utsikten Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 Jeg har byttet begge filterne det første hadde også vannutskiller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Må være luft i systemet siden den går en stund og stopper se over slangeklemmer osv Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 den går max 5-8 sekunder, vanskelig å starte. Når den har starter og stoppet igjen er den nesten umulig å starte igjen. Skal ned i helgen å prøve uten noen av de gode tipsene jeg har fått her. Blir nok noen timer til med hode ned i disel dunsten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Regner med att denne starter vær gang du har luften denne eller att den har stått en stund Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 På min BMC 1,5 var det totalt 7 punkt som skulle luftes i rekkefølge. De to siste var veldig kronglete. Prøvde å jukse meg unna, men da stoppet den etter kort tid, hver gang. Til slutt gjorde jeg det ordentlig og grundig (tok ganske lang tid), men så ble det bra. Står i bruksanvisning hvordan som du finner i dokumentarkivet. Alle andre dieseler jeg har vært borti vil gå når du først har fått start på den, men altså ikke BMC. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Er det en CAV fordelerpumpe så er der 2 lufteskruer på pumpa og begge må luftes med håndpumpa. Ikke dumt med ei elektrisk fødepumpe, for det er ikke utenkelig at den orginale tuller litt. Tett sil i denne kan det være. Det er bare å skru av den kuppelforma toppen og silen er tilgjengelig. Kan være defekte tilbakeslagventiler i fødepumpa, men det burde du kjenne når du pumper da trykket fra den blir dårlig. Det har også skjedd at vipparmen på pumpa får så mye slark sideveis at den glir på siden av kammen som skal drive den. Altså ingen pumpebevegelse når motor starter. Men hvor er returslangen fra dysene til tanken? Mener den skal gå fra den bakerste dysa. Er der en slangenippel der som står åpen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 Er en cav pumpe, må innrømme at jeg ikke har luftet på den:-( Når jeg pumper med fødepumpen er det liten motstand men diselene spruter ut av filtere når jeg lufter med å betjene fødepumpen. Returslangen går inn på det fileter øverst til venstre på bilde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Når jeg pumper med fødepumpen er det liten motstand men diselene spruter ut av filtereDa tror jeg ventilene i den er ok. For å sjekke om vipparmen på den er ok kan du åpne lufteskrua på filteret og kjøre starteren litt. Det skal da komme diesel ut støtvis.Returslangen går inn på det fileter øverst til venstre på bilde.Joda, men jeg mener returdieselen skal komme fra CAV pumpa og opp igjen i filter, og så fra filter og over dysene og tilbake til tank fra den bakerste dysa. Men her skal jeg være ytterst forsiktig med å påstå noe. Har dette fungert før hos deg har du sikkert returen et annet sted. Ser bare ut for at motoren nylig har vært ute,(den ser jo ny ut ) og det er jo fort gjort å glemme en slange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 har kjørt båten i hele sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 har kjørt båten i hele sommerDa er nok returen som den skal være. Du får prøve å finne lufteskruene og se om det hjelper. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Er en cav pumpe, må innrømme at jeg ikke har luftet på den Dette er nok problemet ja. Luft denne og problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 hallo min god hjelpere, skal en rskt tur nedom båten i dag, er det noen som kan gi meg tips om hvor termostaten sitter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Den sitter vel på toppen helt foran over vannpumpa. Er en kul med slange inn til varmeveksler. som regel 3 skruer for å ta av denne "kulen", termostat sitter under denne. Men hvorfor vil du ta ut termostaten ? Problemene har vel ingen sammenheng med denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 får ikke start på dritten, må få ut vannet og byttet det med frostvæske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Men har du ikke allerede frostvæske på ferskvannsiden da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 hei Jeg har gjrort følgende, Kjørt motoren på starteren + at den har gått 2 ganger i ca 4-5 sek. Motoren har da sugd inn ca 6-8 liter med utblandet frostvæske. Det kommer frostvæske ut av eksosen, men flere sier at det fortsatt står vann i motoren da termostaten ikke har åpnet???? Vet jeg har en lukket side med fostvæske så denne er ok men .....? Litt forvirret kan man si Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Du har ikke termostat på sjøvannsiden, kun på ferskvannsiden! Så dette kan du ta helt med ro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 heiJeg har gjrort følgende, Kjørt motoren på starteren + at den har gått 2 ganger i ca 4-5 sek. Motoren har da sugd inn ca 6-8 liter med utblandet frostvæske. Det kommer frostvæske ut av eksosen, men flere sier at det fortsatt står vann i motoren da termostaten ikke har åpnet???? Vet jeg har en lukket side med fostvæske så denne er ok men .....? Litt forvirret kan man si Hei, stemmer det som index sier. Motoren din er ferskvannskjølt så hvis du har frostvæske på ferskvannsdelen (åpne lokket til varmeveksler og smak (ikke mye ) så er alt iorden. De andre snakker om saltvannskjølte motoren hvor det er samme krets til kjøling av motor,eksos osv. Ser ut som du har gjort jobben din, så får du heller prøve å få start på den til våren. Sikkert noen på BP som kan hjelpe deg, mye hyggelige folk her. Skulle gjerne gjort det hvis jeg bodde litt nærmere. Antaktelivis har du et problem med luft og/eller defekte ventiler i fødepumpa. Lykke til mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aloha II Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 (åpne lokket til varmeveksler og smak (ikke mye ) så er alt iorden. For all del ikke smak på det, glykol er veldig giftig. ta heller med deg en liten skvett bort på bensinstasjonen og test det der. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Eller kjøp en glykoltester på Biltema for et par tiere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 ............. ta heller med deg en liten skvett bort på bensinstasjonen og test det der. Hva slags bensinstasjoner har dere der øst........... ? Tror de har bedre forstand på pølser, ketchup og sennep her i vest enn hva som befinner seg i frostveska Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 he he bacon pølse er dem drit gode på hos Statoli:) Men for å ha dette helt klar, som sagt så er jeg ganske blank å dette samt. Når motoren er var og termostate åpner, slipper den frostvæsken rundt i motoren, denne blir da kjølt ned av saltvannet som suges inn og som jeg nå har byttet ut med frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Jepp! Og saltvannet har hele tiden fritt leide gjennom varmeveksler og oljekjøler, og blir ikke begrenset av en termostat på denne siden. Varmeveksleren fungerer på samme måte som radiatoren i bilen, bortsett fra at den blir kjølt av saltvann i stedet for luft... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 For all del ikke smak på det, glykol er veldig giftig. ta heller med deg en liten skvett bort på bensinstasjonen og test det der. Vel, å smake med tungespissen på fingeren har aldri skadet noen, tror ikke jeg har tatt skade av det selv I det minste kan du lukte på det, glykol lukter søtt. Det er ikke sikkert det er så lett å se fargen på brukt kjølevæske. Eller du kan gå og kjøpe en tester som foreslått over. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
utsikten Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Kan hende det er lurt å tappe av den gamle og erstatte med nytt, avtappings kranan vet jeg faktisk hvor er he he Den forrige eieren sa han alltid byttet den ut vært år så da skal den i teorien bare være 1 år gammel. Takk for gode tips, nå sparte jeg noen timer der som jeg heller jan bruke på startproblemene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.