Jump to content

Seilmakeren Doublehanded 2010


bjoris

Recommended Posts

Er det ikke snart tid for påmelding til Seilmakeren 2010? Vi er iallefall klare, målsetningen i fjor var å fullføre uten å ødlegge noe, det gikk flott. Vi ble siste som fullførte 3 timer før makstiden, 70 båter brøyt. I år er målsetningen fortsatt å fullføre, men ikkje å bli den siste som fullfører, så får vi se:) :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Har lyst. Men er nok innse at vi er litt uerfaren i dette selskapet samt at båten må pimpes litt opp for å få lov til å delta. Husker du hva som er maksimaltiden?

 

I fjor var det kl. 1800 fredag. Dvs 53 timer inkl. 4 timer i Pitstop. Vi fikk 46 timer og noe, når vi gikk i mål kl. 1500... Vel, det kan komme endringer i 2010.

 

Du trenger ikke noe regattaerfaring for å være med... Er du glad i å seile lenge så er det en super regatta... Vi valgte som du ser å nytte hele tiden og ikke stresse med å komme i mål allerede på torsdagen som mange valgte. Neida, vi gikk for to netter til sjøs... :lol: For å få til det valgte vi å gå Langenuen, der hadde vi det rolig og fint, mens de andre stressa med kuling og vanvittig båtfart mot målet på vestsiden... En annen fordel var veldig god plass i Skudesnes ved kaiene, pes å komme ned der hvis det fult med alle bryggene f.eks..:). Ok så var det litt flaut, men det var på hjemturen forskjellene ble så veldig store. Vi var "bare" ca 4 timer bak de beste justert for LYS i Skudesnes... Hele natt nr. 2 gikk med til å drive sør av Allfora vest av Stord, da var mange kommet seg i mål før de løya og hele fredagen var 1-3 knop vind rett bakfra...

 

 

Er dere ute og logrer med dette allerede...?

 

På høy tid... Var det ikke påmelding fra 1.12 i fjor?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Vi får se! Må først og fremst få meg en foldepropell slik at LYS blir høyt nok til at vi får lov til å være med (og her kan det vel også komme endringer i regattavilkårene), videre trenger vi vel stormfokk + litt diverse småtterier for å tilfredstille sikkerhetskravene og deretter må det avklares om vi kan skaffe oss fri de dagene. I tillegg til barnepass e.t.c

 

Men det er lenge til Pinsen :flag:

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post

Droppe Pitstop??? Da syns jeg nå litt av sjarmen forsvinner selv om det ble null soving de 4 timene... En ting jeg syns burde vært endret er starttidspunktet slik at det ikke går 3 arbeidsdager i dette, det er vanskelig å ta fri og det er enda vanskeligere å ta fri som ikke brukes på familien, men jeg har nå fått innvilget deltakelse i 2010 også:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er jo på en måte både dumt og greit på én gang. OK å få noen timer pålagt hvile, men det blir vel mer langdistanse-følelse hvis seilasen går non-stop. Det som kunne vært en artig vri er å legge seilasen nordover i stedet for sørover. Da hadde man samtidig unngått problemene med at sotrabroen "stenges" for de som er kommer på feil side av strømskiftet.

 

Distansen Askøy-Skudesneshavn tilsvarer vel omtrent distansen Askøy-Kalvåg :yesnod: Nordover er også flere alernative ruter enn sørover, og med mer utfordrende navigasjon. Riktig nok må du via Fedjeosen og ytre delene av Fensfjorden, men jeg tror nok at jeg langt foretrekker denne strekningen fremfor Sletta og en kronglete innseiling til Haugesund i dårlig vær :puke:

 

Og så er det jo en fantastisk natur når du kommer nord for Sognesjøen :flag:

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Sun Flyer har uansett ambisjoner om en topp tre plassering i klassen, topp 10 overall i tillegg til å ha en hyggelig tur og å være beste baatplassen-båt (som i fjor)... :)

 

Kremt, pssst... Da må vel begge i mannskapet være på baatplassen...?

 

Iallefall så lenge man ikke skal benytte tiden i pit til reperasjoner.

 

Enig. De kunne hatt en minimumsbemanning for å serve og holde kontroll på de som må inn for å fikse båt. Slik at pit-stop er en option, og ikke et must. Det ville gjøre regattaen til enda mer av en utholdenhetsprøve.

Link to post

Det er en spennende regatta syns jeg og jeg liker konseptet med landkjenning halveis, jeg syns det er bra om en videreføre regttaen i nåværende form! En har jo Shetland Race for dem som vil seile lengre uten stopp:)

 

Bergen: Utstyret du må ha med er stort sett veldig fornuftige ting, men du MÅ ikke ha stormseil, hardværsfokk godkjennenes og selvslåreren på Hansen målte inn med et nødskrik... Nå er ikke jeg noe hardvindsseiler, men for mange vil jeg nå tro at en hardvindsfokk er mer anvendelig enn stormfokka som jo er en meget krevende affære å få på om en ikke rekker det før det blåser hatter og strå... I storm er nok stormfokk det beste, men på en slik seilas ville iallefall jeg søkt havn før det blåste storm... Du må ikke har Tryseil heller, 3. rev er godkjent. På min båt var dette noe jeg kunne tenke meg uansett pga at storseilet er relativt stort, vi har seilt med dette i stivkuling og familien ombord. En vindstryke der 2. rev er for lite reving på denne båten for tryggfamilie seilas så det var verdt pengene, det også... Muligens ikke så aktuelt på din som jeg antar har relativt sett mindre storseil? Til slutt er det nok mange som ikke har alt som kreves, vi fikk ingen kontroll. Vet ikke hvor mye energi som legges i å sjekke båtene av arrangøren?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei

 

Har ikke noe problem om pitstop hadde blitt sløyfet. For meg ble nettopp pitstop en dårlig opplevelse i fjor. Dette inkluderer mållinjen som jeg synes lå feil. Sikkerhet.

Når det gjelder sikkerhetsregler så har ikke jeg hørt om noen som er blitt sjekket. Er ikke dette dårlig? Har man et regelverk så bør jo det etterstrebes at dette følges.

Om det virkelig er slik at det ikke er noen kontroll av sikkerhet synes jeg arrangeører bør sette inn et lite gir. Virker elles useriøst.

 

 

Kutt pitstop!

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Hei

 

...Dette inkluderer mållinjen som jeg synes lå feil. Sikkerhet...

 

Kutt pitstop!

 

Det å være relativt enkelt å legge denne litt lengre ut, syns det ble trangt opp mot land, når vi kom var det av en eller annen grunn mange som skulle starte igjen :crazy:

 

Men expressene overlevde i fjor også. Så helt umulig kan det jo ikke ha vært. Hvis man ikke har revemulighet, må man ha tryseil, tror jeg.

 

Ja, disse expressene imponerer meg stadig vekk, men neppe like lett å seile med full stor for alle... Vi seilte veldig konservativt, blir nok litt tøffere denne gangen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...