mellom.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...