Jump to content

KAD44, 1700 driftstimer. Kjøpe eller ikke?


Hydrox

Recommended Posts

Skal se på en båt hvor maskinene er gått 1700 timer og er litt skeptisk til så høyt timetall. Vi snakker om to KAD44 i fra 98...

 

Nå er jo ikke dette mange timer i min verden som maskinist. Men jeg har fått inntrykk av at disse maskinene som er laget for lystbåter er å regne for leketøy i forhold til større diesler for yrkesbåter og lign. Hører folk snakker om full overhaling ved 2500 til 3000 timer og hvis dette er tilfelle så er jo disse maskinene litt over halveis til store kostnader. Jeg mener i hvert fall at en maskin skal tåle 10.000 timer før man letter av toppen.

 

Hva er normalt timetall før fullt sjau på disse grønnmalte?

 

Håper jo selvfølgelig på at det finnes dokumentasjon på godt vedlikehold. Men noe sier meg at båten kansje vil bli tung å selge med så mange timer på telleren.

Link to post
Share on other sites

Hei Hydrox.. Vp 41 serien må gjerne ha en sjau på rett i overkant av 1000 timer... det er latterlig..

 

Jeg tror at disse motorene går langt hvis de er jevnlig brukt.. Alt for mange motorer som står seg ihjel som du vet..

 

Bedre med for mye timer enn for få tror jeg.. Du kan jo sjekke disse godt selv siden du er mask..

Hadde absolutt gitt de en sjangs..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei Hydrox.

 

En kompr.test og sjekk av kompr.enhet bør utføres iallefall på såpass med timer. Men bruk og vedlikehaldshistorie er vanskeleg å dokumentere.

Det går fort en 40+ med høvdinger pr. motor, i deler, kjøpt i Sverige for en full overhaling.Oss maskinister imellom så er d en grei jobb å overhale desse selv. Kjøpspris bør avspeile dette.

Dette er vel oppsprita 41 motorer som det er påhengt kompressor og div. for å kunne ta ut over 70 kh mer, enn grunnmotoren som er på 200.Visst eg ikkje tar mye feil.

41 motorane, A-B-P sies å være av d bedre Volvo har laget.Men når en tar ut mye av en lettbygd motor, så blir livslengda deretter, litt avhengig av bruk/vedlikehald.Timeantallet i seg selv for en motor som brukes jevnlig, bør egentleg ha noen timer igjen på telleren før overhaling, men dette er inviduelt. På en morfabr. eg jobba litti tidlegere kunne vi få inn motorar som var ihjelkjørt på under 200 timer, og vi åpnet og motorar (lystbåt) som hadde gått over 4000 t, og var like fin.

Lykke til. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er nok mye av problemet at lystbåtmotorer står seg i hjel. Jobber med marinediesel selv, og vi har 20000 timer på bytte av topper og 40000 timer på hovedoverhaling. Selv har jeg bare sugedieselmotorer i båten, og disse går vel uendelig og må vel skytes for å avgå med døden :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

1700 timer på 11 år vil si ca 154 timer i året.

Vil tørre å påstå at dette er mer en de fleste bruker maskinene sine i året.

Har selv to grønne i kjelleren som får gå rett over 200 timer i året. Bruker båten gjevnt, både sommer som vinter og maskinene får godt vedlikehold, og blir alltid kjørt varme når de blir startet. Har tro på at dissegår mange timer til, men som du kjenner til så varierer jo dette veldig etter stell og vedlikehold.

 

Tror ikke du skal være redd for å kjøpe båt med disse maskinene, som med samtlige andre maskiner.

Lykke til!

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...