Rastløs Startet 2.November.2009 Link til dette innlegget Startet 2.November.2009 Tilbudet inkluderer: 1) Design: Crosscut 2) Seilduk: Contender 8,52oz 3) Uv- kant i akterlik og underlik Jeg har fått tilbud på et seil fra Gran seil som har Cross cut og seilduk 8,52 oz. Hva er bra og dårlig "oz" og hva bør det være på en 40 foter ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 'oz' er dukvekten i oz/kvadratyard . Nå vet ikke jeg hvilken dukvekt du bør ha på en 40', men generelt så er en lett duk raskere i lite vind siden duken former seg lettere etter vinden, men tåler mindre vind før den deformeres og/eller revner. En tung duk tåler mer, men seiler dårlig i lite vind. Du bør fortelle seilmakeren hvor og hvordan du ønsker å bruke seilet, feks kystseilas, skagentur eller atlanterhavskryss, så er det opp til ham å komme med forslag på hvilken duk du bør ha. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Zhik Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 (redigert) "Måling av kvalitet" på seil er vanskelig. Valg av seil handler først og fremst om et godt samarbeid med seilmakeren. Du må være flink til å fortelle hva slags bruk og egenskaper du legger vekt på, og seilmakeren må være flink til å velge duk, design og detaljer ut fra det. Vi som ikke er seilmakere må ha tillit til at det som seilmakeren anbefaler oss er det beste for oss. Seil kommer også i mange prisklasser, prisene er høyere når det brukes dyrere fiber og mer avanserte konstruksjoner. Det finnes et utall varianter av fibertyper og konstruksjoner fra hver eneste leverandør, og vi har mange bra leverandører i Norge. Ved kjøp av seil ville jeg alltid innhente tilbud fra flere leverandører. Ikke bare for å få best pris, men også for å få flere synspunkter på hva som passer best til mitt bruk. Det ser ut som du har fått tilbud på en bra dacronduk. Dacron har helt generelt gode egenskaper når det gjelder levetid, men litt dårligere egenskaper når det gjelder evnen til å beholde riktig fasong når vinden øker. Det siste er kanskje særlig et problem når forseil rulles delvis inn? Hvis man ønsker litt større seilglede med et mer stabilt seil, må man over til seil med aramidfiber. Men det koster mer, så det er opptil hver enkelt å definere behovet. Dette ble du kanskje ikke så mye klokere av ? Jeg har akkurat bestilt 5 seil til en ny båt, det tok meg 2 mnd og mange samtaler og møter med flere seilmakere før beslutningen ble tatt. Redigert 2.November.2009 av Zhik (see edit history) Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Sun Flyer Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Tilbudet inkluderer: 1) Design: Crosscut 2) Seilduk: Contender 8,52oz 3) Uv- kant i akterlik og underlik Jeg har fått tilbud på et seil fra Gran seil som har Cross cut og seilduk 8,52 oz. Hva er bra og dårlig "oz" og hva bør det være på en 40 foter ? 1. Crosscut er den enkleste måten å sy og designe seil på. Slike seil bør være prisgunstige. 2. Seilduk Contender. Omtrent like vanskelig å svare på som å si at en båt med yanmarmotor er bra eller dårlig. Her er siden til contender. Det ser ut som det er en ganske alminnelig, kraftig dacron. 3. Uv kant er en fin ting. Men dacron tåler sollys godt. Personlig ville jeg valgt Dacron crosscut til langtur, Cruising laminat til kyst-turseiling med en regatta en sjelden gang, og avanserte fibre/duker til 50/50 regatta/tur. Hvis du har en gammeldags stiv båt, tåler den godt at seilene er tunge. Med en moderne båt som er lett i kjølen, vil en avansert lett duk ha veldig positiv innvirkning på båtens egenskaper. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 3.November.2009 Link til dette innlegget Svart 3.November.2009 Hei Mr Rastløs og takk for sist Til din nye 40 har Elvstrøm roddet en 40 med rullestor. Om det er verdt prisen, får du avgjøre. Ellers brukte jeg Gtb messen ifjor og ba om tilbud på nye rullestor med ikke gjennomgående spiler. Gikk da opp i duk kvalitet. Ønsket var lettere seil som også står bra i vind fra 3 m/s. Dagens "high-tech" seil er tunge og kommer ikke til sin rett før det blåser mer en 6-7 m/s. Stivere seil gjør også at du får strukket busen skikkelig ut. Men det gjør også spectra fall som jeg skal skifte til. Pga diskusjoner rundt båt-bytte, ble det ikke seil-skifte. Men vi får se Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.