Jump to content

Problematisk å seile fra England om vinteren?

JGH

Recommended Posts

Det er nok sant at vi er naive verdensmestere, MEN, ikke dra inn finanskrisen som et vindu til å prute - for det hører ikke hjemme noe sted. Sysselsetting og omsetning er viktig i slike tider.

MEN, er båtenes stand verdt mindre en utropspris - klart man skal prute!

Og til sist, jeg forsøkte ikke å kaste personer. Det er altfor tungt for meg. Det var bare dagens halvspydige utsagn fra meg - overhodet ikke vondt ment. Men du kastet også personer da du kalte engelskmennene for slasker som fortjener pruting, siden de allerede sliter med finanskrisens klamme grep.

:)

JRO

Folk er forskjellige.. Ikke prute pga finanskrise??? får vel legge ned børsen også da og ikke minst oljefondet som spytter inn penger der det tenkes kan og tjener grovt på finanskrisen(faktisk største avkastning noen gang i 3 kvartal) og smiler bredt av det..

Men klart janteloven lever jo sterkt i dette landet.

Nok off topic :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ingen vinner bare forskjellig syn :flag: og godt er det ellers hadde ting blitt kjedelig :lol:

Ja spennende dette om det blir noen båt.. Har selv hvert MYE i uk og kikket på båt... blitt skuffet SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange ganger.. men lett og se seg blind og ikke ta med alle kostnader når man tenker på de flotte dagene man nyter til sjøs.

Ønsker de all lykke i helgen og prisen ja den blir nok bra.. :flag:

Ang. kalde føtter: Romslige støvler og dobbelt med ullsokker og tykk innkeggsåle funker. De som er ute i virkelig kaldt vær bruker av og til damsperresokker. Poenget er at en del av varmetapet er fra vann som fordamper. Med dampsperresokker unngårman det. Finnes dyre sokker å fåkjøp, andre bruker en brødpose. Ha en tynnullsokk innerst, gjerne litt talkum helt innerst, så damsperren før (2X) tykke ullsokker.

ha sett på disse båtene var jeg redd at det kom til å bli bomtur, men etter at besøk hos Ecker yachting så det ut til å være håp igjen. De hadde en Feeling 48 for salg. Denne båten var absolutt 100% klin strøken. Den så helt ny ut, og teaken så helt nybehandlet ut da vi kom, så ny at vi ikke ville tråkke på den da vi var sikre på at den var nyoljet. Treverket innvendig var klin strøkent, ikke en ripe noe sted, salongputer o.li. så helt nytt ut og teknisk var båten helt strøken. Ikke en oljeflekk under motor eller noe som helst. Fyren som viste oss båten fortalte at han var ansatt for å ta vare på den båten og 4 andre som også gikk i utleie. Han tok seg av alt av vedlikehold og alt var grundig ført i datasystemet til ecker yachting, absolutt alt fra bytte av slangeklemer (alle klemmer i båten byttes annet hvert år), bytte av impeller på jollemotor, servicer på motorer, seil osv. Dette virket veldig serisøst, og vi avtalte prøveseilas dagen etter. DA vi kom dagen etter hadde de vært i kontakt med eier av båten, som kunne fortelle at han akkkurat hadde solgt den selv, uten å informere meglern som skulle formidle salget :headbang::headbang: Det viste seg også at prisen i annonsen var feil, og båten kostet 300000 mer...

Lykke til!

Jeg har leid båt av Eckeryachting flere ganger og opplevd meget godt vedlikeholdte båter. Vet at Eckeryachting skifter ut flåten med jevne mellomrom og hadde aldri vært redd for å kjøpe bruktbåt derfra.

Har leid båt flere ganger gjennom den norske agenten og har kun hatt positive erfaringer.

Hadde heller kjøpt en " solbrent" båt enn en fuktig sliten båt fra England.

Då var me tilbake fra Engalandet. Nå skal det reknes og finreknes litt før me bestemme oss. SunFastene var det litt ymse med, men klart interessant. Dei kan prutes godt ner, rekner med at eg klarer iallefall 10K £ av den prisen på nettet. Da kan eg få mykje utstyr montert der. Dei var godt brukte for å sei det mildt, men me blei ikkje skremte. Rigg og motor såg bra ut, skroget var det litt skader i her og der, men ingenting alvorligt. Litt puss på treverk innvendig og nye trekk på putene så kan det bli bra båt.

Av utstyr som me vil ha montert i England er sprayhood, lazybag, cockpittelt (2800£), varmer(d4)(2220£), autopilot(1000£), ny propell, plotter(1000£) og aggregat til kjøleboksen(450£) som står på ønskelista.

Bavariaen var meget fin båt, med stort sett det utstyret ein treng, manglet cockpittelt. Hadde varmer(d4), plotter (svart/kvit), autopilot, septiktank, kjøleboks, sprayhood, lazybag, ankervinsj osv.

Men hadde da ein liten grønn maskinist på 19hk mot grå maskinist med 27 hk i SunFast.

Og hadde eg funne kamerakabelen så hadde det blitt bilder og.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Ikke så gale det.. Mailspeed i uk tar £1490 for D4 med 3 utak og alt ellers ink vat. Husk vat går opp 1 jan i uk fra 15% til 17% igjen.

De tar seg godt betalt for montering skjønner jeg..

oopps gått litt opp ser jeg..:

http://www.mailspeedmarine.com/cabin-heate...79-308073.bhtml

£1627,99 med 3 uttak.

Veldig interessant å lese dette emne. Kjøpte selv en SO35 fra Sunsail i kariben i 2007. vi har vært veldig fornøyd med kjøpet og båten. Bilder og reisebrev fra vår tur ligger på nidne.com Noen kosmetiske skader var der, men ingen alvorlige ting. Jeg benyttet meg av en takstmann og fikk en fyldig rapport om båten før jeg kjøpte, det er jeg glad for.

En ting å tenke på er at tollvesenet forventer innbetaling av moms med en gang du ankommer Norge. med meg var de "snille" og gav meg tre dagers betalingsfrist. Det er jo litt penger det er snakk om, så det er greit å ha dette klart før enn ankommer Norge.

Og det er viktig at du har alle dokumentene på at båten er CE merket. Dette skulle enn tro ikke var noen problem med en båt som er så ny og bygget i EU. Min båt er bygget i frankrike i 2002, men allikevel ble det stilt spørsmål til CE godkjenning. Tollvesenet var raske til å snakke om å ta den i forvaring og ev. destruksjon. Jeg hadde kun instruksjonsboken fra Jeanneau som dokumentasjon, og dette ble godkjent etter at de hadde hatt et møte på dette hos tollvesenet; så det gikk bra tilslutt.

Lykke til med kjøpet og seilasen over nordsjøen. Det blir sikkert en flott båt. Skal bli kjekt å se bilder.

Aadne

Redigert av Aadne (see edit history)

Da jeg fortollet båten min spurte de bare på telefon om den var CE-godkjent, også fikk jeg en ny telefon en uke etter båten var fortollet hvor de igjen spurte om det samme. I samme slengen spurte de hvordan jeg hadde fått båten til norge da jeg skulle betale mva på transporten. Synes dette var ganske uprofesjonelt da båten allerede var fortollet en uke tidligere. Dessuten skulle han også vite om det var kjøleskap i båten. DA skulle han ha miljøavgift for det. JEg svarte at det ikke var noe kjøleskap og at selger sørget for å få båten hit og at dette inngikk som den del av kjøpsavtalen/kjøpesummen og dermed allerede var betalt mva for. Det gikk fint

Bildene blei ikkje særlig bra, men dei kommer nok eingang.

Såg på 2 båter der, da dei var dei beste meinte han.

Den første me såg på var grei nok utvendig, litt striper her og der var det. Instrumenteringen i pidestall var tatt ut.

Innvendig var den verre, manglet litt trim rundt dører og styrbord akterlugar manglet dør. Putene var skitne og litt småhullete, men litt vask så holder dei ein sesong og to. Litt treverk rundt omkring hadde behov for litt puss og lakk, og dørkplatene hadde vel ikkje hatt vondt av ein utskifting. Dassen var delvis demontert.

Den andre me såg på hadde ett par tre plasser i skroget som var reparert og arbeidet var iallefall ikkje proft. Akslingen låg løst i opphenget og propellen var bare sørgelig med store tæringsskader. Par hakk i gelcoat i cockpit. Denne hadde instrumentering, TackTick og ST60. Innvendig i denne var det komplett med lister rudt dørene og alle dører tilstede. Har en lekkasje i mansjett rundt mast, og er dermed litt fuktig under dørkplatene, og dørkplatene burde sikkert skiftes. Stereo mangler.

Denne var den beste av dei to, og eg har lagt inn ett bud på denne.

Alle båtene dei selger er med livflåte, gummibåt, stormfokk, spinnaker, genoa og storseil i varierende stand. Båtene har ikkje vore i bruk det siste året, og har blitt fraktet fra Skottland til Portsmouth, ett par sjøveien og resten landeveien. Derfor er ett par halveis rigga. SunSail er ett stort firma og har mange båter som dette, så er det har ein mangel på ein av dei båtene dei har i drift, så henter dei deler fra dei som skal selges. Timetallet på motorene varierer fra ca 2500 og oppover til 3500+

Bavaria 36 som me og såg på er privateigd og har vore leigd ut til charter av og til. Den var i bra stand. Den har Furlex 200/s rullesystem og lazybag, seilene er dei originale fra 2003 og er vel greie til turseiling, genoa med skum og UVbeskyttelse, fullspilet storseil. Av utstyr ellers har den Raymarine SL520 Chart Plotter, Raymarine ST4000 Autopilot, Raytheon Tridata, Raytheon Wind, Simrad RD68 DSC VHF, Icom ICM31 Hand held VHF

Trenger ein tur på land for spyling og bunnsmørning.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...