vindspel Startet 5.November.2009 Link til dette innlegget Startet 5.November.2009 Har for første gang forsøkt å konservere en yanmar 3gm30f (27 hk 3 syl). Skrudde av inntaksslangen ved impelleren og koblet en løs slange med samme dimensjon på og satt den i ei bøtte. Såvidt jeg har forstått er det sånn en skal gjøre det?? Problemet var imidlertid at ikke noe vann ble sugd inn Hva er det jeg ikke har skjønt Jeg greier ikke å tro at impelleren er røket da alt var bare velstand da jeg kjørte motoren noen timer før på vannet. Veldig fint om noen kan komme med noen råd i forhold til det her - det begynner jo å bli kaldt og jeg vil gjerne slippe å sitte i båten å fyre frem til mars Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Hvis jeg forstår deg rett så skal du kjøre frostvæske inn på motoren??Da bruker jeg å koble av slangen ved skroggjennomføringen/saltvannskjølingen og sette denne opp i en bøtte sor å suge opp væsken.Da vil impelleren din virke da den er på rett siden av slangen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg har gjort dette nettopp. Du kan muligens ikke bruke vanlig slange siden den klemmer seg flat når den skal suge. Vi på Xanadu gjør det som følger: koble fra ved drevet, stikker en hageslange på 5-6m inn i den frakoblede enden og tetter med sølvteip. Den slangen føres ut i cockpit, over løygangen, akterspeil og ned til eksosen. Der henger vi opp en bøtte som fanger opp eksosvannet Så insisterer jeg på at slangen fylles med vann med trakt før motoren starter. Skal motoren suge hele slangen full med vann så er det nok mulig at lufttrykket klemmer den flat. Men når den på forhånd er fylt med vann så kommer heverteffekten i tillegg og faren er ikke så stor. En annen sak er at dersom motoren skal suge så tar det en stund til vannet kommer frem til motoren, dvs til kjølingen begynner. Dette er ikke så kritisk for selve motoren, men eksossystemet som delvis består av plast eller gummi tror jeg har mer vanskeligheter med å tåle lang drift uten vanninsprøytning. Vi gjør det i alle fall slik: unngår kjølingsavbrudd best mulig. Du tenkte jo også på impelleren - det gjorde faktisk ikke jeg, men det er sikkert en fordel for impelleren også. Så lar vi motoren rusle et kvarter eller sånt, fyller opp med vann i bøtta når det blir mindre fordi eksosen spryter vannet over bøtta og venter til vannet ut av eksosen blir varmere. Når det er over kroppstemperatur etterfyller vi ikke lenger vann, men venter til bøtta er nesten tom og fyller på med frostvæske før slangen suger luft. Når frostvæsken så kommer ut av eksosen igjen slås motoren av og oljen skiftes (se her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61772) Og så er det meget viktig at vi kobler slangen til drevet igjen - før den går helt i glemmeboken og båten sjøsettes neste år Sitér dette innlegget Link to post
vindspel Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) Takk for svar - det synes jo da som en mulighet at impelleren ikke greier å suge / pumpe vann hvis det ikke er vann i slangen jeg setter på - men - likevel syns jeg at jeg burde kjent en eller annen sugeeffekt i slangen jeg satt på - (som er tilsvarende den som brukes originalt så den presses ikke sammen) Når jeg holder foran slangeåpningen (når slangen er nede i bøtta) kjennes det ikke ut som om det suges noe i det hele tatt Redigert 6.November.2009 av vindspel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Jeg ville skrudd av lokket og sjekket impelleren like godt først som sist. Det er uansett fort gjort, og greit å vite om den er OK eller ei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Vil tro du har en slapp impeller som klarer å suge når vanntrykket utenifra hjelper på men ikke er i stand til å løfte høyt nok selv. Med en god impeller i en god pumpe burde du kjenne et betydelig sug når du holder fingeren foran inntaket på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
vindspel Svart 7.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Igjen takk for svar og forklaringer - har ikke hatt tid til å sjekke impelleren igjen ennå - men det kan nok synes som om den har gjort sitt og bør skiftes... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 ... koble fra ved drevet, stikker en hageslange på 5-6m inn i den frakoblede enden og tetter med sølvteip. Den slangen føres ut i cockpit, over løygangen, akterspeil og ned til eksosen. Der henger vi opp en bøtte som fanger opp eksosvannet Den oppmerksomme leser har sikkert oppdaget, at dette er en måte å konservere mens båten allerede er i opplag, på tørt land. Egentlig ganske omstendelig og neste år skal vi prøve å gjøre det mye enklere når båten fortsatt er på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
vindspel Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Da er motoren konservert for i år. Etter å ha skrudd løs impelleren og konstatert at den var som ny var det bare å skru ting sammen igjen for å finne ut at det sannsynligvis var for lite sug på tomgang...?? Etter å ha fylt slangn med vann og gitt en god del mer gass var alt i skjønneste orden. Takk igjen for hjelp og kommentarer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.