ahamm Startet 5.November.2009 Link til dette innlegget Startet 5.November.2009 Driver og pusser litt på en gammel 19 foter. Har revet ut bunn og skum. Funderer nå på hva jeg skal bygge spant av. Får god pris på impregnertmaterial for tiden. Skal jeg gå for det, eller er det noe annet som er mye bedre egnet? Og hva er enklest å lage maler av? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
paxo Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg har gjort denne jobben og fikk råd av onkelen min som jobbet 13 år med garantireparasjoner hos Fjord. Det vanlige er å bruke vannfast finèr. Denne pusser du ru på begge sider og støper rundt med glassfiberarmert plast til det blir sterkt nok. VIKTIG: Husk å legge noen skumbiter under finèren slik at den ikke går helt ned til bunnen. Det skal bare være plasten som tar opp kreftene fra bunnen da den fjærer litt. Selve bunnen på hver side av spantet rubber du og vasker med aceton slik at du kan støpe 5-10cm ut på hver side. Mange er skeptiske til å bruke finèr til dette, men den virker bare som innvendig "form" for glassfiberen og er egentlig ikke viktig for styrken. Du bør allikevel bruke f.eks. slik brun finèr beregnet på bilhengere da den ikke vil trekke vann og bli tung. Eneste ulempen med den er at den må pusses spesielt kraftig for at polyesteren skal feste, og at den er dyr. Bruk gjerne båndpusser med grovt papir. Maler kan du lage av stiv kartong som selges i bokhandler. Bruk for all del ikke impregnert tre. Det trekker vann og blir blytungt. På et prosjekt jeg har, skar jeg ut dørken med motorsag og tok ut minst 100kg med glassfiber og vassent impregnert treverk. Det utgjorde omtrent halve vekten på båten. (Passbåt på 13 fot) Husk å lage dreneringer under spantene og dreneringshull i akterspeilet. Uansett hvor nøye du er, vil det alltid komme vann under den nye dørken. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Takk for utfyllende svar. Flatbunnet båt , maks høyde på spant blir ca 15 cm. Hvilken dimensjon bør jeg bruke? 15mm? Må jeg behandle kuttflatene med noe for å tette fineren? Avstand mellom spant, 50 cm ok? Skum under spant, skummadrassbiter ok? Ble 10 søppelsekker med skum, ca 250kg Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 VIKTIG: Husk å legge noen skumbiter under finèren slik at den ikke går helt nedtil bunnen. Det skal bare være plasten som tar opp kreftene fra bunnen da den fjærer litt. Selve bunnen på hver side av spantet rubber du og vasker med aceton slik at du kan støpe 5-10cm ut på hver side. Mange er skeptiske til å bruke finèr til dette, men den virker bare som innvendig "form" for glassfiberen og er egentlig ikke viktig for styrken. Viktig poeng . Du kan forme spantet med hva som helst ( så lenge ikke polyester løser det opp.) Til skjulte spant kan du bruke dorullkjerner. Liten hensikt i å "kaste bort penger" på vannfast finer der det ikke trengs. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Her er lenker til mitt prosjekt på en 17-foter. Skar ut dørk, fjernet 65 kg søkkvått skum og støpte spanter og dørk på vannfast kryssfinér. Her kan det være praktiske tips om hvordan spantene lages. Jeg var ikke klar over behovet for demping mot bunnen. Må jeg være forberedt på skader i bunnen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Mange er skeptiske til å bruke finèr til dette, men den virker bare sominnvendig "form" for glassfiberen og er egentlig ikke viktig for styrken. Du kan jo begynne med å fortelle det til alle som har tråder her om råtne akterspeil, råtne dørker og råtne stringers. Finer er et materiale som er totalt uegnet til slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Her er lenker til mitt prosjekt på en 17-foter. Skar ut dørk, fjernet 65 kg søkkvått skum og støpte spanter og dørk på vannfast kryssfinér. Her kan det være praktiske tips om hvordan spantene lages. Jeg var ikke klar over behovet for demping mot bunnen. Må jeg være forberedt på skader i bunnen? For 7-8 år siden gjorde jeg samme "tabben" i et prosjekt jeg hadde (sigerfjord selvbygg ca 1980) Der limte jeg spant m epoxy før jeg glasset dem fast. Bruker ikke stoff på båten,dermed kan jeg lett se om det blir skader pga dette,men det har gått bra,selv om jeg har kjørt "vann cross" med den. Mulig den er lett,eller at spanten har rottna vekk,er jo tross allt Gfiberen som er den bærende konstruksjonen. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
alma Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Du kan jo begynne med å fortelle det til alle som har tråder her om råtne akterspeil, råtne dørker og råtne stringers.Finer er et materiale som er totalt uegnet til slike ting. her var jo poenget at dt skulle bygges opp så mye med glasfiber og polyester at fineren kun ble som en innvndig form, å det var plasten som skulle utgjøre styrken. Fineren kan jo bare råtne vekk akurat så mye den vil, betyr ingen verdens ting. Mulig jeg misforsto oppskriften til pxo, men alle flatene som skal støpes på må være ikke vare rubbet, men skikkelig slipt slik at det ny polyester kun kommer i kontakt med friskt laminat. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Ville nå brukt ett skum jeg da, enten Divyncell eller Poly...ett eller annet (som minner om slik en setter blomsteroppsatser i..) Det er lett, trekker ikke vann, og er forholdsvis trykkfast. Og en kler det med polyester og glassfiber, og får ett sterkt, lett spant. Og en annen ting, veldig enkelt å jobbe med under tilpasning, skjærer til med kniv på de siste tilpasningene. Skal en jobbe med tre blir det fort mer jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Ville nå brukt ett skum jeg da, enten Divyncell eller Poly... Holder på med noe av det samme som ahamm, Altså dørken. Har kommet brukt vinkelsliper får å få vekk den gamle dørken. MASSE råttent tre :S Har kjøpt inn en finerplate til å bruke i dørken. Hva burde tykkelen være på den? Så lurte jeg på noe 'trulsant' Hvor får man tak i Divyncell eller poly skumm. Mvh Retox Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Jeg kjøpte skummet på Biltema, men er neppe det billigste. Men søk på forumet etter Divyncell, så får du nok mange oppslag. Diskuteres jevnlig her. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Har bygget overbygg over trappa. Isolasjonsplatene for å bruke rundt pålene slo meg plutselig som kurrant spantemateriale. Styrofoam. Noen innvendinger? http://www.isolitt.no/kat/000045.asp Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mulligan Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Styren får Isopor og lignende til å smelte. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 har ikke noe isopor i båten. Vil vel ikke ha innvirkning på glassfiberen? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mulligan Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Isolitt, Isopor og Sundolitt er bare varemerker for det samme stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 har ikke noe isopor i båten.Vil vel ikke ha innvirkning på glassfiberen? Det er styren i polyesteren. Den fordamper og er en av grunnene til at ventilasjon er så viktig under støping. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Jepp. Og man skal også alltid prime kjernematerialet. Prøver man på det med isopor så forsvinner den. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Det er styren i polyesteren. Trodde styrofoam var basert på styren, men så feil kan man ta... fan det virket som et utmerket materiale Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mulligan Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Styrofoam er laga på polystyren. Som er noe helt annet enn monomeren styren. Styrofoam er sammen med treverk av ethvert slag totalt uegnet for bruk i plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Så hva er da egnet? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Slik jeg oppfatter ditt behov, hadde jeg brukt tre. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Da blir det å ta turen innom dynga og lete etter vannfast finer ved hver passering. Dette er et lavkost prosjekt, hvor jeg har tenkt å bruke et absolutt minimum med kroner for å pusse opp, bare for å se hvor billig en båt kan bli. Har hittil samlet opp nok vannfast til dørk og luker i benk, samt noe til forsterkninger her og der. Nok plexi til sideruter har det også blitt, men sliter litt med å finne en svær til front (overraskende nok) Blir vel en prosjekttråd til våren når tempen har kommet opp så man kan gjøre litt. For tiden er det kun samling av nødvendigheter Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
zodiaq68 Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Du kan jo laminere finerspantene dine selv . Det vil aldrig råttne og gir mye styrke og det bygger mindre Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Så hva er da egnet? Materialer som er tatt frem til slikt bruk. Divinycell, Airex, Rohacell eller lignende. Det finnes i hoper og horder. Det som er viktig er det ikke eksisterer noen muligheter for at vann kan samle seg. Det gjør det med finer. Skjær spantene til og sett dem fast i limsparkel. Stryk opp en r20 hulkil. Laminer fast symmetrisk. Avslutt på toppen med å remse, eller bedre, slip ned til enkeltlaminat i et 50 mm område og laminer over. Og husk, ved all bruk av slike kjernematerialer skal det grunnes. Det gjøres ved å legge på ett strøk polyester som slipes lett før lamineringen begynner. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Skjær spantene til og sett dem fast i limsparkel. Stryk opp en r20 hulkil. Laminer fast symmetrisk. Avslutt på toppen med å remse, eller bedre, slip ned til enkeltlaminat i et 50 mm område og laminer over. Tviler ikke et øyeblikk at det du skriver er riktig - men så var det meg og teskjeer da Stryk opp en r20 hulkil. Hvor og hvorfor? Å remse? Slip ned til enkeltlaminat i et 50 mm område og laminer over. Hvorfor slipe ned for så å laminere på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.