Jump to content

hvor få tak i kile til propellaksling? Ukjent merke


jensemann2

Recommended Posts

Kilen til propellen min var borte da jeg tok opp båten. Propellen hadde "spist" seg litt forover på akslingen, slik at den gikk fremover, men med en gang jeg satte den i revers så glapp det. Det er følgelig forsvunnet litt gods i propellen, slik at den glipper over "kanten" på akslingen og går litt lengre frem enn før. Det går nok fortsatt å sette i ny kile, men den vil stikke ut littegrann i akterkant siden propellen nå går lengre inn på akslingen. Hva gjør jeg? Må jeg kjøpe ny propell, eller kan jeg sette på en passende skive foran propellen? Og hvor får jeg tak i en kile som passer? Vet ikke hva slags merke propell og aksling er..

Link to post
Share on other sites

Kilen til propellen min var borte da jeg tok opp båten. Propellen hadde "spist" seg litt forover på akslingen, slik at den gikk fremover, men med en gang jeg satte den i revers så glapp det. Det er følgelig forsvunnet litt gods i propellen, slik at den glipper over "kanten" på akslingen og går litt lengre frem enn før. Det går nok fortsatt å sette i ny kile, men den vil stikke ut littegrann i akterkant siden propellen nå går lengre inn på akslingen. Hva gjør jeg? Må jeg kjøpe ny propell, eller kan jeg sette på en passende skive foran propellen? Og hvor får jeg tak i en kile som passer? Vet ikke hva slags merke propell og aksling er..

 

Det har maskin forettninger.

 

Et tips fra Tess ring 32816900 spør etter Espen eller Ove de har ei restekasse, men da må du vite størelsen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Få gjerne tak i et par ekstra samt evt. mutter og splinter.

 

Godt å ha i forbindelse med opptaking, slipping eller propellmisting.

 

Hvor ofte blir ikke en mistet propell gjenfunnet til stor applaus som stilner når det går opp for en at en er nesten like langt uten mutteren. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Ville trukket ut akselen og frest nytt kilespor i den, og gjort det samme med propellen. Må bruke shepping eller kiletrekker for kon for å lage spor i propellen. Blir dritt med ny kile og nytt spor i aksel, og et dårlig spor i propell. Da blir kilen spist opp, og etter en stund ser det ut som en blyant i stedet for en kile :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Puss den blank og la det være med det. Får visst et stoff å kline på den, men ikke så effektivt at det er noe. Ikke bra med bunnstoff, for det kan bli tæringer i stedet for :yesnod:

 

quote name='jensemann2' date='05.11.09 16:01' post='859204']

men kilesporet er helt fint, både i propellen og akslingen. Så da prøver jeg nok med ny kile og en syrefast skive foran propellen. takk for svar:)

 

Forresten, skal propellen bunnsmøres, eller skal jeg bare pusse den blank ?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kilen som skal låse propellen, den er bare der for sikkerhets skyld. Propellen skal sitte så godt på konen at den ikke beveger seg i det hele tatt, for hvis den beveger seg så får du slitasje både på aksling, propell og kile.

Du bør varme propellen opp før du setter den på akslingen og teiter til mutteren.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kilen som skal låse propellen, den er bare der for sikkerhets skyld. Propellen skal sitte så godt på konen at den ikke beveger seg i det hele tatt, for hvis den beveger seg så får du slitasje både på aksling, propell og kile.

Du bør varme propellen opp før du setter den på akslingen og teiter til mutteren.

 

Nemlig. Kan egentli drite i kilen. Men ikkje gjør det altså :tongue:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

KAN høres greit ut...men eg ville sett det for å "godkjent" det. Er masse krefter ute å går der, så propellen må sitte skikkelig. Skiver må i så fall være riktig kvalitet at ikkje noko korroderer, og "sprenger" mutter løs igjenn...

Kanskje litt loctite 243 eller liknande på inni propellen?

Nokon som har prøvd slik?

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...