Jump to content

Noen med en BMC ( B.M.C ) 2,5L her inne, trenger noen tips


utsikten

Recommended Posts

hallo

Skal dette aldri ta slutt:-( Jeg må nok bare belage meg på å ikke få start på svineriet i høst. (tror starteren er gåen)

Må derfor gjøre det jeg kan for å hindre frosten å ødelegge motoren.

Kan jeg suge/blås/helle frostvæske noen steder sånn at det kommer inn i motoren, hvor sitter eventuelt drenerings pluggene osv

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er nybegynner på dette, men båten gåt i saltvann og en gammel instruskjonsbok jeg har sier dette; Kjølesystemet

 

Forholdsregler ved frost

Vannet ekspanderer når det fryser, og hvis det ikke taes forholdsregler er det store muligheter for at varmeveksler, eller oljekjølere samt sylinderblokk og topplokk sprenges i stykker. Det er derfor viktig å bruke frostvæske i kjølesystemet når det er kuldegrader.

 

Motoren henter inn sjøvann to steder.

Link to post
Share on other sites

Har du bra med strøm på batteriene? starteren sviver motoren kjappt rundt? får den diesel? har den kompresjon? Gløding ok? Tenner den? kommer det eksos ut når du forsøker å starte? Har du forsøkt startgass med litt forsiktighet ? Eller for å si det på en annen måte! Hvis din motor sviver greit rundt, den får diesel, kompresjon er tilstede og gløding ok! Ja da skal den i det minste tenne ihvertfall.

Eller forsøk å forvarme toppen med en vifteovn eller føner sogar....Da skal den starte :yesnod: Det skal den.

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at disse linkene mine av en eller annen grunn ikke blir godtatt. Så jeg får ligge litt mer arbeid så jeg kan forklare.

 

Tappepluggen ligger like ved fødepumpa til diesel på babord side og den kan se ymse ut alt etter hvem som har vært og utøvd sine mekaniske kunster som her.

 

Tappeplugg.JPG

 

Men etter at jeg fikk omarbeidet ble den seende slik ut

 

Tappeplugg_slik_sen_skal_vaere.JPG

Link to post
Share on other sites

tusen takk for bra svar, her var det mye nyttig info.

Drener du kjølevæsken her (lukket system) siden jeg ikke får startet båten har jeg vel fortsatt sjøvann stående i anlegge siden termostaten ikke åpner når jeg kunn har pumpet igjennom sjøvann

med hjelp av starteren.??

Redigert av utsikten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har tilgang på strøm så kan du prøve å blåse inn i luftinntaket med en varmluftpistol mens den dras på starteren! mye snillere enn startgass!

Dette gjelder jo hvis starteren fungerer såpass at motoren sviver rundt! Sjøvannssystemet har ikke termostat, den sitter på ferskvannsiden, hvis båten er på land og motoren ikke starter kan du ta av slangene på sjøvannskretsen og blåse de tomme, impelleren må ut slik at pumpa kan tømmes, lyddemperen bør også tømmes for sjøvann!!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

oki, men vil det hjelpe meg til å få start på båten? Tror jeg fortsatt har litt problemer med luft i diselen. Har luftet som jeg har fått tips om, dvs på siste filtere, på alle fire dyserørene, får motoren til å starte eter mye gløding, den gikk i 4 sek så helt død :-(

Link to post
Share on other sites

Prosedyre for lufting: lufte på filteret til det kommer ren diesel, stenge luftinga på filteret, lufte på dieselpumpa (fordelerpumpa) Viktig!! på disse punktene pumper du med hanken på matepumpa. så luftes dieselrørene på dysene mens du drar på starteren.

Bruk gjerne ei flaske med diesel med slange rett fra matepumpa, da eliminerer du evt dårlige/lekke koblinger mellom tanken og matepumpa som kan forårsake luft igjen!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

BMCen er veldig vannskilig å ha med å gjøre når du har fått luft i dieselsystem.

Du må begynne å fjerne lufta fram til fødepumpa, deretter fra fødepumpa og inn til diselpumpa. Det skal være enn lufte skrue på siden av diselpumpa for lufting av dieselpumpa. Her er det veldig viktig at du har instruksjonsboka som viser vilken skrue som er luftinga.

Når du så har fått ut lufta fra dieselpumpa kan du lufte hvert enkelt diesel rør inn til sylinderene oppe i toppen av motoren.

Gjør man det ikke i denne rekkefølgen blir man ikke kvitt luften i dieselpumpa.

Tips:

pga det er så vanskelig å lufte BMCen har jeg montert elektrisk pumpe som gjør samme jobben som fødepumpa.

 

Lykke til :smiley:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

monterte du den mellom det første filtere og fødepumpen?

Ubåtfender har du bilde av den el pumpa de.

 

Elektriske pumpa er montert før fødepumpa og før dieselfilter/ vannutskiller, dette fordi jeg vil eliminerer luft problematikken ledd for ledd.

Pumpa er en ordinær pentry pumpe som man får kjøpt på Biltema, den har funker godt men lager ikke spesielt trykk men flytter diesel rundt i system etterhvert som man lufter.

Da er det bare å opne lufteskruene etter tur og orden som neskevet tidligere.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller benyttet en drivstoffpumpe. Pentrypumpene tåler neppe diesel over lengre tid, og det kan også være en viss brannfare...

 

Det kan jeg være enig med deg i, men det var var det jeg hadde for hånda og siden den har fungert og systemet er lukket ser jeg ikke faren.

Den har fungert i mange år. Men er enig at en mer hensiktsmessing pumpe vil være enn drivstoff pumpe absolutt, til en litt stiver pris.

Link to post
Share on other sites

Siden motoren din går i en kort stund, kan det være vann i diesel filteret ditt.

 

Jeg opplevde det en gang. Fikk pumpet diesel helt fram til dysene, men BMC'en ville ikke gå mere en ca. 30 sek. Det viste seg at etter at filteret ble byttet så gikk den som en klokke.

 

Det var en som fortalte meg at papiret i filteret tetter seg når den blir utsatt for vann.

 

Resten av turen ble det full overvåkning av vannutskilleren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...