Jump to content

Mamba oppussing start 5 nov 2009


bukt

Recommended Posts

Hentet Mambaen i går i snøvær i Moss, ferden gikk til opplag på land i en havn i Tyrifjorden hvor den skal stå frem til sjøsetting om to sommere.

 

Båten er pen i skroget men har vært lagret 4 år på land i hage uten spes tilsyn som reulterte i vannskade gulv og noen plater her og der.

 

Ting som skal gjøres er:

 

- legge nytt bunnstoff og polere opp båten utvendig

- få sydd kalesje, nytt bomtrekk og sprayhood og trekke om puter inne i salong

- gå over motor og elektriskt.

- pusse ned hele båten inne for oljing av treverk eller lakkering og bytting av ødelagt mahogny.

- sette inn kjølekompressor og bygge større kjøleboks

- sette inn wallas varmer(innkjøpt)

- montere vindgenerator og solcelle( begge innkjøpt) og nytt elerktriskt anlegg inne med Ledlys

- montere autopilote ,kartplotter, nye vindinstrumenter og annet snacks...

- kjøpe inn rulleforstag og seil , ikke sett på medfølgende seil men regner med en oppgradering etterhvert

 

 

blir nok noen flere poster og men foreløpig kalkyle er rundt 70k påkost for å få båten slik jeg vil. driver mye import så meste kjøpes i utland eller på blocket.se / finn.no så tror jeg går under dette sammenlignet med priser på 1 år brukte seil osv...

 

Spørsmål 1 er: når jeg har pusset ned mahognyen bør jeg da olje den eller lakkere, liker olje best selv ang liv i treet osv men litt mer vedlikehold enn med lakk men slipper flassing over tid, har sikkert ikke denne båt når det skjer men..

 

Spørsmål 2 er: når jeg monterer wallasvarmeren hvor bør jeg sette denne? i rom ute med tilluft utenfra ellewr inne i lugar, kommer ikke til å seile nåt det er under 5 pluss.

Link to post
Share on other sites

Går nok for olje, vil ha frem mest spill i treverk samtidig den litt "fuktige" looken

 

Spørsmål 3 . når jeg skal bytte ut mahognyplater inne , er ca 6mm tykke de som skal skiftes så trenger jeg nye. alle steder jeg ser så selger de teak men ikke sett mahogny, noen med info på hvor dette kan kjøpes?

Link to post
Share on other sites

Gjør en skikkelig inspeksjon.

Hvordan ser kjølboltene ut? Har skivene gravd seg ned i plasten? Er bunnstokkene hele?

Røsk i rekkestøttene. Rører de på seg? Isåtilfelle får du lekkasjer.

Beveg roret sakte fra side til side. Går det i rykk og napp? Tregt?

Jeg ville håkkesom byttet tetningene etter fire år på land.

Sjegg alle steder treverk er laminert fast til båten. Særlig områder nær bunnen. Råte?

Fast aksling ikke sant? Sjekk p-struten.

Sjekk røstjern og innfestninger for sprekker eller annet.

 

Nå kan du pusse opp.

Link to post
Share on other sites

Gjør en skikkelig inspeksjon.

Hvordan ser kjølboltene ut? Har skivene gravd seg ned i plasten? Er bunnstokkene hele?

Røsk i rekkestøttene. Rører de på seg? Isåtilfelle får du lekkasjer.

Beveg roret sakte fra side til side. Går det i rykk og napp? Tregt?

Jeg ville håkkesom byttet tetningene etter fire år på land.

Sjegg alle steder treverk er laminert fast til båten. Særlig områder nær bunnen. Råte?

Fast aksling ikke sant? Sjekk p-struten.

Sjekk røstjern og innfestninger for sprekker eller annet.

 

Nå kan du pusse opp.

 

Takker for svar , kjølboltene ser bra ut, bunnstokkene under gulv ser hele ut , tørke opp og se hardhet i de da, rekkestøtter sittet helt topp,har rørt på roret ved å holde i ror og vri det , går lett men skal gå grundig til verks å bytte pakninger, sjekke aksling og annet før sjøsetting igjen.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer som Mamba eier!

 

Vi har hatt vår mamba 29 i 1 1/2 sesong nå og er storfornøyde. Trenger du bilder etc så er det bare å ta kontakt.

 

Jeg ville gått for olje, når du skal kombinere gamle og nye plater. Lettere å få den samme fargen om du legger litt arbeid i det.

 

Vi har wallas varmeren montert i rommet bak kartbordet, med styringspanelet dratt inn i cabinen.

 

Om du bestemmer deg for å ikke kjøpe seil i første omgang, så har jeg nok seil tilsalgs utover vinterern om du trenger å kjøpe noen billige brukt..

 

 

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer som Mamba eier!

 

Vi har hatt vår mamba 29 i 1 1/2 sesong nå og er storfornøyde. Trenger du bilder etc så er det bare å ta kontakt.

 

Jeg ville gått for olje, når du skal kombinere gamle og nye plater. Lettere å få den samme fargen om du legger litt arbeid i det.

 

Vi har wallas varmeren montert i rommet bak kartbordet, med styringspanelet dratt inn i cabinen.

 

Om du bestemmer deg for å ikke kjøpe seil i første omgang, så har jeg nok seil tilsalgs utover vinterern om du trenger å kjøpe noen billige brukt..

 

 

Lykke til :flag:

 

 

Takker, har ikke noe hast med å kjøpe seil enda da båt først skal utpå om to sommere, ta kontakt når du skal bytte dine er interrisert.

Er alltids interrisert i bilder, lastet ned div fra salgsannonser for inspirasjon. hvilke motor har du i din, orginale 7.5hp eller større?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ikke rukket allverden med båten siden jeg bygger om hus i tillegg men tatt hjem alt av dører og skuffer for påføring av olje.

Er som natt og dag etter nypåført olje :smiley: begynner med skott til sommeren.

 

Er så mørkt og lite triveligt i båten om dagen så ikke fått sjekket etter hvor prod nummer og årstall står på mambaen, tenkt å sjekke etter før jeg drar men kaldt som f... der så glemt hver gang ....noen som vet?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

liten oppdatering, fjernet dørkplater da disse er laminat og har skade. ellers bra treverk i område der vann har vært.

Røstjern er enten aluminium eller rustfritt, ikke noe skade på disse.

 

Feil som må utbedres av vann er :

 

- dørkplater

- mahogny plater mot vegg ved inngang til cabin, lekkasje i en ventil i luke.

- mahogny plater rundt vinduene

- 3lags laminatplate over motorrum byttes (vanlig treverk)

 

Ikke allverden av skade dette, pusset mahognyen på løse deler og oljet den. ikke noe skade fra vannet.

ta noen bilder snart ...

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

img_2176_800x533.jpg

 

img_2173_800x533.jpg

 

img_2172.jpg

 

ikke vært mest aktiv på denne tråden men legger inn noen bilder av båten nedpusset. løse deler er oljet opp nå mens skott taes ferdig til våren samt bytte de ødelagte delene ...

 

kjøpt inn noe mer ting nå. -windgenerator

-Solcellepanel med styring

-wallasvarmer

-Kartplotter raymarine

-Dybde/fart instrument

-2 stk nicro solcelleventilatorer

-Led spotlights til salong

 

 

 

følger med på nettet og kjøper ved gode kjøp så har kommet ut til fra 1/4 - 1/3 av pris her på nykjøp og bra kjøp på brukt så budsjett er i pluss

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Ikke fulgt opp tråden her på en stund men legger innnoen bilder av dører før og etter oljeing..

 

doerer_foer_puss_og_olje.jpg

 

Dører før puss og olje

 

 

imgp0154.jpg

 

Etter puss og olje , dør i front i midten er ubehandlet til sammenligning og var en av de pene.

Ser ikke helt ut av bilde men de andre har blitt strøkne og ser ut som nye.. :smiley:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer nedpussing av min Mamba 311, så dette var god lesing. Hvilken olje brukte du? Og hvilket verktøy for nedpussing?

Hei mamba 311er en fin båt, tror du blir fornøyd med den til seiling og i tillegg til bobåt...

 

Bruker finishing oil fra Liberon , enkel å bruke og kan brukes på det meste ifra interiør til kjøkkenredskaper da den ikke er giftig..

 

Skal bruke lakk nå på dørken, bruker Empifanes matt teaklakk da denne får gode anbefalinger....

 

Jeg pusser ned alt for hånd, pusser med 240 papir med treverket så ingen pussespor synes og samt at trefiberene har fortsatt liv. Støvsuger så og så olje på i 15minutter for så å fjerne all våt olje med tørr klut så overflaten blir matt og tørr.

 

Veldig fornøyd med den matte finishen .

 

Begynt å montere forpigg og toalett nå , legge ut bilder av det ferdig sammensatt og ferdig oljet og lakket.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar gjerne imot tips på hva du har tenkt å gjøre på elektrofronten :) Har du funnet en forhandler som leverer kalesje og sprayhood?

Send en im til tompa2 på forumet her, han har kjøpt nytt som så skikkeligt bra ut.

 

Kjøpt inn mye lys og slikt nå, kommer nok til å styre det meste med fjernkontroll og dimmer... Kan legge ut litt data på hvilke ting jeg skal bruke...

 

Blir 12 kanals fjernkontroll til styring av lys

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg litt bedre tid til en oppsummering ang nytt på båten..

 

-Ventilasjon og varme:

 

Har kjøpt inn 2 stk nicro vent http://www.marinco.com/product/daynight-plus-vent med batteribacup til innluft i forpigg og i taket ovet bysse for utluft samt en til utluft på toalett som jeg ikke har kjøpt enda.

Til varme har jeg en wallas 1800 sail , skal ha en 1800 eller 2400 til da det er bedre med to små i kalde perioder som noen tipset om. Virker logiskt på megda man alltid har backupvarme hvis en feiler...og kan bruke den ene hardere så den ikke soter når det ikke er så kaldt ute...

 

-Toalett blir nå innkjøpt med nye slanger.

-Autopilot med linear drivenhet er og på listen over innkjøp.

-Blir vel vindusbytte etterhvert og hvis jeg ikke får skikk på lekkasjen på de som er der nå..

 

-Raymarine A60 kartplotter er og innkjøpt og blir montert i bakkant over inngangsluken hvor jeg og har innkjøpt vindinstrument http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Clipper_Wind&cat=15 samt dybde/fartslogg combi instrument for montasje der http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Clipper_Duet&cat=15.

 

-blir ny vhf etterhvert samt ny antenne i mastetopp.

-Av lanterner blir det led topplanterne for anker av merke nasa supernova http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Supernova&cat=9

 

alle nasaproduktene har jeg kjøpt i england til langt under halve prisen av norge.

 

- ellers skal jeg ha ny batteribank med gelebatterier i størrelse 2x200Ah

-Har kjøpt inn ruthland http://www.marlec.co.uk/products/windchargers/rutland-913-windcharger/ og skal kjøpe inn HRDI regulator http://www.marlec.co.uk/products/windchargers/windcharger-controllers/hrdi/ når jeg kommer over en til ok pris.

- har og innkjøpt et 30w solcellepanel for vedlikeholdslading når jeg ikke er i båten , kommer nok til å kjøpe et større mykt panel for å legge over bommen ved ankring.

-driver og og skal lage slepegenerator for ekstra lading men ikke innkjøpt noe deler der enda..

-

Av lys skal jeg ha led lysstrips under listen i underkant vinduer mot bysse som jeg har kjøpt i kina for 75kr for 5 meter, kommer og til å ha en stripe under vinduet på motsatt side over u sofaen og en inne i bokhyllen.

 

-I taket i hovedlugar og toalett kommer jeg til å ha spotligt som jeg har kjøpt inn på clas ohlson for 299 for 3 stk http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=163426253 , disse er til å legge utenpå taket med kun hull til ledning, bygger ikke en cm engang og lyser knall.

Kommer til å ha 3 stk på hver side i lugaren som styres uavhengig av hverandre med trådløs fjernkontroll som og skal styre ledstripene og de andre lysene. Denne har jeg ikke kjøpt inn enda men sett på noen i kina... i taket på toalett kommer det og til å være 2 slike eller en ledlyslist over speilet lik som blir skjult over byssa http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161281023

 

-Kommer til å legge opp dab stereoannlegg med sattelitthøytalere i hvert hjørne over bysse kartbord som glir inn i miljøet så de ikke legges merke til... ikke funnet noen jeg liker enda med tanke på lyd og utseende.

 

-Kommer til å lage styringstavle selv tenker jeg, bestille bakplate og koble opp dette. hvor det er en bryter for hver lyskrets, lanterner, lensepumpe , usb lader , 12v uttak, og annet so trengs i båten. den skal og ha omriss av en seilbåt hvor du ser hvilke lanterner som er på...

-Til byssen har jeg kjøpt inn gasskasse med drenering som blir lagt opp med antalle stoppekraner som er minstekrav samt en elektrisk ventil som stenger gassen når jeg ikke bruker den.

Kommer og til å ha en kraftig ventilator som tømmer båten for luft ved ankomst styrt utenifra uavhengig av hovedstrømbryter.

 

 

vet det er noe mer jeg har kjøpt inn men kommer ikke på i farten, nå driver jeg akkurat på med klakkering av dørken. er på 2 laget med lakk nå så pusse litt etterpå før lag 3.

 

legger ut bilder fortløpende av de etter lakkering.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Neste nå er å sette på dørene til skap i mellomgang utenfor forpigg, sette på døren til toalett, montere dørken i toalettrom, montere nytt toalett og slanger så overskap og servant på toalett samt mahognyplate forrerst i forpiggfør inngang inn fra lugar blendes så det blir støvtett inn til mellomgang og forpigg.

 

Så er hovedlugarens tur for støvsuging og et par strøk olje før montering av ny dørkplate og ny mahogny ri\undt vinduene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...