Jump to content

Tips til ventilatorer i trebåt


Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

 

Har en 25fots trebåt hvor jeg har bygget nytt overbygg og styrhus på. Etter at den fuktige tida har det begynt å komme en god del jordslag inni båten. Dette kommer nok av dårlig utkuftning og dette har jeg tenkt å gjøre noe med i vinter.

 

Det første jeg skal gjøre er å montere 1stk ventil på hver side av styrhuset. (Lignende rosettventil men har ikke mulighet for å stenge de).

 

Dette bør gi litt gjennomtrekk, men jeg tenkte også ha en ventilator av ett slag i taket av styrhuset. Begynte å se litt rundt på nettet etter dette og fant ut det fantes litt av hvert av dette ute på markedet. Blant annet soldrevne ventilatorer i ulike prisklasser, noen med batteri og noen uten. Noen mener batteri er et must noen mener ikke. Men så finnes jo disse ventilatorene som er selvdrevet også? Regner med det er vinden som driver de på en eller annen måte?

 

Hva bør jeg velge, jeg syns det blir litt drøyt å bruke rundt 2000,- på en ventilator. Da syns jeg det er billigere å ha døra litt åpen så jeg får gjennomtrekk på den måten?

 

Men kom gjerne med tips folkens!

Link to post
Share on other sites

Sett inn et par Elektrolux ventilatorer i taket! Disse er rimelige, mener både Maritim og Biltema selger dem til under 200,- pr stk. Jeg har to slike i taket, og rosettventiler på toalettet og i dørene inn til kabinen. Og båten holder seg tørr og fin både sommer og vinter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ventilator for montering på dekk. Selvsugende. Kan stenges med et håndgrep.

 

Følger dekslet med denne. Ser at de selger ekstra deksel.

 

 

Maritim

 

VENTILATOR STÅL

 

4231-02

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis ikke. Mine står åpne hele året. Men en gang i sommer da det slo skikkelig i bakken, kom det faktisk noen smådråper inn på meg der jeg lå i køya. Ellers så er de selvdrenerende, slik at vann blir drenert ut og ikke kommer inn i båten normalt sett.

 

Og ja, dekslene følger med i prisen. De som selges utenom er reservedeksler. Det er også mulig å kjøpe dem med hvite plastdeksler til halve prisen, så jeg tipper at mange av de løse dekslene som blir solgt er for å bytte ut plastdeksler når disse begynner å sprekke etter et antall år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte litt på gjerne noen 120mm kabinettvifter istedenfor prosessor vifter. Men det høres jo ut som index har hatt god erfaring med disse selvdrevne og de koster jo ikke mye. Så satser på det blir to slike i take og to vanlige ventiler i sidene av styrhuset. Bør skape litt gjennomtrekk ihvertfall.

 

Kabinen får jeg heller ha takluken med litt åpning heller så strømmer det ny luft inn der og ut i taket i styrhuset.

 

Takk for tips Index!

Link to post
Share on other sites

Jeg ovetalte JRO til å gå for det samme i sin fuktige trebåt, og han ble i alle fall svært fornøyd med resultatet. Du finner en tråd her på baatplassen startet av ham angående dette prosjektet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Elektroluxventilene har det samme systemet for utskilling og drenering av vann som doradeventilene har. Og ikke minst, de er mye rimeligere....

 

Jeg har hatt mine flere år nå, og som sagt kun en gang opplevd spor av vann inn i båten. Og selv den gangen var mengdene knapt målbare. Eneste grunn til at jeg oppdaget det var at jeg lå med hodet rett under den. Så dette er en fullgod løsning etter mitt syn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en solcelledrevet vifte m/oppladbart batteri i cabintaket. Har puter og tepper liggende i båten hele året, men har ikke merket noe fukt ( I tillegg har jeg ett par "tørrballer" fra Biltema :eek: , men det ser ikke ut til at det samler seg noe vann i beholderene, sikkert Biltema sin feil :rolleyes: ).

I den lyse årstiden trenger jeg ikke lade batteriet hjemme, men senhøstes og vinter når det er lite lys/sol må jeg bytte batteri ( har flere oppladbare ) ca en gang i uka

Setter ett vaskevannsfat under vifta når jeg forlater båten i tilfelle det skulle komme noen dråper, men det skal regne ganske mye vannrett før noe kommer inn.

Link to post
Share on other sites

Slipper ventilen gjennom vann så havner dette lett på oversiden av taktrekket slik at fineren blir våt.

 

Ja, kanskje det. Mine har så langt kun vært montert i båten i 31 år, så da har jeg kanskje noe i vente :lol: . Men spøk til side: Jeg måtte skifte takplater i båten da jeg kjøpte den, på grunn av vannlekkasjer rundt luka ved inngangen. Det faktum at båten hadde vært uten kalesje noen år hjalp heller ike noe særlig. Noe som forresten overrasket meg stort var at de originale takplatene var laget av porøse sponplater! De hang som om de skulle vært av gardinstoff! Så jeg skiftet til bjerkefiner som ble vokset med hvit voks. Men til poenget: Joda, det hadde lekket litt rundt ventilene opp gjennom årene. Men ikke så mye at platene hadde tatt skade, selv om de hadde vært der i 27 år. Og mine nye finerplater har heller ikke tatt synlig skade i de årene jeg har hatt dem. Så selv om de i teorien kan lekke er min erfaring at praksis viser at dette er bra saker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Har slike ventiler på min båt, og de er tette i åpen stilling forutsatt at de er riktig montert.

 

I monteringsplaten inne i ventilen er det siler der vannet skal ut - slik at dersom det kommer dritt i ventilen, kommer det ikke ut igjen ! smart ! Jeg har klippet dem vekk.

 

Videre så har ventilen en gummiring i underkant som skal stoppe vannet. Imidlertid er festeskruene på utsiden av denne ringen - altså i det våte området. Det er derfor viktig å bruke tetningsmasse i skruehullene slik at ikke vann kommer inn her.

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har akkurat kjøpt en slik Ventil. Monterte en derimot en Vetus UFO ventil i fjor med strålende resultat, på dekk. Den var mye dyrere, og er alltid åpen. Nå skal jeg montere over luke i baugen, og vil derfor ha en som kan lukkes i ruskevær, men samtidig være åpen når båten ligger ved brygge.

Ser at det i motsetning til Vetus sin UFO er luftehull i overkant av ventilskjoldet, er det så heldig når det regner?

Og er det noen som har opplevd at vann som da treffer den stengbare glassplaten, istedenfor å renne av, vil følge glasset og så renne inn i ventilasjonshullet (kanskje dårlig forklart). Bare to spørsmål som sagt, er jo 1/5 av prisen, så fungerer dette, så er jeg glad:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...