Jump to content

Seilmakeren Doublehanded 2010

bjoris

Recommended Posts

Når det gjelder sikkerhetsregler så har ikke jeg hørt om noen som er blitt sjekket. Er ikke dette dårlig? Har man et regelverk så bør jo det etterstrebes at dette følges.

Om det virkelig er slik at det ikke er noen kontroll av sikkerhet synes jeg arrangeører bør sette inn et lite gir. Virker elles useriøst.

Det er jo sikkerhetsregler i alle regattaer, uten at det er noen særlig kontroll av dette. Eneste jeg vet om er Shetland Race.

Det er nå en gang slik at disse reglene ikke er til for arrangøren. De er til for de som er ombord.

Har jo heller aldri opplevd at noen sjekker om du har fast propell heller, om det er dette en har i lysbeviset. Det samme gjelder antall lovlige seil, vekt, innredning etc......

Det er nok basert mye på ærlighet blant seilere! Må jo også si at jeg har aldri her på Vestlandet hørt at noen bevisst har jukset i en ragatta

Junke

Tror heller ikke at det er noen som fusker i regatta.

Sikkerhetsreglene er for deltageren/menneske akkurat som vi har sikkerhetsregler ellers i samfunnet.

Nå skal jeg ikke påstå at det ikke har vært kontroll av sikkerhetsutstyr på feks Seilmakeren D.

Hver skipper har nok forskjellig oppfattning av hva han bør ha ombord i de forskjellige regattaer.

Ta nå Seilmakeren D, personlig synes jeg regelverket her er for strengt men velger å følger dette. Med de ekstra kostnadene dette blir.

Om det er gjengs innen regattamiljøet at det ikke kontrolleres noe velger jeg å tro at vi har mange som gir blaffen. Kanskje da mest pga kostnader.

Mao, det at det tas stikkkontroller av båter før start er på sin plass.

• 3 uker senere...

Påmeldingen starter i morgen kl. 1300

Ser ut til å bli samme opplegg som i fjor, men Notice Of Race kommer snart så da får vi vel detaljene, disse kommer på Seilmagasinet.no sine sider senere i dag iflg artikkelen...

Noen som kjenner dette Trac-Trac systemet? Håper vi nå snakker om et system som fungere og som ikke har noe med mobilene å gjøre...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 3 uker senere...

Spørsmål fra "dummies" :lol:

Jeg har aldri deltatt i noensomhelst form for seilregatta, men tanken på at det hadde vært moro å være med på noe sånt er absolutt tilstede. Jeg satte meg ned for å prøve finne ut hva som må til for å delta og ender opp med flere spørsmål enn svar.

Det første jeg ser er at det kanskje ikke er mulig å være med i det hele tatt siden "Sandefjord" har et (langt) lavere tall på målebrevet sitt enn det som er satt opp i reglene?

Sitat:

Regattaen er åpen for alle båter som har gyldig shorthanded-LYS-bevis med LYStall 1,10 og over og som tilfredsstiller Sikkerhetsbestemmelsene, kategori 3.

Dessuten, blander jeg sammen noe nå? Er shorthanded-LYS-bevis noe annet enn det som står på målebrevet? Det kalles VET-tall :confused:

Jaja, det er nesten flaut å vite så lite om dette, men en plass må en begynne å nøste opp i alle spørsmålene :lol:

Hei Skjælø

Er nok ikke noen ekspert jeg heller men om du leser her kan du finne ut endel om LYS systemet. Jeg finner ingenting om VET tall her så jeg tror ikke at dette er noe som kan overføres til LYS sytemet. Ei heller vet jeg om trebåter kan måles inn i LYS.

Men Seilmakeren doublehanded regattaen er i alle fall ikke en regatta som er typisk for din båttype og jeg tviler vel egentlig på at dette er realistisk å få til. Men endel andre regatter (b.l.a Færderregattaen) har egne klasser for skøyter og kanskje det er her "ditt" målebrev kommer inn.

Desverre kan jeg ikke huske å ha sett en eneste regatta på Vestlandet hvor skøyter deltar men forhåpentligvis er det bar jeg som er uopplyst :smiley:

Jeg fant VET tall her: http://home.online.no/~jeppejul/VET.Maaltall.html

Hm, det viktigste er ikke å vinne,... og farten betyr jo ikke så mye for oss, men.... litt nyskjerrig på dette er jeg likevel :lol:

Hva vil en god gjennomsnittsfart være på en slik seilas og hvilken maxfart har dere logget (COG) i deres beste stunder?

Red: tilleggsspørsmål: Hva er den enkeltes mest gunstige vindhastighet for deres båt?

Redigert av Skjælø (see edit history)
  • 3 måneder senere...
Bergen: Utstyret du må ha med er stort sett veldig fornuftige ting, men du MÅ ikke ha stormseil, hardværsfokk godkjennenes og selvslåreren på Hansen målte inn med et nødskrik...

Jeg sitter å leser meg "grønn" på ISAF cat 3 reglementet; hva er "kravene" for å få igjennom selvslåeren på en Hanse som hardværsseil? Jeg håper i det lengste å slippe unna et ekstra innkjøp av seil...

• 4 uker senere...
Vi får se! Må først og fremst få meg en foldepropell slik at LYS blir høyt nok til at vi får lov til å være med, videre trenger vi vel stormfokk + litt diverse småtterier for å tilfredstille sikkerhetskravene og deretter må det avklares om vi kan skaffe oss fri de dagene. I tillegg til barnepass e.t.c

Men det er lenge til Pinsen :flag:

Foldepropell montert :smiley: ,LYS DH= 1,10(takket være for stor spinnaker!), :smiley: Stormfokk anskaffet, mye småtterier innkjøpt men endel gjenstår ennå. Skiftplan sa fri :cheers: Jeg passet naboens hamster i påsken så da tar han våre barn disse dagene som gjenytelse :seeya:

Konklusjon: Vi er påmeldt :yesnod: Tregeste båt med det mest uerfarne mannskapet :cheers: Eneste målet med regattaen er å rekke tilbake til Kollevåg mens det fremdeles er en liten lunk igjen i grillen på festen

Men synes plutselig at pinsen kom veldig nær

...Jeg sitter å leser meg "grønn" på ISAF cat 3 reglementet; hva er "kravene" for å få igjennom selvslåeren på en Hanse som hardværsseil? ...

Har prøvd å lett litt, men det var ikke helt enkelt, fant til slutt en sak som Ludvig Daa har skrevet på et forum og han har jo peil...

Litt presisering av kraver til hardværsfokk :

IG (Høyde fortriangel fra sheerline) x IG (Høyde fortriangel fra sheerline) og så 13.5 % av det produktet. I tillegg skal det være slått maljer for å kunne lisse seilet til forstaget,om forstagsprofilen skulle være skadet.

Det er ikke noen begrensninger på hvordan seilet skal se ut (høyde,bredde)bare max størrelse. Og er seilet mindre enn 100% er det sansynligvis innenfor! På min båt er 100%en ca 34m2 og max hardværsfokk kan være 32m2. Hardværsfokken min er på ca 28m2 (4rer) og er et fantastisk seil fra ca 22knt vind og oppover.....

Det var slik jeg husket det, noe under 100% og du er innenfor på maksmålet (selvslåeren er ca 85% tror jeg), men disse maljene har vi ikke så det er neppe godkjent, men så nære at det må kunne???? Mja, det er nok litt på kanten...

...

Konklusjon: Vi er påmeldt :yesnod: Tregeste båt med det mest uerfarne mannskapet :cheers: Eneste målet med regattaen er å rekke tilbake til Kollevåg mens det fremdeles er en liten lunk igjen i grillen på festen

Flott at dere stiller opp, du skal vite at dere er ikke helt alene. Vi ble ringt opp i Korsfjorden i fjor på vei tilbake med spørsmål om det var ok at de gjennomført premieutdelingen før vi var kommet i mål, som han så "du skjønner det var så mange som går inn i går" hahaha... Vi flirte godt og sa selvsagt at det var ok, vi fullførte som siste fullførende, 3 timer før maksfristen. Permieutdelingen hadde de likevel ventet med så den fikk vi med oss:)

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 4 uker senere...

Da er skipet klart,

Vi kan desverre ikke si det samme. Forstaget røk torsdag og vi får forhåpentligvis nytt tirsdag og må satse på at montering går greit tirsdag kveld. Men dette ble ikke beste oppladningen for vår del.

Værmeldingene ser bra ut fra vårt syn men fare for litt lite vind på hjemturen kan gi ekstra utfordringer.Og vi gleder oss (om vi får båten klar)

Sun Flyer, skal ikke du lage poll?

Så kjedelig, men riggen ble likevel stående? Det er vel litt hell i uhell om en skal se positivt på det. Hva var årsaken? Satser på at dere er klar igjen, kjiipt å glippe det nå så nært...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...