Hydrox Startet 5.November.2009 Del på Facebook Startet 5.November.2009 Skal se på en båt hvor maskinene er gått 1700 timer og er litt skeptisk til så høyt timetall. Vi snakker om to KAD44 i fra 98... Nå er jo ikke dette mange timer i min verden som maskinist. Men jeg har fått inntrykk av at disse maskinene som er laget for lystbåter er å regne for leketøy i forhold til større diesler for yrkesbåter og lign. Hører folk snakker om full overhaling ved 2500 til 3000 timer og hvis dette er tilfelle så er jo disse maskinene litt over halveis til store kostnader. Jeg mener i hvert fall at en maskin skal tåle 10.000 timer før man letter av toppen. Hva er normalt timetall før fullt sjau på disse grønnmalte? Håper jo selvfølgelig på at det finnes dokumentasjon på godt vedlikehold. Men noe sier meg at båten kansje vil bli tung å selge med så mange timer på telleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Hei Hydrox.. Vp 41 serien må gjerne ha en sjau på rett i overkant av 1000 timer... det er latterlig.. Jeg tror at disse motorene går langt hvis de er jevnlig brukt.. Alt for mange motorer som står seg ihjel som du vet.. Bedre med for mye timer enn for få tror jeg.. Du kan jo sjekke disse godt selv siden du er mask.. Hadde absolutt gitt de en sjangs.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
solei Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Hei Hydrox. En kompr.test og sjekk av kompr.enhet bør utføres iallefall på såpass med timer. Men bruk og vedlikehaldshistorie er vanskeleg å dokumentere. Det går fort en 40+ med høvdinger pr. motor, i deler, kjøpt i Sverige for en full overhaling.Oss maskinister imellom så er d en grei jobb å overhale desse selv. Kjøpspris bør avspeile dette. Dette er vel oppsprita 41 motorer som det er påhengt kompressor og div. for å kunne ta ut over 70 kh mer, enn grunnmotoren som er på 200.Visst eg ikkje tar mye feil. 41 motorane, A-B-P sies å være av d bedre Volvo har laget.Men når en tar ut mye av en lettbygd motor, så blir livslengda deretter, litt avhengig av bruk/vedlikehald.Timeantallet i seg selv for en motor som brukes jevnlig, bør egentleg ha noen timer igjen på telleren før overhaling, men dette er inviduelt. På en morfabr. eg jobba litti tidlegere kunne vi få inn motorar som var ihjelkjørt på under 200 timer, og vi åpnet og motorar (lystbåt) som hadde gått over 4000 t, og var like fin. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Er nok mye av problemet at lystbåtmotorer står seg i hjel. Jobber med marinediesel selv, og vi har 20000 timer på bytte av topper og 40000 timer på hovedoverhaling. Selv har jeg bare sugedieselmotorer i båten, og disse går vel uendelig og må vel skytes for å avgå med døden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Og på hvilken måte står motorene seg ihjel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Ved lite bruk. Hadde de samme motorene gått jevnt og trutt gjennom hele året, så hadde de gått adskillig flere timer enn i den sesongbetonte lystbåtsesongen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 1700 timer fordelt på 11 år er jo egentlig et ok timetall som tilsier normalt bruk av fritidsbåt. Om det der i mot hadde stått 300 timer på tellerene så ville jeg sikkert vært skeptisk og trodd at noen hadde trixet med timetallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Volvodieseler har hatt en tendens til at foringene siger ned i blokka over tid, og at foringene må skimses opp og motor pakkes om etter noen år Redigert 5.November.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Ktveiten Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 1700 timer på 11 år vil si ca 154 timer i året. Vil tørre å påstå at dette er mer en de fleste bruker maskinene sine i året. Har selv to grønne i kjelleren som får gå rett over 200 timer i året. Bruker båten gjevnt, både sommer som vinter og maskinene får godt vedlikehold, og blir alltid kjørt varme når de blir startet. Har tro på at dissegår mange timer til, men som du kjenner til så varierer jo dette veldig etter stell og vedlikehold. Tror ikke du skal være redd for å kjøpe båt med disse maskinene, som med samtlige andre maskiner. Lykke til! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.