Novo Startet 5.November.2009 Del på Facebook Startet 5.November.2009 Har kjøpt en brukt båt, og ene stempelet på motoren fungerer ikke. Har ikke fryktelig mye peiling på motor, så har søkt litt rundt på nett. Såvidt jeg har skjønt er det en eller annen årsak til at stempelet har blitt ødelagt, og derfor er det dumt å sette inn ett fungerende stempel før man har funnet årsaken, fordi det nye stempelet da vil bli fortere ødelagt. Kan man bare bytte selve stempelet, eller må man borre ut sylinderen og bruke et større stempel? Hvor mye er det vanlig at verksteder tar for å fikse dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 endre emnetittel før tråden blir slettet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Prøv først og fremst å legge inn litt informasjon om hvilken motor det er snakk om, det hjelper. Det er litt forskjell på en 2,5 hk påhengs og en 300 hk turbodiesel, for å si det sånn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Kommer jo an på tilstanden til sylinderen. Dersom det ikke er synlige skader, eller det ikke er stor slitasje (kjenn etter slitekant i toppen eller få noen til å måle med mikrometer), er det ikke nødvendig å borre sylinder. Stempel kan være varmeskåret, da vil som regel stempelringer "smelte" fast i stempel, og en vil miste kompresjon fordi ringer ikke tetter. Hvis sylinder ser ok ut, ville jeg fått fatt på et standard dim. stempel. Hvis den må borres, ville jeg gjort dette med alle (?) sylindre. Det kan kanskje være fare for ubalanse hvis ikke, men det er jeg usikker på. Hør med et verksted. Sjekk kjøling og smøresystem, hvis det ikke er oljeblanding rett i bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Novo Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Er en Mercury 80hk fra 1979. Har ikke fått henta båten og motoren enda, så har ikke fått sett på den. Ok, så om stempelet er varmeskåret er det ikke noe mer stress enn å bytte stempelet? Så det jeg har fått intrykk av, altså at stempelet ryker av en grunn, og at man bør finne grunnen før man bruker masse spenn på nytt stempel er ikke nødvendigvis sant? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Som sagt, du må se på tilstanden til sylinderløpet. Hvis det er riper eller andre skader her, vil et nytt stempel/ringer raskt bli ødelagt. Avhenging av tilstanden, må du vurdere om det holder med en honing, om den må borres eller i verste fall skiftes. Og du må også forsikre deg om at kjølingen fungerer, og at motoren får god oljesmøring, enten fra separat oljesystem eller via olje i drivstoffet. Dersom motoren går varm, eller ikke har tilfredsstillende smøring, vil du fort få ny motorskade. Det kan også være andre skader på et stempel, f.eks. sprekker eller at det er brent hull i toppen (pga feil tenning/forbrenning). Du må inspisere sylinder og stempel nøye når du åpner motoren, og sjekke ut det som er nevnt over (kjøling/smøring). På en 30 år gammel motor må du regne med litt av hvert, vil jeg tro Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Så det jeg har fått intrykk av, altså at stempelet ryker av en grunn, og at man bør finne grunnen før man bruker masse spenn på nytt stempel er ikke nødvendigvis sant? Du bør finne ut hvorfor stemplet tok kvelden, det kan i de fleste tilfeller kunne sees på hvordan stemplet har skåret seg... En 2-takter kan skjære seg av flere grunner Rusk i forgasser/tett eller nesten tett hovedyse > skjæring pga dårlig smurning ( er jo olja i bensinen som smører ), vil også gå mye varmere de bensinen også kjøler stemplet. Feil justert tenning > tenningsbank/feil tenning > detonasjon... Feil propell > kan gi for høyt/lavt maks turtall ++ Finn ut hvorfor > rett feilen Sjekk den skadede sylinderen om den fremdeles er innenfor spec ( slitasje/urundhet/koniskhet ), sjekk også for eventuelt andre skader.... er sylinderen for slitt/skadet kan den bores opp til .015" eller .030" over STD . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Novo Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) Ok, tusen takk for hjelpen Skal sjekke stempelet og sylindren nøye når vi får motoren, og poster eventuelt oppdateringer da Redigert 6.November.2009 av Novo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Novo Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Tar opp denne tråden igjen. Skal handle inn deler for å bytte stempelet, og utifra delekatalogen på crowleymarine.com (http://crowleymarine.com/mercury-outboard/parts/484_12.cfm) skal jeg handle inn alle deler fra nr 22 til 30. Er det flere deler jeg trenger for å bytte ett stempel, og er det noen av delene jeg ikke trenger? Ser også at det står oppgitt antallet deler man trenger, og jeg regner det med at det er så enkelt som å dele på fire (siden jeg skal bytte ett av fire stempler). I tillegg til dette skal jeg bestille nye pakninger og finne et verktøy for å hone sylinderen. Er det noe mer jeg trenger da? Kan veldig lite om motor, men har bestemt meg for å handle inn alle delene og prøve å bytte stempelet med litt veiledning. Om det ikke går har jeg ialfall delene, og kan hente inn en mekaniker som ikke har mercurydeler på lager, så tror egentlig det er ganske lurt å bestille deler uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Tar opp denne tråden igjen. Skal handle inn deler for å bytte stempelet, og utifra delekatalogen på crowleymarine.com skal jeg handle inn alle deler fra nr 22 til 30. Stemplene kommer som komplett stempel kit ( stempel, ringer, X-pinne og låse ringer ). #30 kan i de fleste tilfeller brukes på nytt. Nye råde og X-pinne lager ER en god ide ( som regel IKKE nødvendig å bytte X-pinne lager HVIS du IKKE tar av stemplet ( bruker det videre )). Skal du bruke opp igjen noen stempler bør du bytte ringer på de. Ellers... Et paknings sett. Simmringer på veiv ( 3 stk , et oppe og 2 nede ) Øvre og nedre bære lager... kommer an-på tilstanden . De 2 senter bære lagrene ... kommer an-på tilstanden ( åpner du for å sjekke MÅ du holde nålene i de to radene på HVERT lager adskilt ( blir de blandet MÅ du bytte ALLE nåler ). Er det noe mer jeg trenger da? Kan veldig lite om motor, men har bestemt meg for å handle inn alle delene og prøve å bytte stempelet med litt veiledning. Loctite 518 eller kompatibelt for blokk halv delene . Noe fett for å "lime" nålene på plass ( X-pinne og råde lagre) OBS MÅ løses opp kjapt av bensin .. Loctite gjenge låsing for bruk på råde boltene ( er den gamle typen med bolt/mutter ? ( boltene kan gjenbrukes )). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.