Ægir Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 (redigert) Hei, jeg kjøpte nr 67 for noen uker siden. Det er mest sansynlig nr 75 som er den beste av de du skal se på. Denne er veldig fuktig innvendig, det lukter mugg. Men motoren i denne er muligens noe nyere enn det som står i papirene. Men, denne båten har absolutt potensiale. Det er mulig at en eller to båter er satt i stand siden jeg var der. Send meg en mail, så ringer jeg deg. Redigert 9.November.2009 av Ægir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Er visst populært å gjøre som deg JGH, kanskje du finner noen nordmenn å seile sammen med hjem. Tryggere med flere båter samlet. Artikkel fra seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=444654 Men dette sitatet fra artikkelen? "Du kan finne båter som det ikke er betalt moms på. Da slipper du å betale moms både i det landet båten er kjøpt og i Norge." Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Typisk dårlig journalistikk.. Du må self betale norsk MVA inn til Norge. Det han kanskje mente men ikke klarte og utrykke var at du slipper og betale Moms på momsen vis båten er EX TAX Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
JGH Svart 12.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Hmm, fant ut idag at passet mitt er utgått på dato, smart og sjekke før avreise. Blir nødpass imorgen da Oppdaterer med bilder fra turen mandag kveld for dei som er interesserte. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Sun Flyer Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Vi vil ha bilder!! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Vi vil ha bilder!! Vel å merke ikke passbilder Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
jupan Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 (redigert) Hmm, fant ut idag at passet mitt er utgått på dato, smart og sjekke før avreise. Blir nødpass imorgen da Oppdaterer med bilder fra turen mandag kveld for dei som er interesserte. Det er jo passfrihet innefor Schengen, men om flyselskapet krever det så må du kjøpe nødpass. Hvis ikke, så sparer du jo til noen meter storseilfall - for eksempel :) Passbilder?? Min humor exactly JRO Redigert 12.November.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 GB er ikke med i Schengen...Forlanger pass uansett. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Se det se det :) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Hm... nå er jo ikke jeg noen plastik mann, eller seilmann av format. Men, jeg syntes det var små batteri i båten for kaldere farvann og vinterstid. Godt og ha litt amperetimer og rutte med både ved start om man blir plaget, og Optima er vel ikke det helt store som lysbatterier.... og det er jo ikke det de er konstruert for heller. Og så syntes jeg det var skrekkelig lite drivstoff ombord... 136 liter. Ikke mer enn et døgns gange. Finnes det plasser ombord der man i det minste kan ha 20-25 liters kanner ? He he, jeg ville nok foretrukket en båt der jeg kunne surre noen oljefat ved rekka... Varme ville jeg fått montert inn, uten tvil. Det er godt og kunne ha et sted og varme seg om man blir våt. Ja, og så dette med og fryse på føttene som en nevnte. Dette er et av mine spesialområder uten at jeg skal skryte av meg selv. Hver morgen skal man vaske føttene sine i varmt vann og såpe, og tørke dem godt. Deretter skal man puddre dem med talkum, og ta rene sokker på. Kjøp en par pakker tennissokker med 10 i pakken... pr. person. Ikke gå i gummistøvler, bruk Hærens marsjstøvler og puss dem hver dag med vanlig skokrem. Gjør det så nøye at du ikke ville fått kommentar om du var inne til førstegangstjenesten for 30-40 år siden da det var strengere. Gjør man dette, så holder man seg tørr og varm på føttene hele dagen. Etter at man har sovet, så er man alltid litt svett på føttene, og da er det og vaske seg på nytt, puddre med talkum og rene sokker. Dette er bombesikkert. (Hilsen Artilleristen). Jeg holdt på og fryse meg fordervet på øvelse i forsvaret, og var sjåfør for Batterisjefen. Har du ikke lært fothygiene spurte han... tja, jo, nei,... jeg ble svar skyldig. Vi satt framme i Bandvogna og jeg fikk lære hva som trengtes, og ingen slurving skulle det være. Jeg frøs ikke på føttene etter den samtalen. Det skal så lite til, i det foten begynner og svette og det blir en anelse fuktig så kommer kulden snikende, og den går oppover leggen, og videre til man fryser over hele kroppen. Så, jeg vil ikke høre mer om frosen føtter på forumet, og ikke skjenn på meg om dere fryser, da har dere slurvet med jobben. Det er deres egne føtter det gjelder. Og Talkum fåes på apoteket i bokser. Gummistøvler er til for og vasse i vatn og fine til det, ellers skal man bruke lær som er blankpusset og tett, men det puster likevel, og holder fukten lenger vekk fra foten. Er det forferdelig med frost, så bruker man gamasjer utenpå lærstøvlene. Da legger rimet seg mellom gamasjen og læret, og ikke på innsiden av læret, for det blir foten fuktig av. Og kald. Dette visste dere alle sammen, dere hadde bare glemt det eller ikke praktisert det grundig nok. Hilsen Bill Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Hvordan i himmelens navn klarte du å fryse i en beltevogn - som har verdens beste varmeapparat?????? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Hilsen Bill Er nok skyldig. Problemet mitt er at jeg ikke har de bloddråpene som skal til i beina og derfor fryser jeg ræva av meg om vinteren. Har vært for lenge i varmere klima hvor en går barbeint Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Avmønstret3 Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Man sitter ikke 24 timer i døgnet i framvogna på en gammel BV, veldig trangt. Men er ute og får snø på skoene, går inn med dem, blir våt, og gjennom en hel dag så blir det kaldt. Bandvogna går heller ikke hele tiden. Må minne om at vi prater om gammel BV 202 NF1, og ikke disse nye kassene. Har ikke engang vært inni en sånn. Nåvel, ble litt avsporing. Lurer på om han fikk tak i nødpass og kom seg av gårde. For tynt blod antar jeg, men det er utrolig hvor god virkning det er ved god fotvask og Talkum og rene sokker og fottøy som puster. Hm... hvor i all verden har du vært siden du har utviklet deg til barfotindianer ? Bill Redigert 13.November.2009 av Sleipner45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Armystøvler i seilbåt på vinterstid på havet ? Nei bruk heller skikkelige seilstøvler i skinn som er romslige så det er plass til både luft og ull inni der , da har man støvler som er mer egnet. 136liter diesel holder vel mer enn ett døgn i en seilbåt som denne , går vel minst 2døgn for motor på en tank Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Jeg er nysgjerrig på hvordan man 1. Har tid til å koke opp alt dette vannet til å bade føttene i, og samtidig ha tid til å føre seg i striden på en foreskreven måte. 2. Få tak i all denne såpen. (Er det doktor Greves handsæbe?) 3. Holde talkumen tørr i skyttergraven/cockpiten. ;) JRO Redigert 13.November.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Det jeg mente var at man ikke skulle bruke støvler som ikke puster, altså gummi. Ja ja, la gå at man går 2 døgn på 136 liter, men de pratet jo om at turen tok 5 døgn... enn om riggen svikter midt på turen ? Jeg sier ikke at den gjør det, men 1-2 døgn med diesel er etter mitt skjønn lite. Det er for godværsturer om sommeren det. Jeg ville følt meg fryktelig utrygg med så lite drivstoff. Hva om det blir så mye storm at alle seil må taes med og man må ligge og bakke på været i flere døgn ? Personlig hygiene er gammelt og velkjent i forsvaret, også i strid. Det holder blant annet moralen oppe. Likeså det holder moralen oppe for skipbrudne på havet eller ei øde øy. I det militære har man noe som heter TREN, de sørger for forsyninger, derunder såpe. Til føtter i felt regnet jeg med folk visste at man bruker grønnsåpe, det holder føttene myke. Talkumen oppbevares i personlig utrustning, og da må man være uheldig om det skal bli vått. I nevnte båt var det jo både toalett og vaskerom. Må vel gå an og oppbevare det der ? Tar man seg ikke tid til fothygiene, så får man heller fryse på føttene. Det er opp til den enkelte. Men løsningen er enkel, om bare orken er der. Men, føtter blir ofte glemt, de er jo bare til å tråkke på. Bill Redigert 13.November.2009 av Sleipner45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Er ikke det bare å kjøpe 10 stk 25 liters dunker og fylle de opp og strappe de på rekka da? Og riggen går vel ikke over bord på en kvalitetsbåt sånn uten videre? Med reving i tide så klart da... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 5dagers tur der man store deler av turen er i nærheten av land og kan gå inn og fylle drivstoff om man ønsker, jeg kan ikke skjønne at man skulle trenge drivstoff om det ikke er utsikter til å blir totalt vindstille og leser man værmeldingen så ser man nok det og kan toppe tanken før man krysser Nordsjøen , 136liter bør man komme rundt 300mil på , ja det er kanskej lurt å ha med litt ekstra det er det altid men en seilbåt over nordsjøen om vinteren , da tror jeg ikke man opplever vindstille og motor starter man da ikke om det blir uutholdelig vær , da lenser man unna været. Seilbåt i dårlig vær for motor er ikke noen god ting , ihvertfall ikke i mitt hode Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Hvis det blir kjøp, så går det nok veldig veldig bra med dem :D Håper bare de velger Jeanneauen framfor Bavariaen... Vedrørende storm så har jeg aldri opplevd en selv i seilbåt. Men jeg leste om Ormen Stutte - dit peppern gror. Da de fikk det som verst på østgående over nord-Atlanteren, så satt han opp en liten stormfokk, skalket alle luker, og oppholdt seg under dekk til det var over. Tror det stod på i 2 døgn. Kanskje ikke så lurt i Nordsjøen hvor man er nærmere land eller borerigger og skip, men det er vel i alle tilfeller best å seile i en storm framfor å kjøre for motor??? Ragnar Kvam seilte jo unna en tyfon, kun på mast vel og merke! Hva mener dere som kan dette? Redigert 13.November.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Hei, har også vært og sett på flere av SF37'ene som Sunsail skal kvitte seg med, og må bare si meg enig i det en annen påpekte her: Gi skambud! 49.000 pund ville jeg aldri gitt for noen av de SF'ene som jeg så på. For ikke lenge siden solgte jeg min båt fra 1982, og den var et smykke sammenlignet med disse båtene fra 2002. De har selvfølgelig potensiale til å bli flotte, men det er en del jobb + penger som skal til. Slik tidene er, særlig i England, så bør man få disse til godt under 400.000 nok i England. Til den prisen de ønsker så finnes det veldig mye flott å velge i fra hele europa. Og ref. diskusjonen om bytte av rigg (altså stående & løpende, ikke masta :-), det var det ikke behov for på de jeg så på, men seilene kunne man ikke seile ut havna med engang. Men gode båter er jo dette i utgangspunktet, så her kan man gjøre et godt kjøp, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Med tanke på de tre foregående innleggene. Skulle jeg tatt en båt fra UK til Norge midt på vinteren, så ville jeg ikke gjort det uten at den er i topp skikk, spesielt med henblikk på fremdriftsystem. Man kan være så uheldige at man får stabil østavind. Jeg var ute i sydlige del av Nordsjøen i september/oktober, og da blåste det ca. 20 knop fra østlig retning en ukes tid. Nå er ikke vinter bare vinter heller, midt uti der. November er greit, samme med desember, men dagene blir korte. Kommer man midt ut i januar, så kan temperaturen falle forbausende lavt i forbindelse med hård vind fra nord. Mener jeg har nevnt dette tidligere. Eks. 50 knop og fire kalde vil være en sterk utfordring. Det er ikke vinden som burde bekymre, men kulden. Sannsynligvis vil en slik tur gå helt greit. Men jeg hadde ikke lagt ut på en slik tur i månedene januar/februar uten at båten hadde vært helt topp. Ikke bare skulle den være helt topp, den skulle også hatt invendig styreposisjon. Nye båter har tross alt blitt knekt på strekket mellom Danmark og Lindesnes. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Får håpe de finner en som er brukenes der nede.. Etter beskrivelsen og dømme så er nok disse MEGET slitt og må kostes på en god sum.. Som jeg sa lenger opp så SKAL man prute minst 100 000 der nede om dagen (der er det virkelig finanskrise). Med tanke på stand etc på disse så er det tungsolgt selv for en mindre nøye (endtet fra slaskete) engelskmann Det koster for utstyr der nede også.. og de vet og ta seg betalt for tjenester til båt.. Der nede har jeg inntrykk av at det ikke er hvermannsen som har båt men de som er godt bemidlet og da vet også tjenesteyterne og ta betalt for det. Jeg har ingen kunnskap om seilbåt eller prisnivå.. MEN jeg bemerket meg at de ikke lå SÅ veldig langt under tilsvarende båter og med tanke på påkost,tidligere skader,uvettig bruk av motor etc så burde de gå for halv pris der nede. Hvis en tar min båt som eks. Der nede ligger de på £100-105 000 men går for £90-95 000. Da skal de være strøkne. Båt som trenger litt jobb (polering,kalesje,shining) men ellers ok går for £80-85. Gåene drev etc,ny kalesje. skrogskader,puter etc. da går de for £60+ Vi som kommer fra Utlandet får ofte ikke det tilbudet.. men der nede så blir det faktisk ommsatt for så "lave priser" På mandag gikk det en Princess 366 Riviera 1994 mod 1 eier 170 timer Årlig service på merkeverk som trengte litt TLC som de sier... De ligger på ca £85 000 der nede denne gikk til en heldig svenske for £50 000 Årsak?? Jo eldre mann som ikke hadde helse eller penger som måtte kvitte seg med den. Så moralen er Prut til du blir flau og enda mer Redigert 14.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
jupan Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Fjellvettregel nr. 3: Vis respekt for været og værmeldingen. Fjellvettregel nr. 4: Lytt til erfarne fjellfolk. Finnes det sjøvettregler? Hvis dette var meg, og jeg hadde kjøpt en SunSail-båt, så ville jeg satt den bort til fagfolk der borte og latt båten overvintre mens den ble oppgradert og servet. Når er det været pleier å bli mer gunstig for overfart da? Jeg tror ikke jeg hadde dratt over på dette tidspunktet etter å ha lest hva de som har mer peiling ville gjort og ikke gjort. JRO Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Får håpe de finner en som er brukenes der nede.. Etter beskrivelsen og dømme så er nok disse MEGET slitt og må kostes på en god sum.. Som jeg sa lenger opp så SKAL man prute minst 100 000 der nede om dagen (der er det virkelig finanskrise). Med tanke på stand etc på disse så er det tungsolgt selv for en slaskete engelskmann Så moralen er Prut til du blir flau og enda mer Så du er av typen som pruter mer jo fattigere de du handler hos er? (i dette tilfellet hos engelskmennene, hvor det virkelig er finanskrise) For en holdning... Godt de borgerlige ikke kom til makta denne gangen heller. Redigert 14.November.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Merklig med person kasting du kommer med?? Her kommer man med velmenende råd så man ikke tråkker i salaten og kjøper seg arbeid også vrir du det til politisk framstilling??? Takk for meg i denne tråd latterlig Nordmenn er viden KJENT for og være naive og tro godt om folk... Kjøper du katta i sekken der nede har du tapt pengene dine så enkelt er det. Redigert 14.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.