Jump to content

Mamba oppussing start 5 nov 2009

bukt

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Nå er det jo bare 1.5 times tur for deg Eureka, så det er bare og ringe eiger og avtale en visning.

Eg kjenner eigeren og båten ligger på sjøen.

Som kjennt er det jo best og titte selv, men greit med litt input om hva du skal se etter.

Såg dieselen var 10 kroner i går det er vel det som plager deg??? :giggle:

Du går for begge deler da ??

Jeg kan svare så godt jeg kan, men vil anbefale tråden til bukt og goodwill's tråd fra før han kjøpte båten sin. Har skrevet mye der. Synes båten i annonsen ser fin ut, men det bør være mulig å få den ned noen tusen, mtp utstyr og liten motor.

Oppsumert: Vi kjøpte en brukt Mamba 29 i august 2008, og har siden kostet på den relativt mye. Resultatet har blitt veldig bra, synes jeg selv.

Båten i seg selv er en toppen bo båt, som seiler relativt bra i forhold til størrelsen. Min erfaring er drøyt 1000NM utseilt distanse og familie på 4 (2 barn, 5 og 1 år)på ferie i ca 2 uker sammenhengende i ferien og 6-7 helger i året. Til denne bruken har den fungert meget bra.

Dette bør du se etter:

Lekkasje langs vinduene: Originalvinduene på Mamba lekker. Tror ikke du klarer å tette lekasjen, samme hva du gjør (har prøvd det meste): Pris nye vinduer ca 11 500 sek (ö-metall)

Seilgarderobe: Nye dacronseil koster fra ca kr 25 000,-

Elektriskanlegg: Mamba er ofte halvfabrikat med dertil kvalitet på det elektriske. Vi har byttet ut dette og har det meste+ litt til: Pris 10-20 000,-

Bytte av deksluke, skroggjennomføringer, tetting av dekk osv. Ingen store kostnader men 6-7 000 kr går nok med.

Bytte av sprayhood, og kjøp av kalesje/lazybag: ca kr 25 000,- (Alf Hansen)

Rigg og motor: Jeg vil si at dette ikke har noen økonomisk verdi, men det har en stor bruksverdi så lenge det fungerer. Du må være forberedt på å bytte. Når jeg har sagt dette så har vår motor gått uten ett feilslag siden vi kjøpte båten (Yanmar YSM 12G), og det tror jeg den vil gjøre i mange år til.

Båten vår ser nå slik ut:

bilder_27_10_11_255.jpg

Fornøyd med resultatet til slutt!

Lykke til :-)

Jeg kan svare så godt jeg kan, men vil anbefale tråden til bukt og goodwill's tråd fra før han kjøpte båten sin. Har skrevet mye der. Synes båten i annonsen ser fin ut, men det bør være mulig å få den ned noen tusen, mtp utstyr og liten motor.

Som tompa2 sier så burde du kunne prute litt, båten var tilsalgs for omkring 170 før opptak for noen år siden og ser ikke ut til at den har blitt oppgradert noe...

Og slik markedet er nå så burde det gå ann å prute... Til sammenligning med andre 80 talls seilbåtes som "ikke" solgte i sommer var 8 av 10 mambaer rimelig raskt solgt sist år ...

Ellers ser den helt ok ut... ser ikke utav bildene at det er noe vannintrenging ved vinduene og inngangsluken som er ganske vanlig for vinduene iallefall.

Nå er det jo bare 1.5 times tur for deg Eureka, så det er bare og ringe eiger og avtale en visning.

Eg kjenner eigeren og båten ligger på sjøen.

Som kjennt er det jo best og titte selv, men greit med litt input om hva du skal se etter.

Såg dieselen var 10 kroner i går det er vel det som plager deg??? :giggle:

Du går for begge deler da ??

pukt 1: nei, det er jo ikke langt unna og det blir isåfall den første seilbåten jeg ser på. Har lite inngående kunnskap om det som er seilbåtrelatert, så det er jo en utfordring. Dog er jo mye selvforklarende og mye kunnskap er overførbart fra motorbåt. -ting ser bare litt annerledes ut :)

punkt 2: dieselen må gjerne koste 100 kroner literen nå, for enn så lenge Grandezzaen står på land så bruker den fint lite :) -men i mai må gjerne literprisen komme nede på 9-tallet.

Punkt 3: jupp, det blir begge deler, både motorbåt og seilbåt. -dersom det blir seilbåt, vel å merke.

Nå er fruen bortreist og da burde jeg strengt talt hive meg rundt. Dog er jeg på en måte fortsatt i tankeprosessen og skulle gjerne hatt litt mere å velge mellom. Terskelen er kanskje litt høy enda for å ta steget ut og dra på visning. Men så lenge man finner et ok objekt så trenger man bare ett alternativ :)

Forøvrig har jeg lagt sammen to pluss to og kommet til at det fortsatt er 4. Tar jeg ikke mye feil så er selger medlem her og kjøpte båten for 2-3 år siden etter at båten hans sank(?)

Redigert av Eureka (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Nå bukt, en vår og sommer har passert, høstløv faller i vannet og snøen legger seg på toppene. Står Mambaen fortsatt tørt? :)

Det hadde vært god inspirasjon å fått sett noen oppdateringsbilder mm. Her står jeg til knes i ting som skal gjøres i Comforten... Intet er som å se på andres arbeid når det butter imot...

• 4 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...