Jump to content

Propell til Draco 2000 med diesel


Per Oves

Recommended Posts

Hallo

 

Lurer på om det er noen der ute med god propell erfaring.

Har en Draco 2000 med en Nissan SD33Turbo diesel motor på 110hk, VP280 drev med 1:1.62 i utveksling og en 16x13P propell.

Drar motoren ganske lett til fullt turtall som er 4000 omd/min og dette gjer 24 knop.

Vil bytte til en større propell og da er det nermeste 16x15P, men synest at 16" virker veldig stort for en slik båt sitter vanligvis på større båter.

Da er spørsmålet er det bare å gå for 15X15P eller er dette for enkelt, noen som har noen erfaringer eller gode ideer.

Planlegger også og skru litt på dieselpumpen og turbotrykket etter hvert men får ta det over tid med større propeller og temperatur monitorering av motoren men ifølge "offroad gutta på skauen" skal det ikkje vere noe problem å hente ut 130-140hk uten intercooler og 140-150hk med.

Link to post
Share on other sites

Med oppsettet ditt er teoretisk toppfart med 0% slip på propellen 26 knop. Slip'et ditt med 24knop er ca 10%, som er forholdsvis normalt.

Med 15" propell vil nok slip'et bli høyere => Lavere fart.

Noe av dette taes igjen med 15" stigning, som har teoretisk toppfart på ca 28knop dersom turtallet faller til 3700.

 

Om du planlegger å hente ut mer ytelse av motoren, kommer neppe dette som høyere toppturtall, slik at tror ikke du skal bekymre deg for noe tyngre propell. I dag vil jeg tro mye av futten i motoren begynner å reduseres allerede fra 3500 o/min, slik at er nok gunstig å få ned dette litt, hvis en ønsker mer fart.

Bakdelen med dette er dårligere akselerasjon og høyere motortemperatur. En IC kan hjelpe litt med å få ned temp på innsugsluft, som gir mer effekt, men også kjøler motoren bedre innvending, eller rettere sagt, bidrar mindre til temp-økning.

 

Ps, 17" propell og 3500 gir teoretisk 30 knop...eller kanskje 27-28 dersom slip på ca 10% "beholdes"...

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene.

Ser det ligger to propeller på nettet 15x15P og 14x17P som eg kansje skulle ha kjøpt å testet ut, det er vel alltid råd å selge dei igjenn.

Mener å ha lest en plass at går en ned 1" i diameter må dette kompenseres med 1" mer i pitch.

Vil dette si det samme som at 15x15P tilsvarer 16x14P og at 14X17P da vil tilsvare en 16x15P.

 

Svar til trulsant:

Vil ikkje øke turtallet over 4000 omd bare gje meire diesel og turbotrykk.

 

Spørsmål til gunped:

Lurer på hvor mykje den hiace motoren yter i hk?

Har du prøvd alternative propelloppsett?

Ladeluftkjøleren er det noe som er kjøpt eller laget du den selv?

Link to post
Share on other sites

Hk.er ikke målt,men mariniseringsfirmaet sa ca. 120.Da jeg kjøpte båten var det en 15X19 propell montert.Turteller viste 4000 o/min,toppfarten var 30 knop men magefølelsen sa at noe ikke stemte.Tok en kontroll av turteller og den viste 600 o/min for mye.30 knop med 3400 o/min på motoren.Ikke rart at det hørtes noe anstrengt ut. Det rare var at det ikke var antydning til svartrøk.Mariniseringssettet er levert av et firma fra Finnland som driver kun med dette.Ladeluftkjøleren er en Bowmankjøler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...