Jump to content

Bytte pakkboks fra fett til olje ?


2new

Recommended Posts

Det lekker så mye vann inn i båten, at den nå lenser noen liter ca hver 1/2 time. Tenkte å bytte ut pakkboksen da det er rund den det kommer inn vann. Båten er en Sandvik 25 (VP MD17 (tror jeg)).

 

Har forsøkt å lese og søke en del her på forumet, men ikke funnet svar på det jeg lurer på:

Bytte til "samme" type med fettkopp (som krever at man må ned til aklingen ved hver tur for stramme til) eller en oljesmurt pakkboks, som man kan "glemme" ?

Vil det være store forskjeller på montering (hvis man ser bort fra oljebeholderen) av disse to typene ?

 

 

I tillegg ser det ut som det er en "slange" på utsiden av akslingen (40-50 cm. lang) fra pakkboksen og bakover, som er veldig "bløt" å ta på, hvilken funksjon har denne, og hva kalles denne hvis den også bør byttes ?

 

 

 

Håper noen av dere erfarne sjøfolk kan komme med tips.

 

 

 

--

Mvh 2new

--

Mvh 2new

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve å stramme glanden på pakkboksen først. Løs låsemutteren og stam først en halv tørn, ta en prøvetur og etterstram eventuelt litt. Pakkboksen skal lekke litt under drift, en dråpe eller to i minuttet. Mulig dette løser problemet ditt.

 

Ellers skal ikke fettpakkboksen smøres etter hver tur. En halv tørn en gang i måneden eller så holder mer enn nok. Jeg smører 2-3 ganger i året hos meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det finne flere typer fettsmurte pakkbokser. Noen har talgpakning som tetning, andre har simringer. Du må først sjekke hvilken du har. Hvis det i enden av pakkboksen, retning motor ser ut som pakkboksen er delt, og det sitter en låseskrue der så er det mest sannsynlig talgpakning. Da kan du forsøke det Index skriver, å teite talgpakningen litt ved å løsne låseskrue og vri litt medurs på enden av pakkboksen. Deretter sette i låseskrue igjen.

Hvis pakkboksen ser hel ut uten noen deling eller låseskrue så har du kanskje simringer i den. Da skal den være helt tett. Lekkasje betyr at du må ha båten på land og demontere pakkboks, og sette inn nye simringer i den. Pakkbokser med simringer kan ofte brukes både med olje (beholder), eller med fettkopp. Jeg har best erfaring med fettkopp.

 

PS! Slangen er mellom hylserør og pakkboks. Den er der for å holde tett, eller så hadde vannet fosset inn gjennom hylserøret. Det er viktig at denne er hel og fin, og du bør har 4 slangeklemmer på den (2 på pakkboks og 2 på hylserør). Vær forsiktig å ikke ordne med denne hvis du ikke vet hva du gjør. Det kan bli veldig "vått".

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er slangen blitt myk og slafsete er nok denne ikke oljebestandig nok til å tåle alt fettet som ligger på innsiden av denne forårsaket av altfor mye innpressing av fett. Slangen bør være av nitril eller ha indre lag av nitril.

 

Går det hull på slangen vil det i praksis si at båten går til bunns.

 

Ta båten på land og ta de nødvendige oppgraderinger på slange og pakkboks.

Link to post
Share on other sites

Hei 2new.

 

Jeg gjorde denne operasjonen i sommer. Hadde fettsmurt og skiftet til oljesmurt.

Det du gjør er å måle diameteren på akslingen. Deretter kontakter du Maritm AS som har oljesmurte pakkbokser fra Sleipner og kjøper en i rett dimensjon.

Slangen som sitter akter om pakkboksen skal skiftes og denne følger med pakkboksen du kjøper.

 

Når du monterer må antagelig roret ditt av slik at akslingen kan løsnes fra klemflensen og draes akterover. Du løsner da slangeklemmene bak på gummislangen som sitter der i dag.

Deretter drar du pakkbok med slange fremover til den er løs av akselen. Fjern det fettet du kan få fjernet fra akselen slik at det ikke ligger store ansammlinger fett der å hindrer vannkjøling av en nye pakkoksen.

Ta så litt fett på tetningsringene innvendig i den nye pakkboksen og dra den inn på akselen fra forkant og bakover. Monter akselen i klemflensen igjen(avfett nøye der akselen går inn i klemflensen).

Så drar du pakkboksen akterover helt til slangen har god overlapp på skrog-gjennomføringen. Dra til slangeklemmene.

Deretter monterer du oljetanken(minimum 30 cm over vannlinjen) og fyller olje. Pass på at det ikke er luftbobler i slangene. Når du har sjøsatt skal du lufte pakkboksen(dette må gjøres hver gang båten har vært oppe av vannet) ved å åpne lufteskruen som sitter på toppen av pakkboksen(umbrakoskrue).

 

Lykke til, dette går helt sikkert bra !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk masse bra informasjon.

 

Tok med meg en "vannsuger" i morges for å "tømme" mest mulig vann i bunnen av båten, og prøve å finne ut om hvor vannet kommer inn.

Men båten var tatt opp, så det får jeg ikke sjekket :-( Men nå blir det letter å bytte pakkboks og "slangen"

Tror at løsningen med å stramme til et eller annet utgår, da jeg tror dette er orginale pakkboks og slange fra 1980, MASSE rust på alt av skruer og klemmer. Slangen er kanskje grunnen til at så mye vann er kommet inn, for når jeg nå forsøkte å klemme på noen av valkene den har, så hørte jeg at den sugde luft......og da kommer det nok vann inn når den ligger på vannet.

 

Så nå blir det ny pakkboks, slange (kan noen fortelle meg hva fagutrykket er?) og nye klemmer.

Hvis jeg skrur ut alt og tar det med til Maritm eller Watski regner jeg med at de hjelper meg å få det jeg skal ha.

VannTro: Hva kostet "moroa" for deg ?

 

Noen med argumenter for eller i mot, fett eller olje pakkbokser ?

Mitt ønske er at det er så og si vedlikeholdsfritt...

 

 

 

En annen ting; sjekket roraklingen og der kommer det også litt vann inn, men dette blir stengt inne i et skott.

Hvis jeg slipper roret ned (som jeg sikkert må gjøre) er det noen slags lager eller tetning der som bør sjekkes/bytte for å få dette tett igjen ?

Redigert av 2new (see edit history)

--

Mvh 2new

Link to post
Share on other sites

Hei 2new

Har samme båt som deg og tenkte også på å skifte fra fettsmurt pakkboks til oljesmurt. Snakket med en fra sleipner på båtmessa i Sandvika. Han fortalte at man må måle diameteren på akslingen der talgpakningen har sittet. Er det noe tegn til slitasje i akslingen vil man få problemer med å sette en oljesmurt pakkboks der da denne ikke vil holde tett. Man ville også kunne kjenne denne slitasjen med fingrene. Du får se hvordan den ser ut når du får ut akslingen. Det enkleste og billigste er nok å kjøpe nye pakninger til den boksen du har.

Jeg har også skrudd av fettkoppen på min pakkboks, satt på en plastslange med nipler i begge ender og montert fettkoppen over gulvet i båten. Fungerer kjempegreit. Slange får du laget på TESS eller lignende steder.

 

Men ny slange mellom pakkboks og hylse MÅ du ha.

 

Jeg hadde også problemer med lekasje i ror. La på mer glassfiber der roret kommer opp gjennom bunnen av båten og problemet ble løst. (DVS svigerfar gjorde, så jeg vet ikke hva han gjorde for å ikke støpe fast selve roret, men det kan jeg finne ut av.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Enig i det Pathfinder er blitt fortalt (kanskje ikke så rart :rolleyes: ). En eldre aksel vil ofte være litt slitt, og hvis man plasseres simringer i et slitajseområde på akselen så vil mam ikke få det tett. Simringene vil også kunne slites raskere. Slitajse kan man oftest se, men i hvertfall kjenne med neglen hvis det er slitt.

Som det er skrevet litt om tidliger er det viktig at du bytter pakkboks gummien (slangen). Det er også viktig å ikke presse for mye fett inn med fettkoppen. En pakkboks med talgpakning vil lekke litt(noen dråper) under drift. Stilleliggende skal den ikke lekke.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsningen på slitespor i akslingen løses ved å montere akslingen litt lengre inn i klemflensen (hvis det er litt å gå på utvendig ved gjennomføringen og du ikke har tverrgående låse-spor i akselen) eller kappe gummislangen litt.

Jeg hadde slitespor, men løste dette ved å kappe gummislangen 15mm. Dette medfører også bedre kjøling av pakkboksen da den er nærmere saltvann.

 

Mener å huske "Morroa" kom på 1600,- (avhenger av dimensjon på aksel). Jeg hadde 40mm.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skifta frå fett- (talgpakning) til oljesmurt pakkboks tidlegare i år. Skifta også aksling samstundes. Alt frå Sleipner. Veldig nøgd. Ikkje ein dråpe vatn inn.

 

Hadde problem med at pakkboksen "brukte" olje i starten. Det viste seg å vera noko så idiotisk enkelt som ei slangeklemme (på den tynne oljeslangen) som ikkje var tilstrekkeleg stramma.

Redigert av JanB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, pakkbokser med simringer skal være 100% tette. Jeg har hatt 3 båter med simringer og fettkopp, ikke oljebeholder. God erfaring med dem. De er næmest vedlikholdsdfrie. Skrur litt på fettkopp 2-3 ganger i løpet av sesongen. Oljesmurt pakkboks er helt vedlikholdfrie inntil simringer må byttes, men min erfaring er at drifttemp på disse er langt høyere enn på de fettsmurte. Lufting av hylserør bør gjøres ved sjøsetting uansett type.

 

At man kan flytte aksel litt i klemflens for å unngå slitesporene i aksel går i noen tilfeller greit. Når det gjelder å kappe gummien så er den ikker lenger enn den må være mht den som følger med Sleipner pakkbokser. Den er nok imidlertid kortere enn din gamle.

 

Hva du bør velge? Hvis du ikke godtar noen som helst vann inn bør du i hvertfall skifte til pakkboks med simringer så lenge den kan monteres greit mht slitasjeområde på aksel.

 

Når det gjelder lekkasje ved rorgjennomføring må du sjekke hva slags tetning du har der. Noen tetter bare med fett, andre med fett og o-ringer og noen har rorpakkboks med talg og fett.

 

Alle dine problemer synes å skyldes manglende vedlikholdsoppfølging/bytting av driftskomponenter. Ingenting er vedlikholdsfritt for alltid selv om noen tror det. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

På min fettsmurte pakkboks fra Sleipner kan jeg ikke finne noen lufteskrue. Vil det si at det bare er de oljesmurte som skal luftes. Var inne på Sleipners hjemmeside og der står det i installasjonsmannualen for oljefylt pakkboks at det er viktig å lufte etter sjøsetting. Det er også bilde av pakkboksen med lufteskrue. På installasjonsmanualen for den fettsmurte står det ingenting om lufting, og det ser heller ikke ut som om det er noen lufteskrue der. Luftingen er jo for å fylle propellhylsa med vann, men hvordan gjør man dette når man ikke har lufteskrue? Tror jeg må ned i båten å sjekke en gang til. Hos meg har det aldri kommet en dråpe vann ut av pakkboksen, men det er vel kanskje fordi hylsa er full av luft. (1. år med innenbordsmotor for meg) :confused:

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På et fettsmurt med talgpaking vil det jo som tidligere sagt ikke være 100% tett. Ofte brukes disse også på innstallsjoner med lavere akselturtall. Uansett kommer nok luften selv ut etter hvert der. På pakkbokser med simringer (fett eller olje) som er helt tette så er det en fordel å lufte. Jeg har heller ikke lufteskrue, men løsner pakkboks gummien ved pakkboks og stikker noe mellom gummien og pakkboks til luften forsvinner og litt vann kommer. Jeg gjør det når båten ligger på vannet, men fremdeles i stroppene (kran) ved sjøsetting. Ikke alle må gjøre det, men hvis man har problemer med stor varmegang under drift så hjelper det å ha fått ut all luften i hylserør.

De første utgavene av oljesmurte pakkbokser til Sleipner hadde ikke lufteskrue. Denn forbedringen samt større overflate på pakkboksen var nødvendig for å redusere varmegang. Den fettsmurte har ikke lufteskrue.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...