Jump to content

Driftkostnad Windy 32S vs. Windy 37 GM


Hydrox

Recommended Posts

Så du tok han ikke........

Det ikke er mange erfarene båtfolk som eier en..............OSV.

Ut i fra egne observasjoner så stemmer det nok at en hel del windy kjøpere ikke har mest erfaring med båtlivet - i hvertfall ikke det båtlivet som jeg har.

 

Det må vel være norgesrekord i tullprat. Disse Windy selgerne trenger omskolering hvis de i det hele tatt har noen utdannelse :rolleyes:

Han som uttalte det er ikke selger :smiley:

 

Ettersom dette skapte slik oppstyr så handler det i mine øyne om at en del velger å strekke båtsesongen utover juli-august, at man er lei av stor kallesje (man må nok ha opplevd det for å forstå) samt at mer erfarne båtkjøpere kanskje går mer utaskjærs enn i beskyttede farvann. Da velger man kanskje en mer lukket båt enn åpen båt. Windy selger faktisk en hel del båter som ikke bare går t/r Vollen - Middagsbukta :wink:

 

Vi valgte HT fordi vi ville ha en mer beskyttet båt for å kunne gå mer utaskjærs og være mindre væravhengige - samt at vi aldri kjørte med kalesjen helt av da vi hadde åpen båt. Vi hadde alltid kalesjen foran på - enten for beskyttelse mot sola eller fordi været ikke var godt nok.

 

For å dra oss tilbake til trådens opprinnelse - Ht eller ikke har svært lite med driftskostnadene på en 37 å gjøre. Bortsett fra at du mister 1-2 knop i toppfart sammenlignet med en båt uten kallesjene på

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut i fra egne observasjoner så stemmer det nok at en hel del windy kjøpere ikke har mest erfaring med båtlivet - i hvertfall ikke det båtlivet som jeg har.

 

Og definitivt ikke mitt heller, men det dreier seg vel ikke om Windy, men HT og hvem som velger det.

 

Han som uttalte det er ikke selger :smiley:

 

Vet ikke om det hjelper så mye for uttalelsens skyld? For meg er Windy produktene bra, men apparatet rundt produktet er en gjeng med oppblåste klovner.

 

Ettersom dette skapte slik oppstyr

 

Det som skaper "oppstyr" er generaliseringen og forklaringen på hvorfor noen ønsker HT.

Hvorfor selges det så mange lukkede båter på vestlandet? Er det fordi båtførerne er enda mer erfarne enn HT-båtførere?

Båtfolk og folk i båt er like forskjellige på vann som på land. Min første båt hadde forøvrig HT og jeg skal love deg at det ble gjort mange tabber de første årene.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis man taper 1-2 knop i toppfart på hardtoppen så er jo faktisk en båt med HT dyrere i drift.. :wink: Så helt OT er det faktisk ikke...

 

På den annen side så er jo kallesje noe som medfører en utgift før eller siden, i mine øyne en driftskostnad. En kallesje til 32 eller 37 er helt sikkert temmelig dyr men jeg tviler på at prisforskjellen mellom kallesjene til disse to båtene er stor.

 

Stemmer nok sikkert at en del uerfarne båteiere kjøper båt med kallesje. Men det finnes også dem med mye erfaring som velger båt med kallesje rett og slet fordi dette er noe de vil ha. Personlig vil jeg være ute når solen skinner og takluken i en HT synes jeg ikke gir nok åpning.

 

Ut i fra det jeg har fått med meg med å følge med på finn.no er at båtene med HT ligger lenge for salg. Dette er jo i mine øyne et tegn på at disse båtene er tyngre å selge og vil naturlig falle mer i pris. Prisfall er faktisk en kostnad...

Link to post
Share on other sites

Lit enig!! leste en gang i BM at det var en familie som nesten kom med pengene til en messe, fordi de hadde planlagt å kjøpe en windy. de var fast bestemt på å kjøpe denne modellen, og skulle dra for å kikke på den.. de ble stanset på podiet, og fikk ikke komme om bord i båten, fordi de hadde dongeribukse på!! de valgte en annen båtprodusent!!!!

Nå skal jeg ikke si at alle i windy konsernet dømmer folk fra utseende og klesstil, men det er virkelig synd på folk som tror de er bedre enn andre!

 

Vet ikke om det hjelper så mye for uttalelsens skyld? For meg er Windy produktene bra, men apparatet rundt produktet er en gjeng med oppblåste klovner.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at HT båter i denne kategorien er mer tungsolgt.. blir liksom hybrid i mine øyne.. GM 37 er en Targa båt intet annet etter mitt syn.. Hærlig følelse og ta av alt.. Selv om det er et pes med SÅ mye kalesje.. men det er verdt det.

 

Selv så går vi uten untak uten kalesje da alle ombord virkelig setter pris på det (så lenge det ikke regner da). Er det ekstremt varmt så går vi med bimini men ikke om det er vanlig norsk sommer.. da må vær solstråle nytes :yesnod:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Sånn er det bare her i Vestfold :cheers: ikke sant Thorlyn......kan det komme av at det er her på solkysten det er flest soldager. Vi får heller la ........nei nå tør jeg ikke fyre opp mer.

Dette var vel egentlig et spørsmål om driftkostnadsforskjell mellom Scircco og Mistral med lik motorisering og hadde ingenting med HT å gjøre.

 

Jeg greide bare ikke å la være og være flisespikker, når en manns/ansatt på Windy sin utalelse om båterfaring/erfarene båtfolk..til en kjøper av en HT båt, blir lagt grunn som en generell påstand fra Windy...... Når det da i tillegg hiver seg på en Bavariaer med HT som "aplauderer og nikker samtykkende" til utalelsen.......Beklager men det var litt morro au......

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kjøper jo ikke båter i Norge du. Det er båten til Miles Ahed i Windyklubben......er nok ikke mye feil med den.

Dersom han har funnet den seilbåten han vil ha er det nok mulig at han lirer seg på pris men før det tror jeg det er lite håp. Han elsker trods alt den W 37 uten HT...... :giggle:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir jo litt OT, men dette er jo selvfølgelig en helt riktig betraktning, og som jeg skulle sagt det selv :lol:

Og de ENDA mer erfarne kjøper med Fly-bridge (vi som ikke tar båten på land i august altså Ludde) :lol:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Du kjøper jo ikke båter i Norge du.

Dersom han har funnet den seilbåten han vil ha er det nok mulig at han lirer seg på pris men før det tror jeg det er lite håp. Han elsker trods alt den W 37 uten HT...... :giggle:

 

Helt korrekt liker ikke og betale overpris :giggle:

 

Seilbåt... trikotasje båt.. :cryin:

 

Men til dere som kjenner Windy.. hva er forskjellen på en 35 mistral og 37 grand mistral?

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Men til dere som kjenner Windy.. hva er forskjellen på en 35 mistral og 37 grand mistral?

takk - endelig tilbake på sporet :wink: Det er stor forskjell. Ta de små tingene først:

35 har:

anker gjennom baugen

"gangvei" mellom førersetene

 

større ting - 35 har

mye mindre midtkabin. På 37 er det dør inn til en stor midtkabin. På 35 er det foldedør inn til en krypseng. Tror også badet er anlesen mindre (og det er ikke veldig stort på 37)

 

skroget er omtrent det samme - 37'en er basert på 33 mistral som ble skjøtet til 35 som ble skjøtet til 36 som ble skjøtet til 37.

 

36 er samme som 37 bortsett fra badeplatformen.

 

her er bilder av en 35

 

http://www.apolloduck.com/feature.phtml?id=86066

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod: Ser man det.. synes jeg så den "kryp" inngangen til stikken ja..

 

Det jeg synes er intresant er at forbruksdataene 33sc vs gm 37 som Svenning la ut viser jo faktisk at GM37 har bedre top speed og faktisk lavere forbruk i god marsj.. Stemmer faktisk bra med det jeg også har erfart.. foruten top speed så går den jeg har nå lettere i plan og bruker mindre drivstoff i marsj enn 32 jeg hadde.. må jo være mer optimal lengde kontra vekt i hekken som gjør dette.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Selv Windy innrømmer at 32 ikke er et optimalt skrog. Det var det enste skroget som måtte ha flaps for å gå godt. Alle andre Windyene skal være konstruert slik at de går godt kun med drevtrim. 33 er betydelig bedre skrog - se feks MBM's test av dette (tror Windy har testen på sin hjemmeside)

Link to post
Share on other sites

Selv så går vi uten untak uten kalesje da alle ombord virkelig setter pris på det (så lenge det ikke regner da). Er det ekstremt varmt så går vi med bimini men ikke om det er vanlig norsk sommer.. da må vær solstråle nytes :yesnod:

 

kunne ikke ha sagt det bedre selv.

er det fint vær,så skal jeg kunne sitte skikkelig ute og styre med sol på meg,ikke i skyggen under en hardtopp.

hardtopp båter er for meg det dummeste konseptet jeg noen gang har sett.

enten blir det åpen båt,eller en med flybridge... men folk er forsjellig

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Selv Windy innrømmer at 32 ikke er et optimalt skrog. Det var det enste skroget som måtte ha flaps for å gå godt. Alle andre Windyene skal være konstruert slik at de går godt kun med drevtrim. 33 er betydelig bedre skrog - se feks MBM's test av dette (tror Windy har testen på sin hjemmeside)

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hilsen Bitteliten

 

 

 

Er det noen av dere som har denne testen? Og evt om dere kan videresende den?

 

Hilsen Jarle

Link to post
Share on other sites

Jeg deler prisoppfatningen til Baatsmann. Tror de prisene er wishful thinking fra eierne i dagens marked. På den andre siden kan det være at de har råd til å vente til de får den prisen de vil ha. Egil Stenshagen har annonsert sin 43 Typhoon til 3 millioner kroner hver vår og sommer de siste 3 årene. han har vel råd til å vente han også.

Link to post
Share on other sites

Det spruter inn importbåter for tiden som vil tvinge prisene ned. Ser man på sider fra f eks GB så finner man båter til 20-25% lavere priser.

 

Idag dukket det opp en Storebro 410 Commander 2006 mod til 2790 på finn med 2xD6 370. Har selv fulgt med markedet en tid og ser at det er "store forandringer" i markedet. Windy har vel vært relativt fredet, men også de ligger på utenlandske sider. En utfordring er tilstanden til båtene. Vi er mer nøye her på berget.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en svoger som har 35 Khamsin. Selv har jeg 37 GM. Khamsin er ekstremt linjelekker (uten kalesjen på ...) og har fantastiske sjøegenskaper. Sitter utrolig godt i sjøen. Min svoger har 2 x D6 350 på DP-R drev. Gjør nærmere 50 knop. Du får 35 Khamsin som "Sun Lounge" med stor solseng og "Sport" med U-sofa akter.

 

Khamsin "Sport"schematics35_sport.gif Khamsin "Sun Lounge"schematics35_sun_lounge.gif

 

 

 

schematics37.gif

Grand Mistral

 

Men, Khamsin er dog en stor daycruiser. Er / blir båtlivet ditt mere overnattingsturer - lengre turer gir selv 33 Scirocco bedre boforhold. Og 37 GM er vesentlig høyere og mere romslig under dekk.

 

Khamsin er en av de lekreste båter jeg vet, men med vår båtbruk kunne vi ikke hatt den.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...