Nadheim Startet 14.Juli.2004 Del på Facebook Startet 14.Juli.2004 Båtmagasinet hadde et innlegg fra en frustrert seiler i siste nummer. Innholdet var omtrent slik: Seileren hadde deltatt i Færder'n. I området utenfor Drøbak hadde det vært lite vind, og seilbåtene lå følgelig rimelig stille. Det hadde da kommet to Storebro motorbåter i halvplan, og tatt seg frem mellom selibåtene som lå i hopetall nedover hele fjorden. Disse Storebroene hadde laget bølger og det hadde blitt utvekslet ukvemsord mellom seilerne og Storebroførerne . Dialogen var av typen "Vis hensyn!" " svar: "Hvis du ikke tåler såpass har du ingenting på fjorden å gjøre!". Klagingen er på ingen måte kun fra seilere, men dette var et ferskt eksempel. 98% av klagingen vil jeg plassere i kategorien for sutring. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at bølger fra en 30 fots motorbåt som passerer 200m, 100m eller til og med 50m fra en seilbåt i kontruksjonskategori A, kan skape fare. Det kan sikkert være irriterende, men man må tåle litt. Hva skulle egentlig alternativet vært for disse upopulære Storebroene under Færder'n? Kjøre i 5 knop i hele ytre Oslofjord? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Sutring og sutring....... Båtene må jo ha kjørt ganske nærme seilerne, siden de har snakket sammen. Hvis de ikke brukte VHF'en da. Kjenner jeg lusa på gangen rett, så kjørte vel motorbåtene forbi seilerne på hver sin side i passende sneieavstand også tenker jeg, og da skjønner jeg at folk blir sure. Ser ut til at dette er vanlig praksis blant store "gravemaskiner" for tiden. Dette er J#¤#¤g irriterende, spør du meg. Det er helt umulig å holde båten nogenlunge på kurs da, siden du blir truffet av hekksjøer fra begge kanter samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Hva kan du vente når du ligger midt i leia da? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Jeg tror vel at enhver som har tatt del i den blanding av tålmodighetsprøve og sjakk som seiling i lettvind er, viser forståelse for seilbåtens frustrasjon. Det er et h****** lurveleven ombord med seil og bom hit og dit når en slik farkost kommer forbi. Frustrasjonen blir enda større når du ser at han som ligger lenger unna, har vunnet noen båtlengder på grunn av dette. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Astor Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Tror båtfolk er litt mer romslige når de ferdes på sjøen enn når de samme menneskene kjører bil. Men det er enkelte ting som man blir litt mer oppgitt av. Har en fersk hendelse fra Drøbaksundet. Sør for Oscarsborg er det en smal passaje på en drøye 10 meter, merket rød og grønn stake. Mellom her må båttrafikken gå dersom man kommer fra Sætresiden og skal til Drøbak eller omvendt. En lørdag formiddag med mange båter i farvannet blir det arrangert jolleregatta i området. Og jolleseilerne hadde banen sin på tvers av denne smale passasjen og skapte totalt kaos denne lørdagen. Er det korttenkt av arrangøren å la de rundt 75-100 jollene sile på tvers av Drøbaksundet en lørdag formiddag? Eller skal man forvente at båtfolket finner omkjøringsruter? Det kan lett bli sutring av slike episoder. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Divemaster Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Det hadde da kommet to Storebro motorbåter i halvplan, og tatt seg frem mellom selibåtene som lå i hopetall nedover hele fjorden. Disse Storebroene hadde laget bølger .... Vel, så vidt jeg husker så laget/lager Storebro i nyere tid båter fra 31 - 60 Fot. Alle som i halvplan vil lage noe sjø. Kan jo egentlig ikke forstå hvorfor i halvplan... det er jo som å spørre om kjeft og klaging ...... forresten er ikke de fleste Storebroene halvplanere ?? ... uansett, så kan jeg vel forstå seilerene litt hvis båtene gikk akkurat slik at de slapp vannet rundt 12 knop, med ordentlige bratte hekkbølger..... hvis de i tillegg var 38 fot +, så er det jo store hekkbølger vi snakker om.... Mer hensyn kunne nok ha blitt vist hvis båtene senket farten til rundt 9 - 10 knop, slik at vannet la seg litt bak båtene.... samt at de ikke hadde "tapt" mye tid... På den andre siden så kan jo seilerene hatt en dårlig dag (lite vind), og kan ha vert litt korte i lunta på grunn av dette.... Personlig er jeg ikke seil entusiast, men respekterer alle som setter pris på sjølivet og viser hensyn (subjektivt vet jeg) til alle rundt meg (seil, motorbåt, snekke, landstedsbåt blir respektert likt...).... dvs. at hvis jeg tar igjen båter så legger jeg meg så langt vekke som er praktisk, og hvis det er seilbåter, eller mindre fartøyer, hvor jeg ikke kan komme langt nok unna slik at bølgene legger seg, så slår jeg ned på farten..... hvis det er trangt om plassen så går jeg ikke fortere enn de andre båtene...... hva er all hasten for ... jeg er jo på sjøen for å kose meg ..... farten kan jeg bruke til bedre nytte på kyststrekningene, eller i åpne fjorder.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
guran1942 Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Personlig er jeg ikke seil entusiast, men respekterer alle som setter pris på sjølivet og viser hensyn (subjektivt vet jeg) til alle rundt meg (seil, motorbåt, snekke, landstedsbåt blir respektert likt...).... dvs. at hvis jeg tar igjen båter så legger jeg meg så langt vekke som er praktisk, og hvis det er seilbåter, eller mindre fartøyer, hvor jeg ikke kan komme langt nok unna slik at bølgene legger seg, så slår jeg ned på farten..... hvis det er trangt om plassen så går jeg ikke fortere enn de andre båtene...... hva er all hasten for ... jeg er jo på sjøen for å kose meg ..... farten kan jeg bruke til bedre nytte på kyststrekningene, eller i åpne fjorder.... Jeg synes ikke man skal karaktisere seilernes utsagn som sutring, jeg har selv seilt færdern under like forhold og kan godt forestille meg hvordan de hadde det. At de lå midt i leia, og at det ikke var fartsgrense på stedet betyr jo ikke at man er frittatt for å ta hensyn til andre båter. Jeg har selv opplevd å ligge i 5 knop midt i Oslofjorden på en vindstille dag på blikk stille vann og blitt passert av 2 lignende båter ,som kjørte i følge, i godhalvplan ca 15knop. Til alt overmål passerte svina :headbang:på hver sin side av oss med ca 20m avstand slik at jeg ikke hadde mulighet til å svinge mot bølgene. Nidelven sto omtrent på hodet etter at de hadde passert, resultatet inni båten så ihvertfall slik ut. Det var da jeg ønsket meg kanon på fordekket. Det ble for kort tid siden skrevet en artikkel i fedrelandsvennen som beskriver hvordan båtlivet har forandret seg , på en ganske god måte. http://www.fedrelandsvennen.no/incoming/ar...ticle213985.ece Mvh Guran Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Jeg tror det er like mye uvettig seiling som det er uvettig motorbåtkjøring jeg Guran,så der er antagelig både WAFI og MAFI likestillt. Men midt i leia forventer jeg ikke så veldig mye av noen og spesiellt ikke hekksjø fantomene. Når det gjelder Færder seilasen har jeg ihvertfall en gang sett rene vill vest tilstander fra brua på et større tankskip. Antagelig var jeg nær på å bli hjertepasient den natta Hvilket vel skulle bety no sånt som at hverken WAFI eller MAFI skyr noen ting hvis det helliger målet? Egentlig så er jeg vel like lite imponert av begge båtgruppene når det gjelder å ta ordentlig hensyn til hverandre,og det må jeg med skam innrømme at det gjelder meg selv også. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 En liten betratning. Jeg synes "sutrekoret" begynner å ta av når det gjelder "alle andres idiotkjøring" på vannet. Særlig denne journalisten i Fædrelandsvenen har en del spissformuleringer som kanskje sier mer om han enn om alle andre? De fleste mennesker er på vannet for å ha det ha det hyggelig. At samfunnet endrer seg hele tiden - og stadig raskere - det er nok et faktum. Og Baatplassen er et eksempel på en ting som ikke fantes for et par år siden - men som mange tusen båteiere nå holder tett til sitt bryst (meg inkludert). Om man ikke liker utviklingen har man etter min mening tre valg: 1. Organiser en oppinion som gjør at forholdene blir bedre eller meld dere inn i en interesseorganisasjon (f.eks. KNBF som jobber for at alle førere av båter av en viss kategori skal ha opplæring i sjøvett og sjøregler. Det er jeg enig i - men jeg har ikke meldt meg inn) 2. Slutt å klage over noe du ikke har lyst eller mulighet til å gjøre noe med 3. Slutt å vær på vannet jeg er i kategori 2. Jeg gidder ikke å klage over andre - med mindre jeg kan påvirke dem, og jeg engasjerer meg ikke i hva alle andre gjør på vannet. Jeg har opplevd idiotkjøring fra seilbåter, MTD skvadroner, Scand halvplanere m.m. - og det blir sikkert stadig mer av det. Av og til vet jeg at jeg også gjør dumme ting som andre synes er helt idiotisk (jeg prøver å lære av feilene mine - men jeg er flink til å glemme), og det er sikkert en og annen som har irritert seg over at jeg kjører forbi dem i 25 knop+ i det jeg mener er trygg og god avstand eller at jeg kjører for fort for nære land. Jeg har en far som irriterer seg over alt som går fortere enn 7 knop med mindre det har seil - jeg tviler av og til på hvor mye glede han har av å være på vannet. Jeg ønsker alle en riktig god og fredlig båtsommer. Om man vil ha noe å irritere seg over er det lett å finne - men det er ikke sikkert at båtturen blir noe bedre for deg av den grunn. For meg er det viktigste å ha det trivelig på vannet - og da er det viktig for meg å være overbærende/tollerant overfor andres oppførsel. Dette betyr ikke at jeg tollerer farlig eller direkte ufin oppførsel, men vi må være bevisste på at det alle saker har to sider. Denne saken fra Færder'n er etter min mening et eksempel på kjøring som ikke er akseptabel Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Jag håller med seglarna, (även om jag slutade kappsegla för 25 år sedan!) att gå mellan kappseglande båter eller gå i lovart om kappseglande båter det gör jag inte, även om det er en liten grupp Optimistjoller så håller jag undan! o då lager jag inge hekkbölger alls, men att störa en kappsegling, det er brist på sjömanskap! like lite som jag skulle segla in bland motorbåter som tävlar o hävda min rett som 'segelfartyg', det er like ille ! Faerdern er en dag på hele året og att då kjöre halvplanande eller helplanande eller i deplacement fart o lage bölger när det er vindstille......... tycker jag er veldi dåligt gjort ! Det måste finnes möjlighet att smyge förbi på sidan någonstans........... Veldi lite hänsyn, tycker jag! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Bitteliten skriver: Jeg synes "sutrekoret" begynner å ta av når det gjelder "alle andres idiotkjøring" på vannet. Særlig denne journalisten i Fædrelandsvenen har en del spissformuleringer som kanskje sier mer om han enn om alle andre? De fleste mennesker er på vannet for å ha det ha det hyggelig. At samfunnet endrer seg hele tiden - og stadig raskere - det er nok et faktum. Og Baatplassen er et eksempel på en ting som ikke fantes for et par år siden - men som mange tusen båteiere nå holder tett til sitt bryst (meg inkludert). Nå var det jo nettopp det som var meningen med denne tråden, i det å "få ut" noe av det man føler som båtfører. Tror det er sunt å få luftet dette i et slikt forum. Tror flere av oss blir noe mer tålerange over for det måtte være hekkbøgelagere, arogante seilere eller bølla på flybrdgen. God sommer! (for fra i morgen kommer sommeren på fullt her i Oslofjorden) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Jeg leste akkurat siste Båtmagasinet. Her er en artikkel av Eivind Amble som omhandler dette temaet. En nyansert og bra artikkel synes jeg. Vedr. dette med å lufte ut irritasjonen sin. Baatplassen kan være et forum som kan være bra til slikt. Mitt poeng er at det er viktig at ikke vi gir et inntrykk av "kos med misnøye", og jeg mener at det har vært mye sutring over " alle andre bøller", uten at diskusjonen er så veldig nyansert. Mitt engasjement er et forsøk på å nyenasere diskusjonen noe. God sommer, med ønske om fred og fordragelse og at vi unngår ulykker på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Faerdern er en dag på hele året og att då kjöre halvplanande eller helplanande eller i deplacement fart o lage bölger när det er vindstille......... tycker jag er veldi dåligt gjort ! Det måste finnes möjlighet att smyge förbi på sidan någonstans........... Veldi lite hänsyn, tycker jag! Det er hundrevis av båter med i seilasen, og "hovedfeltet" strekker seg over mange nm. Båtene ligger spredt over hele Drøbaksundet, og overalt i leden, så det er nok ikke alltid lett å smyge seg forbi. Jeg synes seilerne bør ha en ganske høy terskel før man begynner å syte over andre båter, når man er med i en seilas som er lagt til et så trafikert sted. Farlige passeringer skal selvsagt ikke aksepteres, men man kan ikke forvente at all annen trafikk skal tvinges til å kjøre i dorgefart. Det hører dessuten med til historien at for noen tar konkurranse-instinktet over for sunn fornuft og sjømannskap. Har opplevd det selv og kapteinen på danske / Kiel ferjene kan sikkert bekrefte det. Sistnevte bruker sine horn mer eller mindre kontinuerlig ut sundet. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Det er hundrevis av båter med i seilasen, og "hovedfeltet" strekker seg over mange nm. Båtene ligger spredt over hele Drøbaksundet, og overalt i leden, så det er nok ikke alltid lett å smyge seg forbi. Jeg synes seilerne bør ha en ganske høy terskel før man begynner å syte over andre båter, når man er med i en seilas som er lagt til et så trafikert sted. Farlige passeringer skal selvsagt ikke aksepteres, men man kan ikke forvente at all annen trafikk skal tvinges til å kjøre i dorgefart. Det hører dessuten med til historien at for noen tar konkurranse-instinktet over for sunn fornuft og sjømannskap. Har opplevd det selv og kapteinen på danske / Kiel ferjene kan sikkert bekrefte det. Sistnevte bruker sine horn mer eller mindre kontinuerlig ut sundet. Mvh. BEG Hej BEG! har aldrig själv varit med i Faedern, så jag kan ikke 'betingelserne' runt evenemanget! men nog tycker jag att andre både nöjesseglare o nöjesmotorbåter kunde vise litt hänsyn just denne dagen på året ! en dag eller rettere sagt någre timer vid Dröbaksundet o inover der det er som tätast med båter på veg utover! Jag tycker det hör til 'god ton' !!! Vad gäller yrkessjöfarten, så kan det bli litt mer komplisert..... rute tider osv osv..... (som parantes kan nämnas att Göteborgs havninlöp stengs helt o hållet vid store evenemang typ Tall Ship Race, Volvo Ocean Race osv vid desse evenemang! Yrkessjöfarten får snillt ligge o vente 4-5 timer tils det meste er over!) men att dra i planande eller halvplanande fart fredagkveld genom startfeltet på Faedern (spes. om det er dålig vind!) tycker jag vittner om 'dålig ton' ! Vem av oss fritidsbåt folk behöver ha så bråttom just denne kvelden genom startfeltet !???? jag säger bare vad jag själv tycker.......var og en gör självklart vad man själv tycker er OK! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Det er hundrevis av båter med i seilasen, og "hovedfeltet" strekker seg over mange nm. Båtene ligger spredt over hele Drøbaksundet, og overalt i leden, så det er nok ikke alltid lett å smyge seg forbi.Dette er ikke en korrekt faktabeskrivelse for årets seilas. Nord for Askholmene/Aspond seilte ingen i den østlige leden, syd for jeteen gikk så godt som alle vest for midten av fjorden. Jeg synes seilerne bør ha en ganske høy terskel før man begynner å syte over andre båter, når man er med i en seilas som er lagt til et så trafikert sted. Farlige passeringer skal selvsagt ikke aksepteres, men man kan ikke forvente at all annen trafikk skal tvinges til å kjøre i dorgefart.Vet vi egentlig noe særlig presist hva som har hendt her? Det er opp til enhver å lese Nadheims første innlegg her og gjøre seg opp en mening om vi har fakta gode nok til å spinne på videre slik som du har gjort. Det hører dessuten med til historien at for noen tar konkurranse-instinktet over for sunn fornuft og sjømannskap. Har opplevd det selv og kapteinen på danske / Kiel ferjene kan sikkert bekrefte det. Sistnevte bruker sine horn mer eller mindre kontinuerlig ut sundet.Det hender at noen få ødelegger for de mange. Ja, det er flott at de store fergene bruker sine lydsignaler jevnt, det gjør de slik at man kan gå til side ut av leden i god tid. I en årrekke har disse store fergene hatt politi- eller vaktbåter foran i alle fall til de har passert Drøbak. Jeg kjenner ikke til at det har vært noen kritiske situasjoner så lenge ordningen har vært slik. På 80-tallet kjente jeg en skipper på slepebåten Bjønn, han hadde seilbåt og vi seilte i samme klassen i Færder'n. Et år da jeg spurte om han skulle stille denne gangen også, var svaret nei. Han gruet seg, sa han, fordi ha skulle gå fra Oslo med et slep med Bjønn og regnet med å måtte gå gjennom Færderfeltet fra Steilene til syd av Drøbak. Den gangen gikk Færdern også østenfor søndre Langåra og øyene videre sørover. Etter Færder'n spurte jeg ham om hvordan det gikk i "Slepebåtklassen". Han lo og sa at det gikk som en lek, "....du skulle sett, det åpnet seg en gate for meg hele veien til syd av Drøbak...". Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Det eneste jeg ønsker å tilføy her er følgende: Ligger seilbåter tett i tett i vindstill/ tilnærmet vindstille under en regatta, skal det ikke mye fantasi til å forestille seg kaoset hvis de blir rammet av store bølger fra passerende trafikk. En seilbåt med sitt lave tyngdepunkt, ruller noe aldeles for jævlig når den ikke har vindpresset i seila. Jeg har selv opplevd et par ganger at master faktisk har slått sammen og det er blitt skader både på seil, salingshorn og stående rigg under slike forhold som blir beskrevet her under Færdern. Dette har noe å gjøre med generellt sjømannskap. Det å ta hensyn til andre, det å ikke fremprovosere farlige / ubehagelige situasjoner for andre når en ser eller bør se at de andre ( i dette tilfellet en masse seilbåter nesten uten styrefart ) ikke har muligheter til å foreta unvikende manøver. Mener nå jeg da................... Arild Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Klok tale av Drømmefangeren. Dette er Norges nest største idrettarrangement. Selv all nyttetrafikken i fjorden har tiltak. Hvis noen brøytebilsjåfører står på retten sin og kjører i siksak mellom seilbåtene, vel, så har de rett til det. Men det er ikke særlig klokt. Nå er det kun få dager igjen til sløv seilas mellom biksemad og kjøttbullar. Teller ned. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Victora III Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Det avgjørnde i debatten om seilerne i ytre Oslofjor mener nå jeg er avstanden til seilerne og ikke minst hvor åpent farvann vi snakker om. Er avstanden 4- 5 hundre meter i åpent farvann (som jo ytre Oslofjor er) ser jeg ikke problemet. Vi har jo alle opplevd å bli møtt av "heggfossene" til disse digre halvplanerne som drar med seg halve fjorden, men jeg aksepterer det om avstanden er rimelig stor og vi snakker om åpent farvann. Opplevde i går en som knyttet neven da jeg passerte ham på 300 meters hold i helplan i åpent farvann (da blir det jammen ikke mye bølger fra meg!) Da mener jeg at det handler mer om missunnelsel og irritajson over å bli forbikjørt, enn om at det skaper problemer for noen. Respekt på sjøen gjelder begge veier - noen har seilbåt, noen halvplanere og noen helplanere. Alle må det være plass til. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Sutring og sutring....... Båtene må jo ha kjørt ganske nærme seilerne, siden de har snakket sammen. Hvis de ikke brukte VHF'en da. Kjenner jeg lusa på gangen rett, så kjørte vel motorbåtene forbi seilerne på hver sin side i passende sneieavstand også tenker jeg, og da skjønner jeg at folk blir sure. Ser ut til at dette er vanlig praksis blant store "gravemaskiner" for tiden. Dette er J#¤#¤g irriterende, spør du meg. Det er helt umulig å holde båten nogenlunge på kurs da, siden du blir truffet av hekksjøer fra begge kanter samtidig. Ja jeg kan være enig, selv om jeg ikke veil gre alle under en kam. Du kan liksom "lukte" om folk er vokst opp med båt, eller om de har kjøpt seg rett inn i 30-40 fots segmentet, på måten de passerer deg på. Ellers er jeg litt spent på oss selv neste sesong, ettersom vi nå har anskaffet vår første HALVPLANER !!! Tidligere båter har vært seil- og deplasementsbåter som knapt har laget krusning på vannet... Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Om man ikke liker utviklingen har man etter min mening tre valg: 1. Organiser en oppinion som gjør at forholdene blir bedre eller meld dere inn i en interesseorganisasjon (f.eks. KNBF som jobber for at alle førere av båter av en viss kategori skal ha opplæring i sjøvett og sjøregler. Det er jeg enig i - men jeg har ikke meldt meg inn) 2. Slutt å klage over noe du ikke har lyst eller mulighet til å gjøre noe med 3. Slutt å vær på vannet Hei Bitteliten Jeg likte best alternativ 1! Du er velkommen om bord! Du, og andre som vil mønstre på, kan gjøre det direkte på nettet ved å gå inn på www.knbf.no Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Divemaster Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Jeg synes ikke man skal karaktisere seilernes utsagn som sutring.......... Til alt overmål passerte svina :headbang:på hver sin side av oss med ca 20m avstand slik at jeg ikke hadde mulighet til å svinge mot bølgene........ Det ble for kort tid siden skrevet en artikkel i fedrelandsvennen som beskriver hvordan båtlivet har forandret seg , på en ganske god måte. http://www.fedrelandsvennen.no/incoming/ar...ticle213985.ece Mvh Guran Jeg karaktiserte vel ikke utsagnene som sutring ... i mine øyne så viste motorbåtene lite hensyn ..... Vedr. artikkelen ....Jeg synes også at det var litt morsomt at journalisten brukte et bilde av en båt som ser ut til å føre flagg fra Storbritania (Red ensign..... rød klut med britisk flagg i topp fremre hjørnet)... Samt sitatet "Lystfartøy med motor viker for seilfartøy" er vel feil og skal være "fartøy med motor viker for seilfartøy, under seil".... noe som mange..... bevisst, eller ikke misforstår / misbruker ... Uansett, så er Norske farvann relativt bite traffikerte, og selv om disse ting skjer, så kan det vel være en liten trøst at det finnes plasser med mer traffikk..... her er et bilde i fra 1993 fra The Solent .... det er mye mer båter på vannet i dag, samt at de er større og går fortere .... + det er hurtigbåter som opererer i dette farvannet .... hvordan ville du likt å være skipper ombord i en hurtigbåt som har en rute som skal holdes her ?? Forresten ... dette er ingen regatta, men en "vanlig" Søndag utenforbi en av innseilingene til en av elvene hvor mangen av marinaene er ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
PanPan Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Hei Bitteliten Jeg likte best alternativ 1! Du er velkommen om bord! Du, og andre som vil mønstre på, kan gjøre det direkte på nettet ved å gå inn på www.knbf.no Ja, Syvert du er vel inne på noe?? Kan du snart fortelle oss at et holdningsskapende prosjekt er på beddingen? Jeg tror vi realistisk sett ikke har annet å satse på enn å påvirke "oss alle" til god adferd på sjøen. Vi har rett og slett ikke råd til det, det er så mange andre gode formål ressursene først bør gå til: Barn, syke og gamle mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Nok av eksempler her på at "begge sider" med fordel kan ta mer hensyn til hverandre. Seilere kan for eksempel unnlate å insistere på å krysse i motvind i trange sund, slik vi av og til ser. Når det gjelder brøytebåtene tror jeg mye av problemet ligger mer i manglende forståelse enn egentlig vrangvilje. Det å bli liggende i svellet etter en dugelig hekkbølge som kommer for nær kan nesten ikke beskrives, det må oppleves. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Begynner vi ikke å miste litt fokus? Dette gjaldt så vidt jeg kan forstå etter fattig forstand, en regatta. I lettvind vil en slik brøytebil kunne påvirke resultatet. Kanskje arrangørklubben skulle være mer aktiv og synlig slik de er ved gateløp og landeveisritt. Men det er ingen unnskyldning for brøytebilene. En måtte være blind, døv og stein teit for ikke å få med seg at Færdern foregår denne helgen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
PanPan Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Nok av eksempler her på at "begge sider" med fordel kan ta mer hensyn til hverandre. Seilere kan for eksempel unnlate å insistere på å krysse i motvind i trange sund, slik vi av og til ser. Når det gjelder brøytebåtene tror jeg mye av problemet ligger mer i manglende forståelse enn egentlig vrangvilje. Det å bli liggende i svellet etter en dugelig hekkbølge som kommer for nær kan nesten ikke beskrives, det må oppleves. Du er inne på noe helt vesentlig. I fjor skulle jeg gå korteste veien ut Oslofjorden mot Kosterfjorden/Strømstad. Ser man på kartet blir dette tilnærmet en rett linje vestenfor Rauøy og Misingene og ned sundet mellom Søsterøyene og Hvaler. Det var stor trafikk langs denne "leden" denne dagen. Snekker, seilbåter og hurtiggående Cabincruisere. Det blåste en lett bris fra sydvest så jeg gikk for motor og storseil. Flere ganger hente det at småsnekkene og jeg som gikk for samme fart, ble innhentet av store 40 - 45 fot Cabincruisere. I dette farvannet var det god plass, så hvorfor skulle de passere oss på en 30 meters avstand? Flere ganger ble småsnekkene kastet av hekkbølgene fra Cabincruiserne, slik at snekkene til slutt ble liggende å rulle på tvers av kursen de skulle gå. Som Fenix er inne på det, jeg tror ikke båtførerne av Cabincruiserne var klar over hva de stellte i stand. De kunne jo se oss på flere nm avstand. Det hadde kostet så lite med en tidlig ørliten kurs-korreksjon og de hadde ikke forstyrret noen. Etter denne turen har jeg fulgt litt mer på hvordan trafikken i "ledene" arter seg. Og derfor: også honnør til meget hensynsfulle førere av Cabincruisere - jeg har sett noen komme langt bakfra, svinge godt til siden - og nesten ikke til å merke passere mindre og saktegående båter. Jeg tror ikke veien ble noe særlig lenger for disse Cabincruiserne. Dette er eksempler på hvor viktig holdninger er... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.