Jump to content

Noen med en BMC ( B.M.C ) 2,5L her inne, trenger noen tips


utsikten

Recommended Posts

På min BMC 1,5 var det totalt 7 punkt som skulle luftes i rekkefølge. De to siste var veldig kronglete. Prøvde å jukse meg unna, men da stoppet den etter kort tid, hver gang.

 

Til slutt gjorde jeg det ordentlig og grundig (tok ganske lang tid), men så ble det bra. Står i bruksanvisning hvordan som du finner i dokumentarkivet.

 

Alle andre dieseler jeg har vært borti vil gå når du først har fått start på den, men altså ikke BMC.

Link to post
Share on other sites

Er det en CAV fordelerpumpe så er der 2 lufteskruer på pumpa og begge må luftes med håndpumpa. Ikke dumt med ei elektrisk fødepumpe, for det er ikke utenkelig at den orginale tuller litt. Tett sil i denne kan det være. Det er bare å skru av den kuppelforma toppen og silen er tilgjengelig. Kan være defekte tilbakeslagventiler i fødepumpa, men det burde du kjenne når du pumper da trykket fra den blir dårlig. Det har også skjedd at vipparmen på pumpa får så mye slark sideveis at den glir på siden av kammen som skal drive den. Altså ingen pumpebevegelse når motor starter.

 

Men hvor er returslangen fra dysene til tanken? Mener den skal gå fra den bakerste dysa. Er der en slangenippel der som står åpen :confused:

Link to post
Share on other sites

Når jeg pumper med fødepumpen er det liten motstand men diselene spruter ut av filtere
Da tror jeg ventilene i den er ok. For å sjekke om vipparmen på den er ok kan du åpne lufteskrua på filteret og kjøre starteren litt. Det skal da komme diesel ut støtvis.
Returslangen går inn på det fileter øverst til venstre på bilde.
Joda, men jeg mener returdieselen skal komme fra CAV pumpa og opp igjen i filter, og så fra filter og over dysene og tilbake til tank fra den bakerste dysa. Men her skal jeg være ytterst forsiktig med å påstå noe. Har dette fungert før hos deg har du sikkert returen et annet sted. Ser bare ut for at motoren nylig har vært ute,(den ser jo ny ut :smiley: ) og det er jo fort gjort å glemme en slange.
Link to post
Share on other sites

hei

Jeg har gjrort følgende, Kjørt motoren på starteren + at den har gått 2 ganger i ca 4-5 sek.

Motoren har da sugd inn ca 6-8 liter med utblandet frostvæske.

Det kommer frostvæske ut av eksosen, men flere sier at det fortsatt står vann i motoren da termostaten ikke har åpnet????

Vet jeg har en lukket side med fostvæske så denne er ok men .....?

Litt forvirret kan man si

Link to post
Share on other sites

hei

Jeg har gjrort følgende, Kjørt motoren på starteren + at den har gått 2 ganger i ca 4-5 sek.

Motoren har da sugd inn ca 6-8 liter med utblandet frostvæske.

Det kommer frostvæske ut av eksosen, men flere sier at det fortsatt står vann i motoren da termostaten ikke har åpnet????

Vet jeg har en lukket side med fostvæske så denne er ok men .....?

Litt forvirret kan man si

 

Hei,

 

stemmer det som index sier. Motoren din er ferskvannskjølt så hvis du har frostvæske på ferskvannsdelen (åpne lokket til varmeveksler og smak (ikke mye :lol: ) så er alt iorden.

De andre snakker om saltvannskjølte motoren hvor det er samme krets til kjøling av motor,eksos osv.

 

Ser ut som du har gjort jobben din, så får du heller prøve å få start på den til våren.

Sikkert noen på BP som kan hjelpe deg, mye hyggelige folk her. Skulle gjerne gjort det hvis jeg bodde litt nærmere.

Antaktelivis har du et problem med luft og/eller defekte ventiler i fødepumpa.

 

Lykke til :flag:

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

he he bacon pølse er dem drit gode på hos Statoli:)

Men for å ha dette helt klar, som sagt så er jeg ganske blank å dette samt.

Når motoren er var og termostate åpner, slipper den frostvæsken rundt i motoren, denne blir da kjølt ned av saltvannet som suges inn

og som jeg nå har byttet ut med frostvæske.

Link to post
Share on other sites

Jepp! Og saltvannet har hele tiden fritt leide gjennom varmeveksler og oljekjøler, og blir ikke begrenset av en termostat på denne siden. Varmeveksleren fungerer på samme måte som radiatoren i bilen, bortsett fra at den blir kjølt av saltvann i stedet for luft...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For all del ikke smak på det, glykol er veldig giftig. ta heller med deg en liten skvett bort på bensinstasjonen og test det der.

 

Vel, å smake med tungespissen på fingeren har aldri skadet noen, tror ikke jeg har tatt skade av det selv :sweat:

I det minste kan du lukte på det, glykol lukter søtt.

Det er ikke sikkert det er så lett å se fargen på brukt kjølevæske.

Eller du kan gå og kjøpe en tester som foreslått over.

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

Kan hende det er lurt å tappe av den gamle og erstatte med nytt, avtappings kranan vet jeg faktisk hvor er he he

Den forrige eieren sa han alltid byttet den ut vært år så da skal den i teorien bare være 1 år gammel.

 

Takk for gode tips, nå sparte jeg noen timer der som jeg heller jan bruke på startproblemene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...