jupan Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Med deler av team SunFlyer ombord så går vel dette? Assa, du... Hvis ikke den båten din tåler 5 dager bankekryss så er det vel ikke mye til båt eller hva? ;) Til de som har peiling: er det ikke snakk om å kle seg nok og deretter bare vente? Dette bare MÅ bli bra Jon :D JRO Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Hvorfor Portsmouth-området ? Som Drivemaster nevner er det mange "rimeligere" båter lenger oppe på østkysten. Og distansen blir kortere også. Skal en over så gjelder det å kle seg godt. Ta med noen varmeflasker (de vi heller varmt vann på) og putt innenfor på magen så holder dere varmen i mange timer. Føttene er det som blir mest utsatt for kulde av en eller annen merkelig grunn. Hjelper ikke å putte altfor mye opp i skoene / støvlene. Dette blir for trangt og en fryser tærne av seg uansett - har ikke funnet noen god løsning på dette ennå etter mange år på havet. Noen sverger til avispapir rullet rundt beina og noen plastposer surret utenpå. Dog uten sko og støvler. Om en skal vente på været er opp til ens egen kunnskap å bedømme. Enten får en dritten i begynnelsen av seilasen eller den kommer i slutten av seilasen. Dette går ut på ett fett. Vinteren er vinter også i nordsjøen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bjoris Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) Det var jo en utrolig pris for en slik båt??? Nær halvpris fra en brukt i Norge, selv om motoren hadde ruslet noen timer som sikkert ikke er noe problem, men det tyder på at båten er godt brukt... Har du vært å sett på den? Hvis båten er i god stand er jo prisen sinnsyk... Ca 600.000 i Norge for den SF37??? Ja, det var billig. Lykke til! Redigert 7.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Divemaster Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Båten.....det er snakk om er vel egentlig ein av mange dei har for salg, kommer inn 2 til sa han eg snakka med. OK ..... litt lokalkjennskap her... SunSail = ikke "pent brukt", men godt brukt .. trening og utleie, med ofte mer enn 10 personer ombord. Selges ofte da det ikke er lønnsomt/attraktivt lengre som utleie...og å bringe denne "up-to-scratch" ikke vil gi tilbakebetaling for firmaet. I utgangspunktet, sø ville jeg ha kalkulert med ny rigg og seil, samt overhaling av maskin. Da dette mest sansynligvis vil våre en båt hvor Moms ikke er betalt (utmerket eksport emne)....,men regn med nye £8 - 10K i utgifter... + Norske avgifter osv. Hun vil være slitt og innredningen vil vise dette ......bildene viser "sister ship" noe som muligens sier litt om hvilke forventninger dere bør ha når dere ser på båten... Mvh, Alf Redigert 8.November.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
jupan Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Det blir ikke 600.000, men 650.000 + hk-avgift og transport, samt mva på transporten. Om båten er slitt eller ikke, Divemaster, er jo helt umulig å forutsi. Sun Flyer har jo også vært charterbåt - og nå bobåt, og den er jo temmelig flott fortsatt. At bildene sier "sister ship" betyr nok ikke noe mer enn at de har tatt ett sett bilder og lagt ut på hver av de 10 båtene de har for salg. Ny rigg er vel noe man regner etter ca 10 år? Dette blir nok bra :D Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Synes og det hørres billig ut,selvfølgelig vil ein få ein mær slitt båt når ein kjøpe utleiebåt, men ein får vel og ein båt som er blitt bedre fulgt opp enn en vanlig. Og hvis ein skal ha ein båt som er "up to scratch" så kjøpe ein vel ikkje brukt. Du har mange 100' å gå på her. Går bra. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Mulligan Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Ny rigg er vel noe man regner etter ca 10 år? Det er det ingen grunn til dersom riggen ikke har skader. En godt vedlikeholdt rigg er nesten digital. Enten fungerer den, eller så gjør den ikke. Det vil si den er ikke der lenger. Min er fra 1982 og godt vedlikeholdt. Og holder i maaange år ennå. Å bytte riggen er et fenomen som nesten bare finnes oppe i hodet på motorbåtfolket. Selve masteprofilen er enten hel, eller så er den det ikke. Alle andre slitedeler byttes fortløpende. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Ja hvorfor skulle rigg på en sånn båt skiftes. Min båt har original rigg og den er fin og hel etter over 30 år. Jeg ville vært mer bekymret over diverse grunnstøtinger at motoren har blitt kjørt uvettig (full gass hele tid) og ellers dårlig forfattning. Storbrittania har store tidevannsforskjell og charterbåter som er blitt seilt med halvfulle bedriftslag på fest og blåtur har nok hatt den ene eller andre grunnberøring. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Thorlyn Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Er enig med Divemaster her. vet ikke om du har vært utenlands og kikket på båt før.. men standaren der borte ER IKKE som vi er vant til her hjemme. Forvent det værste og gjerne litt til og bli heller overrasket. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
JGH Svart 8.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Det er jo derfor me reiser bort og kikker i helgen, motorene er overhalte i nov 08 og båtene har ikkje vert brukt etter dette, er vel ein god motor dette yanmar greiene? Skal gå over båten etter beste evne og bemerke alt. Prisen er også forhandlingsbar etter som eg forstod. Reknestykket blir som følger 49000£ x 9,4 = 460600 + hk og henting + mva i Norge = totalt 600000 sånn ca. Itillegg kommer stormfokk, kjøleaggregat (virker ikkje), varmeapparat, sprayhood, cockpittelt (Neste års feriepenger). Er og i den situasjonen at eg har ein gjeldfri båt som skal selges når ny motor er komt i, da går eindel av dei pengene til nye seil ++ Om båtene ser greie ut i skrog og rigg, så kan treverk innvendig pusses og lakkes, og puter trekkes om. Me er ikkje så fryktelig opptatt av at alt skal være 100% til ei kvar tid. Så tar det litt etter litt. Har uansett ett par 100tusen og gå på her. Redigert 8.November.2009 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
JGH Svart 8.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Utdrag fra mailen eg fikk: All boats listed are company owned and are being sold on the basis 'AS IS, WHERE IS. The company are open to discussing further offers. Some of the boats do require some GRP repairs in certain areas. Specifications for all the boats can be accessed online. We currently have 3 Sun Fast 37's currently on the hard at Port Solent, Portsmouth with an additional 2 in the water still to be listed. All yacht listings can be accessed online. As the broker listing these boats I would advise all buyers to view the boats before completing, as photos will not show everything that you need to see. Photos taken are generic and have not been supplied for all boats. The layouts are exactly the same and the condition varies internally, as well as externally from boat to boat. For some buyers the external view is important, where as for others the internal issues might be more important. These boats have been delivered from our Largs base in Scotland around April/ May 2009. They have been unused since November 2008. The boats have been used as bareboats, school training boats and used for corporate sailing regattes. The list price of the boats is below the 'fair market value' for a boat of this size, age and type of vessel. The list price reflects the boats condition and usage. Any future buyers can add value to these boats over time with a little "tlc" and effort for sure. This offers a good opportunity to pick up this type of boat at a very good price. The kind of issues requiring attention vary from boat to boat and may include: 1. GRP repairs to the bow - several boats require GRP repairs to bows 2. GRP repairs to the hull, topsides (minor GRP chips etc). 3. New propellers required. 4. Floor board soles require attention (vary from boat to boat). 5. Toe rails may require some attention (vary from boat to boat). 6. Some minor varnishing to the leading edges around the sink/ galley areas/ table and door frames etc. (vary from boat to boat) 7. Sunsail 78 has a bent keel - this is more serious if the boat is to be used for racing purposes. 8. Sunsail 74 has a temporary repair to the bow stem plate that needs further attention. 9. Sunsail 75 has three areas of GRP repairs to the starboard hull that need further attention (need to be faired in and repainted). 10. Fridges are not working. We are unable to source spare parts as the manufacturer's have gone out of business. There is a cheaper replacement requiring fewer parts that can be obtained to rectify this issue should you require it. The important point to stress is that all the items can be made good by contractors on site as required. The boats sound a lot worse they they really are. Several buyers we have sold boats to already are very happy with their purchases. I've also attached a photo of one boat where the owners have added a sprayhood, new stripping and stack pack system for the sails. They also had all cushion covers replaced from the white leatherette to grey cloth. In addition the helm wheel was leathered as well. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Thorlyn Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Det er godt du har den innstillingen... Vet fra min kontakt i UK at mange >Nordmenn og Svensker reiser hjem i sinne fordi båten er møkkete osv...selv om båten er priset lavt der borte. Yanmar er gode greier ingen tvil om det.. Ang skrogskader så er nok de betydlige og regne da de ikke henger seg opp i merker i Grp som vi gjør ofte. men er prisen god nok så får du billig båt summa sumarum Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Jeg importerte en 48 fot charterbåt fra middelhavet for 3 år siden. Grunnen til det var jeg ville ha en forholdsvis stor og komfortabel bruksbåt som ikke var for gammel. Utvalget der nede er mye større enn i norge, og prisene blir ganske gunstige. Dog skal det være sagt at dersom man leter etter en klin strøken båt, så er det feil sted å lete. Sola der nede er skarp, og båtene blir mere brukt enn vi er vant til. Jeg vurderte flere båttyper. De som var mest aktuelle var Elan 45 (ca. 98-2000 mod), bavaria 44 (rundt 2000 mod.) og to Feeling 48 (fra 93 og 98). Alle båtene ville ligge på ca. den samme prisen ferdig levert i tyskland og inkl. norske avgifter og moms (ca. 900-950"). Det er tydeligvis mye forskjellig praksis hos utleiefirmaene og det avhenger kanskje mye av eierne. Det var ikke så vanskelig å bestemme seg når jeg var der nede. Både bavariaene, Elan og et par jeanneauer og benteauer jeg så på var helt utslitt og bar preg av dårlig vedlikehold. Samtlige puter var falmet, gjerne fulle av hull o.li. Samtlige vinduer og luker måtte byttes (mye lekkasjer, og vinduer/luker som var så krakeelert at det ikke var mulig å se gjennom). Treverket hadde forholdsvis mye slitasje (og i disse båtene er det s tort sett bare tynn finer som det er vanskelig å gjøre noe særlig reparasjoner på). Styresystemene hadde endel slakk, og alle båtene var ganske falmet etter noen år i sola. dørkplatene i samtlige av båtene hadde gått helt i oppløsning (dette har jeg aldri sett på en laminatdørk før). Etter å ha sett på disse båtene var jeg redd at det kom til å bli bomtur, men etter at besøk hos Ecker yachting så det ut til å være håp igjen. De hadde en Feeling 48 for salg. Denne båten var absolutt 100% klin strøken. Den så helt ny ut, og teaken så helt nybehandlet ut da vi kom, så ny at vi ikke ville tråkke på den da vi var sikre på at den var nyoljet. Treverket innvendig var klin strøkent, ikke en ripe noe sted, salongputer o.li. så helt nytt ut og teknisk var båten helt strøken. Ikke en oljeflekk under motor eller noe som helst. Fyren som viste oss båten fortalte at han var ansatt for å ta vare på den båten og 4 andre som også gikk i utleie. Han tok seg av alt av vedlikehold og alt var grundig ført i datasystemet til ecker yachting, absolutt alt fra bytte av slangeklemer (alle klemmer i båten byttes annet hvert år), bytte av impeller på jollemotor, servicer på motorer, seil osv. Dette virket veldig serisøst, og vi avtalte prøveseilas dagen etter. DA vi kom dagen etter hadde de vært i kontakt med eier av båten, som kunne fortelle at han akkkurat hadde solgt den selv, uten å informere meglern som skulle formidle salget Det viste seg også at prisen i annonsen var feil, og båten kostet 300000 mer... Da var det kun en båt igjen av samme type, som lå ca. 40 mil lengre nord. Denne hadde også gått i utleie gjennom Ecker yachting. Denne båten var fra 93, og hadde en litt mer ugunstig innredning for min del med 4 doble lugarer og 4 (!) dusjer og dasser. Denne båten var også veldig fin og i god stand. Innredningsmessig var den langt mer strøken enn de andre båtene vi hadde sett på (utenom den forrige feelingen), og den bar preg av å ha fått ordentlig og profesjonelt vedlikehold Dog noe mer falmet skrog og ltt flere riper. Båten sto på land så det var vanskelig å få prøvd den, og jeg var spent hvordan den fungerte teknisk. Yanmarmotoren hadde over 10000 timer på telleren, men båten hadde klin nye seil, ny radar og var ellers veldig godt utstyrt. Denne båten kjøpte jeg, og det har jeg vært veldig fornøyd med. Jeg har bodd i båten i tre år, vi seiler hele året, og har seilt i masse uvær, både i nordsjøen og skagerak, også mittvinters. Vi har vært på masse eventyr, og er ute så godt som hver helg (to helger i havn siden påske). Utenom et par driftsstans pga. forurenset diesel har båten fungert helt perfekt absolutt hele tiden (nå er tanken renset og ikke hatt noe mer problemer), og vi stoler på båten. Det er absolutt ikke ubehagelig å reise ut i en kuling eller storm da båten har vist så mange ganger at den takler det fint, og vi har enda ikke røket så mye som et tau eller sjakkel. Eneste jeg måtte gjøre med båten som jeg ikke ble informert om var å bytte girkasse. Den var utslitt, men jeg fant en ny på finn til 6000 kr, så det var greit. Ellers har det som sagt vært en knallbra bruks og bobåt og vi har vært på utallige eventyr. Hvis du er litt nevenyttig kan du absolutt få deg en fin båt for en forholdsvis gunstig penge, men hvis man leter etter en strøken båt så er det mye bedre å lete i norge. Min erfaring er imidlertid at dersom båten er godt vedlikehold og tatt vare på, så er det absolutt ingen problem med at båten er mye brukt. Snarere tvert i mot. Da er den godt utprøvd og potensielle feil er forbedret. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Hallo Jon Jeg er en av dem som gjerne ser at du kjøper denne båten, og om det passer med fri (har dårlig oversikt over dette for tiden etter jul pr nå), er jeg gjerne med på hentetur. Men vil likevel komme med et par "fornuftsargument". Nordsjøen vinterstid i ukjent båt uten varme og autopilot kommer helt sikkert ikke bare til å være moro. i tillegg så skjer det "alltid" noe uforutsett på slike turer. Båten har jo stått i ro i et år. Været er største usikkerhetsfaktor, ingen ønsker (sier ikke at det er farlig) å være i storm i liten båt nordsjøen eller tyskebukta en vinternatt. Medmindre en har veldig gode værmeldinger i lang tid (da kan en seile direkte mot Norge)er det vel mest fornuftig å krysse kanalen og følge kysten oppover til danmark før kryssing av Skagerrak. Da har en en rekke havner å søke inn i om behov. Værventing må nesten forventes på en slik tur om vinteren medmindre en treffer på en høytrykksperiode (men da blir det kaldt). En kan heller ikke se bort i fra langvarig uvær som gjør at du må legge fra deg båten og reise hjem mens været raser fra seg. Dette gir ekstra utgifter i regnskapet. I tillegg er båten trolig etter info som er kommet frem ganske slitt (kunne vært artigt og sett på den båten som kom til Bergen fra samme "parti" i sommer)og når det følger endel "styr" med å kjøpe en slik båt (overføring av penger til utlandet/transportutfordringer/påkrevde oppgraderinger/innklarering/mva/avgifter/utenlandsk kjøpssrettslig lovverk/innmåling av seil og båt i LYS etc.) kan jo være greit å ha i bakhånd hva du kunne fått for samme pengesum her hjemme! f.eks denne Den er vel kanskje ikke like hvass som Sun Fasten? (men omtrent samme LYS) men trolig mye finere i pussen og har det meste av nødvendigt utstyr. Og mye enklere å kjøpe. Du har jo heller ikke noe i mot Bavaria og har rygg til å tåle noen kommentarer fra felles bekjente. Her er det flere å velge i. Om de er noen år eldre vil nok bli oppveid i mindre slitasje. Disse vil nok duge greit til en og annen regatta (SM DH?) i tillegg til å fungere som familiebåt. På den annen side er jeg ikke fremmed for å kjøpe Sun Fasten av deg om et år om du tar en mindre campingvogn i inbytte Lykke til med valget uansett Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Godt sagt av Bergen, selv om det ikke er en ensidig sannhet :) Fin den Elanen, bortsett fra at det sitter Volvo Penta i den ;) Etter å ha importert litt forskjellig selv, så må jeg si at det er ikke nødvendigvis det å spare så mye penger som er det beste med import - men selve eventyret med henteturen :) Lykke til uansett hva du går for! J. PS! Det er enkelt å finne og skape problemer omkring det å hente båten hvis man bare vil :) Så er spørsmålet om man skal legge så mye vekt på hva andre sier... Redigert 8.November.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (kunne vært artigt og sett på den båten som kom til Bergen fra samme "parti" i sommer) Mener å ha observert den nevnte båten i båtforeningen ved arenum. Ser grei ut på utsiden. Mener forøvrig at å installere en autopilot på båten bør gjøres før avgang. Blir dritkjedelig å håndstyre hele tiden hvis vinden uteblir. Da skal man iallefall ha endel mannskap å rullere med. Hvis det blir stress kan du jo sette bort henteturen. Selv brukte jeg dette firmaet. Ser bra ut den elanen forresten. Men litt for kort hentetur... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Litt artig å lese dette og skal en først hive seg inn i en generaliseringsdebatt om hvem som steller best med båtene sine, så er jeg nesten sikker på at tyskerne kommer på førsteplass. De kjæler med båtene sine mens engelskmenne er de store båtgrisene. Hollendere og svensker kommer ikke langt bak tyskere. Skal en kjøpe bruktbåt ut utlandet tfor å ta med hjem tror jeg derfor at båtmarkedet i tyskland og holland hadde vært mitt førstevalg. Å seile over Nordsjøen om vinteren i en ukjent båt, de som synes det er helt enkelt vet lite om hva de snakker om, der er nå min oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Ægir Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Hei, jeg har kjøpt en Jeanneau Sun Fast 37 i Portsmout. Har undersøkt litt, og foreløpig billigste opplag er www.trafalgarwharf.com/prices. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Gratulerer med ny båt Ægir og velkommen til båtplassen. Når skal du hente din båt? Her kan det jo bli en regatta av henteturen Hvordan vil du beskrive båtenes tilstand i forhold til det som er kommet frem her i tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Ægir Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Hei Bergen. Jeg skal seile båten hjem i påsken. Installerer varmer og autopilot, og tar det som en tur. Båtene var forholdsvis hele og greie å se på, men vedlikeholdet var dårlig og båtene var av varierende kvalitet. Anbefaler på det sterkeste å bruke en Surveyor til å gå over båten sammen med deg. De er dårlig utstyrt, så det må legges en hel del penger i utstyr pluss noen reiser over dammen. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 9.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 (redigert) Har funnet meg "campingvogn" og som skal kikkes på når eg først er i det området. Den hadde alt utstyr og var billigere, trenger bare cockpittelt og flåte på den så var den klar. Har avtalt kikking på SF37 lørdag, da står det 5 båter som skal kikkes over. Grattis Ægir, nummer på båten du har kjøpt? Og klarte du å prute på prisen? Redigert 9.November.2009 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Hvordan campingvogn? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Jeg sier bare en ting hva gjelder pruting.... Gi et SKAMBUD og da mener jeg skambud sett i norske øyne.. De pleier og gå på det Forlanger de 49000 så byr du minimum 10000 under.. tipper 35 vil være faktisk realistisk.. kommer self ann på om det er priset veldig lavt fra før ihht markedet der nede.. Glem norske priser og prutningsmonn. Det i er ihvertfall min erfaring. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
JGH Svart 9.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Campingvogna er en Bav 36 Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Hva vil du nå med den? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.