Jump to content

Driftkostnad Windy 32S vs. Windy 37 GM


Hydrox

Recommended Posts

Sitter her og lurer litt på hva det koster å drifte en Windy 37 Grand Mistral kontra en 32 Scirocco.

 

Når det gjelder service av maskiner burde man vel havne på samme pris hvis begge båtene er utstyrt med KAD44 eller KAD300.

 

Men hvor stor forskjell er det på dieselforbruk pr nautisk mil på disse to båtene?

 

Litt mer å polere og bunnsmøre er det selvfølgelig, men siden dette er ting jeg gjør selv så faller dette ut på sidelinjen for min del.

 

Var egentlig kommet inn i et 32 Scirocco modus men ser at 37 GM får masse skryt og begynner å vippe litt her.... Ender vel med 12 fot syke dette her....:lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med W33 Scirocco og W37 GM. Samme motorisering i begge båter; 2 x D4-260. Dieselforbruket er nesten det samme for begge båtene.

Reelt forbruk over tid ble så og si eksakt det samme med GM'en iår som for Sciroccoen ifjor. Målt forbruk i liter pr. NM er også meget likt. Antar at dette skyldes at W37 har et mere effektivt skrog enn W33.

 

Og, W37 er mye bedre i sjøen enn W33 som heller ikke er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Hadde valgt 37. Har hatt den i ca 3 sesonger. Har aldri kjørt 32, bare 33 som sies å være bedre i sjøen. 37 er mye mer båt, både sjø egenskaper og bo egenskaper. Kostnadene blir omtrent de samme til jeg tro. Motorene bruker omtrent det samme, service er det samme. Eneste er litt mer havne avgift, polering og bunnstoff

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GM 37 er en nydlig båt og som de andre sier tror jeg merkostnaden blir marginell. Vil tro at GM37 er vesentlig mykere i sjøen enn SC32 siden du får mer tyngde og bedre lengde og bo komforten er et HAV av forskjell da en kan komfortabelt dusje innendørs og har salong under dekk som kan nytes hvis en er folkesky :lol: . Det er ihvertfall min erfaring.. kan jo nevne at fra p32r til den jeg har nå så bruker den jeg har nå mindre fuel på marsj enn p32r. Skal nevnes at farten i marsj er 2 knop mindre men dog. Dette med lik motorisering KAD 42. Mer utgiftene går på gjesthavnavgift og opplag evt og et par senebetenelser mer ved polering :lol:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

største problemet med disse båtene er at rødvinskostnadene blir så høye; cockpiten er jo så sosial med plass til så mange mennesker .... :cheers_wine:

 

Enkelte Windyer frekventerer Strømstad oftere en Colorline, så dette kan jeg ikke forstå. :lol:

 

 

cockpiten er meget bra ja. og med HT blir det lunt og hyggelig selv når det er under 25 grader

 

Finnes mye bra i klær også. Tenk på oss som står ute hele tiden og koser oss :rolleyes:

 

Ellers enig solens glade gutter fra sør-øst, GM 37 virker betydelig større en 32/33 foteren. lengre vannlinje har mye og si for sjø-egenskapene. GM til Svenning er utrolig flott. Men trengtes en skikkelig vask etter forrige eier :lol: . For den virket velbrukt, eller var den brukt i det hele tatt. :tongue:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

GM til Svenning er utrolig flott. Men trengtes en skikkelig vask etter forrige eier :lol: . For den virket velbrukt, eller var den brukt i det hele tatt. :tongue:

Den ble brukt som party båt av NW etter at jeg leverte den :wink: Vanskelig å se at den båten er brukt. Den ble godt holdt av oss og Svenning er enda mer nøye er mitt inntrykk (jeg polerte ikke motorrommet)

 

Vi har også gode klær. Jeg sitter ofte oppe og kjører - men det er utrolig deilig å kunne varme seg i en varm salong når det blir for surt ute.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se at den båten er brukt. Den ble godt holdt av oss og Svenning er enda mer nøye er mitt inntrykk (jeg polerte ikke motorrommet)

Båten var helt strøken da vi overtok den etter Bitteliten, og det kommer den fortsatt til å være :yesnod:

 

Hydrox, vi kan vi godt ta en diskusjon på IM eller telefon om du ønsker konkrete GM - Scirocco erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se at den båten er brukt. Den ble godt holdt av oss og Svenning er enda mer nøye er mitt inntrykk (jeg polerte ikke motorrommet)

 

Vi har også gode klær. Jeg sitter ofte oppe og kjører - men det er utrolig deilig å kunne varme seg i en varm salong når det blir for surt ute.

 

Det var det jeg mente, MAN kunne ikke se den var brukt i det hele tatt. Og var den det??

Og riktig, varm salong er det flere som kunne tenke seg.

 

Mulig litt OT

MEN et Windy spørsmål GM 37 er en populær båt, hva gjør Bora til en ikke så populær båt. Har ikke den 2 aktercabiner?. Den hav vel ca samme bredde også. Snakket med en meget fornøyd Bora eier i sommer. Dette litt av egen interesse.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Må nok si meg enig .......med samme motorer er nok ikke driftskostnadene noe som utgjør den store forskjellen. Men vi har et annet medlem her inne som gikk fra å ha en W32 med 2 X kad 32 til en W 37 med 2 X kad 44 og han påstod at det blei vesentlig forskjell på driftsutgifter. Det er mulig at renteutgifter blei tatt med i regnestykket, for fortsatt så blir vel en W 37 ca. 600.000.- dyrere selv om en regner inn samme motorene.

En W 32/33 har faktisk bedre plass nede i salongen, enn en W37 da den har to separate soverom. Men det er vel ikke noen tvil om at en W 37 er en mye bedre turbåt, samtidig som den har den ekstra lengden som gjør at den blir penere i linjene. Spesielt uten hardtopp ( sorry Trond )

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg mente, MAN kunne ikke se den var brukt i det hele tatt. Og var den det??

MEN et Windy spørsmål GM 37 er en populær båt, hva gjør Bora til en ikke så populær båt. Har ikke den 2 aktercabiner?. Den hav vel ca samme bredde også. Snakket med en meget fornøyd Bora eier i sommer. Dette litt av egen interesse.

Den hadde gått 200 timer da vi leverte den i juni i fjor. Var brukt mye og pent. Og kvaliteten på båten er meget god.

 

Bora er smalere enn 37GM - den har to smale akterkabiner - og omtrent samme salong som 33Scirocco. Cockpiten er først og fremst en stor solseng. En mer Syden båt enn nordisk båt etter min mening. Bora var aldri et alternativ for oss da vi lurte på å bytte ut vår 37 - det er en for trang båt og det selges lite av den. 37'en selger Windy det de kan lage hvert år - ca 35-40 båter i året. 50% av 37'ene er med hardtop.

 

Må nok si meg enig .......med samme motorer er nok ikke driftskostnadene noe som utgjør den store forskjellen. Men vi har et annet medlem her inne som gikk fra å ha en W32 med 2 X kad 32 til en W 37 med 2 X kad 44 og han påstod at det blei vesentlig forskjell på driftsutgifter.

Det forstår jeg godt. KAD 44 bruker vesentlig mer drivstoff enn D4. Om man sammenligner KAD 32 og D4 vil man fortsatt få et høyere forbruk på D4. Men Scirocco og Grand Mistral med D4 motorer blir omtrent det samme.

 

Rentekostnadene må man også ta med i regnekstykket - men de er ikke driftskostnader.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde med fru Bonus ombord i en Grand Bora i høst. Hun hadde vært ombord i en tidligere, men denne gangen hadde vi hatt Grand Mistralen siden Mai/Juni. Og hennes reaksjon var veldig klar; hun ville ikke bytte!

 

For oss er en Master cabin foran + en stor "gjestecabin" mye mere attraktiv enn to kabiner ved siden av hverandre. Du sover mye bedre i forpiggen (mye mere luft) enn i gjestekabinen(e).

 

Og, den store solsengen akter har vi ikke bruk for, for oss er U-sofa løsningen i Scirocco og GM vesentlig mere attraktiv.

 

Til Finn Erik; W37 GM Hardtop er en av de mest linjerene HT båter på markedet, jeg synes at den er penere enn targaversjonen. Og, i vårt vær, vesentlig mere praktisk.

 

HT'en var faktisk årsaken til at vi byttet, vi snakket faktisk om å ettermontere HT på Sciroccoen.

 

gm37.jpg

 

Her ligger vi i Smögen, bare noen timer etter at vi overtok båten.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge Windy er det de erfarne båt kjøperne som velger ht. Ikke glem at kallesjen blir veldig stor på en 37 foter. Tror også at man strekker sesongen mer i begge ender med ht. Det man mister er åpen båt de dagene solen gir hud kreft ;-) Vi gikk fra åpen 30 foter (der kjøpte vi feil båt) til 37 ht til 42 fly. Fly er det perfekte kompromiss for oss. På toppen har vi nå bimini for skygge

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble en del godt lesestoff av dette her og jeg ser jo de samme fordelene med en 37 fremfor en 32 som nevnes her. I mitt tilfelle så er vi bare to og en 37 gir absolutt muligheten for å reise to par på tur uten at det blir for mye rot i båten. Designet på 37 er jo utrolig flott, selv om den er mer båt enn 32 så ser den slankere ut og er veldig linjelekker. For min del så betyr design mye og det kommer ikke på tale å kjøpe en båt som ikke er vakker å se til!!

 

Nå kommer vel egentlig ikke serviceutgiftene til å velte budsjettet mitt siden jeg tar alt slikt selv. Har kikket litt på performance tester for scirocco og GM og det ser jo ut for at forbruket faktisk er omtrent identisk for de to båtene.

Ser det ligger en 98 modell på finn.no med KAD44 til 1,8 mill, er ikke den litt i overkant priset?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...