Per Oves Startet 3.November.2009 Del på Facebook Startet 3.November.2009 Hallo Lurer på om det er noen der ute med god propell erfaring. Har en Draco 2000 med en Nissan SD33Turbo diesel motor på 110hk, VP280 drev med 1:1.62 i utveksling og en 16x13P propell. Drar motoren ganske lett til fullt turtall som er 4000 omd/min og dette gjer 24 knop. Vil bytte til en større propell og da er det nermeste 16x15P, men synest at 16" virker veldig stort for en slik båt sitter vanligvis på større båter. Da er spørsmålet er det bare å gå for 15X15P eller er dette for enkelt, noen som har noen erfaringer eller gode ideer. Planlegger også og skru litt på dieselpumpen og turbotrykket etter hvert men får ta det over tid med større propeller og temperatur monitorering av motoren men ifølge "offroad gutta på skauen" skal det ikkje vere noe problem å hente ut 130-140hk uten intercooler og 140-150hk med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Med oppsettet ditt er teoretisk toppfart med 0% slip på propellen 26 knop. Slip'et ditt med 24knop er ca 10%, som er forholdsvis normalt. Med 15" propell vil nok slip'et bli høyere => Lavere fart. Noe av dette taes igjen med 15" stigning, som har teoretisk toppfart på ca 28knop dersom turtallet faller til 3700. Om du planlegger å hente ut mer ytelse av motoren, kommer neppe dette som høyere toppturtall, slik at tror ikke du skal bekymre deg for noe tyngre propell. I dag vil jeg tro mye av futten i motoren begynner å reduseres allerede fra 3500 o/min, slik at er nok gunstig å få ned dette litt, hvis en ønsker mer fart. Bakdelen med dette er dårligere akselerasjon og høyere motortemperatur. En IC kan hjelpe litt med å få ned temp på innsugsluft, som gir mer effekt, men også kjøler motoren bedre innvending, eller rettere sagt, bidrar mindre til temp-økning. Ps, 17" propell og 3500 gir teoretisk 30 knop...eller kanskje 27-28 dersom slip på ca 10% "beholdes"... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gunped Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Jeg har samme båt og samme drev og utveksling. Motoren er en Toyota Hiace diesel med turbo og ladeluftkjøler.Jeg bruker volvos treblader alupropell,dimensjon 14X17.Motoren er skrudd opp til 4000 o/min.Dette gir 30 knop med full tank og en mann i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Oves Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Takker for tilbakemeldingene. Ser det ligger to propeller på nettet 15x15P og 14x17P som eg kansje skulle ha kjøpt å testet ut, det er vel alltid råd å selge dei igjenn. Mener å ha lest en plass at går en ned 1" i diameter må dette kompenseres med 1" mer i pitch. Vil dette si det samme som at 15x15P tilsvarer 16x14P og at 14X17P da vil tilsvare en 16x15P. Svar til trulsant: Vil ikkje øke turtallet over 4000 omd bare gje meire diesel og turbotrykk. Spørsmål til gunped: Lurer på hvor mykje den hiace motoren yter i hk? Har du prøvd alternative propelloppsett? Ladeluftkjøleren er det noe som er kjøpt eller laget du den selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gunped Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Hk.er ikke målt,men mariniseringsfirmaet sa ca. 120.Da jeg kjøpte båten var det en 15X19 propell montert.Turteller viste 4000 o/min,toppfarten var 30 knop men magefølelsen sa at noe ikke stemte.Tok en kontroll av turteller og den viste 600 o/min for mye.30 knop med 3400 o/min på motoren.Ikke rart at det hørtes noe anstrengt ut. Det rare var at det ikke var antydning til svartrøk.Mariniseringssettet er levert av et firma fra Finnland som driver kun med dette.Ladeluftkjøleren er en Bowmankjøler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.