Jump to content

Vinterprosjekt: Sunseeker 31 Portofino

Holmabåten

Recommended Posts

Vinterens prosjekter blir å trekke om alt ute, ikke helt bestemt oss for om det blir nirox eller skai. Fått ca pris på 31 000,- i nirox og 23 000,- i skai, syns det var litt dyrt men det er mange puter.

Det blir ny kalesje, er ikke bestemt farge helt men mørk grå eller svart kommer litt ann på hvordan putene blir. Kommer vel på rundt 20 -25 000 for den.

Tenker på å legge teak laminat på dørken ute og inne.

Kjølere på styrbord maskin rengjøres sliter litt med feber på denne. Nye grovfilter og slanger til diesel tilførsel på begge maskiner. så blir det vel litt flikking med maling på maskinene.

Så skal de gule stripene i skroget bli svart eller mørk grå, lurer på om det blir folie men vet ikke hvor slite sterk det er.

Hvis ikke alt dette blir for dyrt blir det også montert diesel varmer og eventuelt defroster.Har plukket ut aircondition anlegget i dag så luftslanger ligger der så det brude ikke være for mye arbeid.

Og så kommer jo alt som fruen kommer på etterhvert :smash:

skal prøve å legge ut bilder etterhvert

Nye striper og teak laminat koster ikke så mye og uansett så må teppet nytt hvis eg ikke legger teak. stripene kan jo ikke koste all verden og få fikset.

Her er noen bilder som eg fant i farten:

Tidligere eiere har vært glad i gult har trekt om targa og førerplass i lysegrå skai:

mai_juni_08_014.jpg

nov_08_til_februar_09_077.jpg

p8250033.jpg

På land ute i hagen:

pa220003.jpg

Som dere ser er putene og teppet klar for å byttes ut

p8250012.jpg

pa270003.jpg

Her er noen bilder av det som eg fikk gjort i går:

Fikk tatt ut seter og airconditon:

pb030003.jpg

Må finne en lur løsning så eg får utnyttet hele rommet under setene, har lurt på å montere en skuff

pb030004.jpg

denne sto under setet noen som vil ha den;

pb030002.jpg

Har blir det ny dørk og teppene opp etter sidene skal byttes ut med lys grå skai

pb030005.jpg

I dag har eg hatt av fenderlisten på barbor side. Har en lekasje en eller annen plass så da e jo det bare å prøve å finne den :diving: tror den var mellom overbygg og skrog siden det var godt fuktig bak sikaflexen. Fikk tatt vekk all gammel sika og lagt på ny samt montret fenderlist. Håper det blir tett no for det var en h........... jobb :headbang: Kameraet var tomt for strøm så det ble ingen bilder i dag.

Blitt gjort lite denne helgen, men får prøve å få gjort noe i uken :yesnod:

Ser jo ut til at det e en stund til eg skal på jobb igjen, så tenkte å få demontert kjølerene på barbor motor og gjort de rein.

Ellers er det bare montert varme i motorrom og tatt av kalesje og levert denne inn til Hauge produkter for pris tilbud. Og det kom på ca 24 500,- vet ikke om det er dyrt eller ikke,

venter og på pris på putene og stoler håper det kommer iløpet av morgendagen, har bestemt oss for å trekke i mørk grå niroxx og mørk/koks grå kalesje tror det blir fint :yesnod:

Båten fikk lufte seg litt i høst solen.

pb050008.jpg

pa050004.jpg

Igår fikk eg tatt begge drevene av og biltema belgene ser ut som ny selv etter 2 sesonger :yesnod:

I dag har dagen gått med til å skru på styrbord maskin. Begynte med å skallu få løs s-slangen på drevet og det viste seg å ikke være noen enkel jobb. Ikke bare er det ett h........... å komme til mellom motorene men den ene skruen sitter noe jæ...... :headbang: Noen som har noen gode råd her hvordan få den løs uten å løfte ut motoren. Skal lage nytt sjøvannsintak så har en plan B :tongue: tenkte å kappe slangen og skjøte den helt oppe med en ny. det må vel gå eller

Tok av eksos bendet og for å se status på det. har vært skiftet en gang før ser eg for det er den typen uten spjeld. Monterte det igjen og sånn at det ikke blir for mye løse ender nede i der :crazy:

Tok og av varmeveksler og olje kjøler var litt saltavleiringer men ikke urovekkende mye. Fant en løs sink i oljekjøleren lurer på hvor lenge den har vært der for eg har ikke manglet noen, sikkert fra forrige eier eller eier før der igjen

Tenkte å reingjøre de skikkelig no når de er av noen som har noen gode tips hvordan gjøre det.

Varmeveksler etter en kjapp reingjøring og litt spyling

pb120040.jpg

Oljekøler

pb120046.jpg

idag ble ny kalesje bestilt hos Hauge produkter :yesnod: No e det bare å finne noen til å trekke om putene der ble nok Hauge for dyr, regner med det blir Grete på Fritidssøm som gjør den jobben.

Det blir mørk grå kalesje med svarte kanter og hjerter. Puter og stoler blir i niroxx i mørk grå kansje og noe svart vi får se

• 2 uker senere...

Har fått gjort noe siste ukene :smash: har montert tilbake oljekjøler og varmeveksler.

tenkte å bli ferdig i motorrommet før e begynner å legge teaklaminat ute, slik at eg ikke ødlegger den før den blir tatt i bruk har kjøpt inn sjøvannsinntak til å montere nye forfilter er kjøpt inn samt nye diesel slanger er kjøpt så da blir det på stell ihvertfall. hadde ett håp å være ferdig til jul med motorene.

Har begynt så smått inne i cabinen å rive ut gamle tepper og lage mal til ny dørk.

I dag ble putene og stolene ute levert til Fritidssøm for å trekkes i grå niroxx med svart kant bånd. kommer til å ha løse puter ute så de kan tas vekk ved behov, noe dritt når de er skrudd fast :headbang: Blir dyrt men tror det blir verdt det.

Hei!

Gleder et Sunseeker hjerte å se en Portofino bli overhalt :cheers: Jeg snakket med Hauge ang kalesje, men de hadde ikke malen, samt de skulle ha 30 båtpenger for alt. Valget falt på Norsk Maskintrekk i Hallingby som gjorde hele jobben for 11.500.- og dette var i 2008 :cheers:. Men Hauge tok den siste tilpassningen da jeg skulle ha en 100% tilpasset kalesje. Jeg leverte nemlig inn en gammel slitt sak som NM lagde en mal til.... Resultatet ble 95%, så egentlig var jeg kjempefornøyd. MEN Hauge er jo veldig dyktige, så du får nok en kalesje som sitter som støpt.

PS! Svart kalesje???? Det blir veldig mørkt inne, samt den vil virke mindre innvendig....

Hadde jeg sett denne tråden tidligere, hadde jeg anbefalt å levere inn putene dine til NM, da disse er og har vært vesentlig rimeligere enn andre jeg har sjekket. men men, antar det er litt for sent nå.

Jeg la for 2009 sesongen Teak på badeplattformen, lagde mail og sendte den inn til Sandøy Båtdekk,. det er dette firmaet som leverer til bl.a Windy, og de har også Kebony materiale om ønskelig.

Ved montering av varmer, husk å kjøp det sterkeste hull borret som finnes.... det og borre i en Sunseeker er en langdryg affære da spantene er veldig tykke :flag: = stål kvalitet :cheers_wine:

Lykke til :cheers:

Alt e tilsalgs for rett pris :yesnod: No var egentlig planen å beholde den selv, no blir den jo råååååå!!!

Bare til å komme med bud så skal eg vurdere det eg :yesnod:

hansa 666: kalesjen blir mørk grå med svarte bånd og hjerter, og så er det jo mye vinduer i den også er jo utelassen ikke akkurat liten så om den virker litt mindre enn i dag skulle ikke gjøre så mye.

Putene i båten var ikke pass formen helt 100 % lenger så ville ha en lokal til å gjøre det samt at eg ville ha løse puter i ryggen og slik at de kan stues vekk i kabinen/nøstet når den ikke er i bruk over lengre tidsrom. Eg jobber offshore så er en del vekke.

Redigert av 31 Portofino (see edit history)

Har lyst å bytte ut plast luft inntakene med nye blanke/rustfrie men da eg fikk pris fra sunseeker norge datt eg av stolen :diving: de skulle ha 1000 kr pr stk. det blir 14000 i nye luft inntak og det er uaktuelt Noen som vet hvor slike kan anskaffes til en rimelig peng, budsjettet mitt begynner å sprenges så bytter ikke hvis ikke det er billig :cool:

Redigert av 31 Portofino (see edit history)
  • 3 uker senere...

Det blir tre vinduer rundt hele kalesjen så det blir lyst og trivligt inne :cool:

No gleder eg meg til å få putene tilbake slik at eg kan få se hvordan det blir i forhold til kalesjen.

Satser på å være ferdig med motorene om ikke så alt for lenge, slik at eg kan begynne på å lage maler til teak dør.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...