Hydrox Startet 2.November.2009 Del på Facebook Startet 2.November.2009 Sitter her og lurer litt på hva det koster å drifte en Windy 37 Grand Mistral kontra en 32 Scirocco. Når det gjelder service av maskiner burde man vel havne på samme pris hvis begge båtene er utstyrt med KAD44 eller KAD300. Men hvor stor forskjell er det på dieselforbruk pr nautisk mil på disse to båtene? Litt mer å polere og bunnsmøre er det selvfølgelig, men siden dette er ting jeg gjør selv så faller dette ut på sidelinjen for min del. Var egentlig kommet inn i et 32 Scirocco modus men ser at 37 GM får masse skryt og begynner å vippe litt her.... Ender vel med 12 fot syke dette her.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Jeg har erfaring med W33 Scirocco og W37 GM. Samme motorisering i begge båter; 2 x D4-260. Dieselforbruket er nesten det samme for begge båtene. Reelt forbruk over tid ble så og si eksakt det samme med GM'en iår som for Sciroccoen ifjor. Målt forbruk i liter pr. NM er også meget likt. Antar at dette skyldes at W37 har et mere effektivt skrog enn W33. Og, W37 er mye bedre i sjøen enn W33 som heller ikke er dårlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Hadde valgt 37. Har hatt den i ca 3 sesonger. Har aldri kjørt 32, bare 33 som sies å være bedre i sjøen. 37 er mye mer båt, både sjø egenskaper og bo egenskaper. Kostnadene blir omtrent de samme til jeg tro. Motorene bruker omtrent det samme, service er det samme. Eneste er litt mer havne avgift, polering og bunnstoff Redigert 3.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) GM 37 er en nydlig båt og som de andre sier tror jeg merkostnaden blir marginell. Vil tro at GM37 er vesentlig mykere i sjøen enn SC32 siden du får mer tyngde og bedre lengde og bo komforten er et HAV av forskjell da en kan komfortabelt dusje innendørs og har salong under dekk som kan nytes hvis en er folkesky . Det er ihvertfall min erfaring.. kan jo nevne at fra p32r til den jeg har nå så bruker den jeg har nå mindre fuel på marsj enn p32r. Skal nevnes at farten i marsj er 2 knop mindre men dog. Dette med lik motorisering KAD 42. Mer utgiftene går på gjesthavnavgift og opplag evt og et par senebetenelser mer ved polering Redigert 3.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Glem Dieselkostnadene Hydrox; største problemet med disse båtene er at rødvinskostnadene blir så høye; cockpiten er jo så sosial med plass til så mange mennesker .... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) noen kommer slengende med egen rødvin også da cockpiten er meget bra ja. og med HT blir det lunt og hyggelig selv når det er under 25 grader Redigert 3.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) største problemet med disse båtene er at rødvinskostnadene blir så høye; cockpiten er jo så sosial med plass til så mange mennesker .... Enkelte Windyer frekventerer Strømstad oftere en Colorline, så dette kan jeg ikke forstå. cockpiten er meget bra ja. og med HT blir det lunt og hyggelig selv når det er under 25 grader Finnes mye bra i klær også. Tenk på oss som står ute hele tiden og koser oss Ellers enig solens glade gutter fra sør-øst, GM 37 virker betydelig større en 32/33 foteren. lengre vannlinje har mye og si for sjø-egenskapene. GM til Svenning er utrolig flott. Men trengtes en skikkelig vask etter forrige eier . For den virket velbrukt, eller var den brukt i det hele tatt. Redigert 3.November.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) GM til Svenning er utrolig flott. Men trengtes en skikkelig vask etter forrige eier . For den virket velbrukt, eller var den brukt i det hele tatt. Den ble brukt som party båt av NW etter at jeg leverte den Vanskelig å se at den båten er brukt. Den ble godt holdt av oss og Svenning er enda mer nøye er mitt inntrykk (jeg polerte ikke motorrommet) Vi har også gode klær. Jeg sitter ofte oppe og kjører - men det er utrolig deilig å kunne varme seg i en varm salong når det blir for surt ute. Redigert 3.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Vanskelig å se at den båten er brukt. Den ble godt holdt av oss og Svenning er enda mer nøye er mitt inntrykk (jeg polerte ikke motorrommet) Båten var helt strøken da vi overtok den etter Bitteliten, og det kommer den fortsatt til å være Hydrox, vi kan vi godt ta en diskusjon på IM eller telefon om du ønsker konkrete GM - Scirocco erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Vanskelig å se at den båten er brukt. Den ble godt holdt av oss og Svenning er enda mer nøye er mitt inntrykk (jeg polerte ikke motorrommet) Vi har også gode klær. Jeg sitter ofte oppe og kjører - men det er utrolig deilig å kunne varme seg i en varm salong når det blir for surt ute. Det var det jeg mente, MAN kunne ikke se den var brukt i det hele tatt. Og var den det?? Og riktig, varm salong er det flere som kunne tenke seg. Mulig litt OT MEN et Windy spørsmål GM 37 er en populær båt, hva gjør Bora til en ikke så populær båt. Har ikke den 2 aktercabiner?. Den hav vel ca samme bredde også. Snakket med en meget fornøyd Bora eier i sommer. Dette litt av egen interesse. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Må nok si meg enig .......med samme motorer er nok ikke driftskostnadene noe som utgjør den store forskjellen. Men vi har et annet medlem her inne som gikk fra å ha en W32 med 2 X kad 32 til en W 37 med 2 X kad 44 og han påstod at det blei vesentlig forskjell på driftsutgifter. Det er mulig at renteutgifter blei tatt med i regnestykket, for fortsatt så blir vel en W 37 ca. 600.000.- dyrere selv om en regner inn samme motorene. En W 32/33 har faktisk bedre plass nede i salongen, enn en W37 da den har to separate soverom. Men det er vel ikke noen tvil om at en W 37 er en mye bedre turbåt, samtidig som den har den ekstra lengden som gjør at den blir penere i linjene. Spesielt uten hardtopp ( sorry Trond ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Det var det jeg mente, MAN kunne ikke se den var brukt i det hele tatt. Og var den det??MEN et Windy spørsmål GM 37 er en populær båt, hva gjør Bora til en ikke så populær båt. Har ikke den 2 aktercabiner?. Den hav vel ca samme bredde også. Snakket med en meget fornøyd Bora eier i sommer. Dette litt av egen interesse. Den hadde gått 200 timer da vi leverte den i juni i fjor. Var brukt mye og pent. Og kvaliteten på båten er meget god. Bora er smalere enn 37GM - den har to smale akterkabiner - og omtrent samme salong som 33Scirocco. Cockpiten er først og fremst en stor solseng. En mer Syden båt enn nordisk båt etter min mening. Bora var aldri et alternativ for oss da vi lurte på å bytte ut vår 37 - det er en for trang båt og det selges lite av den. 37'en selger Windy det de kan lage hvert år - ca 35-40 båter i året. 50% av 37'ene er med hardtop. Må nok si meg enig .......med samme motorer er nok ikke driftskostnadene noe som utgjør den store forskjellen. Men vi har et annet medlem her inne som gikk fra å ha en W32 med 2 X kad 32 til en W 37 med 2 X kad 44 og han påstod at det blei vesentlig forskjell på driftsutgifter. Det forstår jeg godt. KAD 44 bruker vesentlig mer drivstoff enn D4. Om man sammenligner KAD 32 og D4 vil man fortsatt få et høyere forbruk på D4. Men Scirocco og Grand Mistral med D4 motorer blir omtrent det samme. Rentekostnadene må man også ta med i regnekstykket - men de er ikke driftskostnader. Redigert 3.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Jeg hadde med fru Bonus ombord i en Grand Bora i høst. Hun hadde vært ombord i en tidligere, men denne gangen hadde vi hatt Grand Mistralen siden Mai/Juni. Og hennes reaksjon var veldig klar; hun ville ikke bytte! For oss er en Master cabin foran + en stor "gjestecabin" mye mere attraktiv enn to kabiner ved siden av hverandre. Du sover mye bedre i forpiggen (mye mere luft) enn i gjestekabinen(e). Og, den store solsengen akter har vi ikke bruk for, for oss er U-sofa løsningen i Scirocco og GM vesentlig mere attraktiv. Til Finn Erik; W37 GM Hardtop er en av de mest linjerene HT båter på markedet, jeg synes at den er penere enn targaversjonen. Og, i vårt vær, vesentlig mere praktisk. HT'en var faktisk årsaken til at vi byttet, vi snakket faktisk om å ettermontere HT på Sciroccoen. Her ligger vi i Smögen, bare noen timer etter at vi overtok båten. Redigert 3.November.2009 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Det skjønner jeg godt når en bor så mye ibåten som dere gjør og at den er lekker er det ikke noe tvil om. Men som du sikkert vet er jeg litt svak for de åpene båtene jeg da..Vi har jo foreløpig også et vesentlig annet bruk. Redigert 3.November.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) I følge Windy er det de erfarne båt kjøperne som velger ht. Ikke glem at kallesjen blir veldig stor på en 37 foter. Tror også at man strekker sesongen mer i begge ender med ht. Det man mister er åpen båt de dagene solen gir hud kreft ;-) Vi gikk fra åpen 30 foter (der kjøpte vi feil båt) til 37 ht til 42 fly. Fly er det perfekte kompromiss for oss. På toppen har vi nå bimini for skygge Redigert 3.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 Ble en del godt lesestoff av dette her og jeg ser jo de samme fordelene med en 37 fremfor en 32 som nevnes her. I mitt tilfelle så er vi bare to og en 37 gir absolutt muligheten for å reise to par på tur uten at det blir for mye rot i båten. Designet på 37 er jo utrolig flott, selv om den er mer båt enn 32 så ser den slankere ut og er veldig linjelekker. For min del så betyr design mye og det kommer ikke på tale å kjøpe en båt som ikke er vakker å se til!! Nå kommer vel egentlig ikke serviceutgiftene til å velte budsjettet mitt siden jeg tar alt slikt selv. Har kikket litt på performance tester for scirocco og GM og det ser jo ut for at forbruket faktisk er omtrent identisk for de to båtene. Ser det ligger en 98 modell på finn.no med KAD44 til 1,8 mill, er ikke den litt i overkant priset? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 98 mod til 1,8 bør være usedvanlig ekstraordinært meget pen og godt utstyrt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Enig i at 1,8M for en 98 mod er høyt. Hydrox: Vi er også to, vi har mye klær ++ ombord, men klarer å ha det ryddig og ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 3.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2009 Hydrox: Vi er også to, vi har mye klær ++ ombord, men klarer å ha det ryddig og ordentlig. Jeg liker å tro jeg er et ordensmenneske men det viser seg gang på gang at jeg tar feil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Dersom du tenker deg om Hydrox.... så kjenner du nok til den W37 til 1,8 mill. Første medlemmet i klubben som hadde en Mistral.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 I følge Windy er det de erfarne båt kjøperne som velger ht. Blir jo litt OT, men dette er jo selvfølgelig en helt riktig betraktning, og som jeg skulle sagt det selv Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Obs, dobbeltposting. Redigert 3.November.2009 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 (redigert) Så det har kun med erfaring å gjøre? Lurer på hva Windy sier til de som kjøper en av modellene som ikke har HT Å jeg som trodde det hadde med smak og behag samt bruk.....Ja,ja så feil kan man ta.... PS! Skjeldent å se en Bavaria med HT.......hm Redigert 3.November.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Joda smak og behag også selvfølgelig, og dårlige erfaringer med været i Norge. BMB HT ble nok i dyreste laget, slikat det re ikke solgt mange av den. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Så du tok han ikke........ Ut fra påstanden over og på forrige side så tolket jeg det slik : Det ikke er mange erfarene båtfolk som eier en..............OSV. Husk at det ikke var meg som sa det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.