Jump to content

Problematisk å seile fra England om vinteren?

JGH

Recommended Posts

Har ikkje fått dette klarlagt ennå, men kan ha den der, koster litt mer enn hos andre. Men ca 600£ for lagring i 3 mnd.

Jobber med saken, har ein eg kjenner i Bergen som er fra Portsmouth, kanskje han kjenner ein som kjenner ein osv. Vil iallefall ha ein eg kan stole på i Portsmouth til å passe på at varmer, plotter, autopilot, sprayhood osv osv blir montert som det skal. Ser ut som eg går for

Mikuni 12v MY30-M4 Warm Air Heater System 1,033.25

Standard Horizon CP300 with External GPS antenna 528.99

Raymarine SPX-5 Wheelpilot System with ST6002Plus - E12201 698.10

Alt uten VAT

Har nå fått kontrakt på mail som skal skrives imorgen, må bare komme meg heim først. Så i banken neste veke og betale 10% forskudd. Satser på at det blir henting i påsken, så alle som vil vera med rekker opp ei hand.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Gratulerer JGH!

Jeg såg selv på en slik båt og har vært en del i kontakt med Gavin og var på nippe til å reise til Portsmouth ca to uker siden. Men jeg fikk litt kalde føtter og holder nå på med en helt annen båt. Så jeg tror jeg skal også importere båt i påske. Hvis det blir for mange hender i været hos deg så har jeg kanskje mulighet å tilby påsketur...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Gratulere med ny båt begge to. Må dessuten også si meg fornøyd med at ingen valgte å krysse Nordsjøen midtvinters. Den siste uka nå har vi hatt problemer med lasting/lossing på en av de sydligere plattformene i norsk sektor. Men vi stopper vel kranene når det blåser litt over 30 knop, og det er jo ikke så mye vind uti der. I dag var det over 50 knop. Skal bli bedre mot helgen, for så å banke til igjen.

Ja solgte den igår... Sukk, det var en flott og fin båt. Seilgleden med den var helt upåklagelig. Men med tre barn ønsker vi oss litt mer plass og komfort når vi skal på overnattingsturer. Så det blir nok i første omgang en vanlig turseiler på oss. Må vel endre avataren mitt også. (Seilmerke til Balladen...)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er jo derfor me reiser bort og kikker i helgen, motorene er overhalte i nov 08 og båtene har ikkje vert brukt etter dette, er vel ein god motor dette yanmar greiene? Skal gå over båten etter beste evne og bemerke alt. Prisen er også forhandlingsbar etter som eg forstod.

Reknestykket blir som følger 49000£ x 9,4 = 460600 + hk og henting + mva i Norge = totalt 600000 sånn ca.

Itillegg kommer stormfokk, kjøleaggregat (virker ikkje), varmeapparat, sprayhood, cockpittelt (Neste års feriepenger).

Er og i den situasjonen at eg har ein gjeldfri båt som skal selges når ny motor er komt i, da går eindel av dei pengene til nye seil ++

Om båtene ser greie ut i skrog og rigg, så kan treverk innvendig pusses og lakkes, og puter trekkes om. Me er ikkje så fryktelig opptatt av at alt skal være 100% til ei kvar tid. Så tar det litt etter litt.

Har uansett ett par 100tusen og gå på her.

Ja, man må reise bort og titte. Kan jo være bedre enn forventet også????

Eg har kjøpt 2 ex. charter båter siste årene og ja den første var gått 6500 timer men var

i god stand. I vår kjøpte eg en Oceanis 411 2001 mod. Den var redusert til 70000 eur før

jul i fjord, kjøpssummen i feb. 09 blei 52000 eur.

Så visst du liker det du ser, gi ett lavt bud og stå på kravene.

Markedet i uk er rimelig labert, nærmeste budgiver vil sannsynlegvis være en annen Nordmann:-)

Lykke til.

PS: Eg seilte hjem min forrige båt ifra danmark til møre i januar 2006.

Frisk tur med opp i 55 knops vind fra sør fra gjæren og nordover.

Bruker man hodet og har tid å vænte på vær så går det sikkert greit.

Værste er vel snøbyger visst man ikke har radar!!

UPPPPPSSSS

Leste ikke side 2 før eg posta, ser eg må gratulere istedenfor.

Men rekner med du har ett forbehold om inspeksjon av båten så da finner

du vel diverse å prute på:-)

Redigert av volfro (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Da sitter Kaptein JGH og sitt mannskap bestående av Kaptein Blondebill, Sun Flyer,Doozer + 2 ikke BP medlemmer forventningsfulle ombord i båten i Portsmouth og leser værmeldinger for å avgjøre når de setter avgang samt rutevalg til Norge.

Veldig usikre værprognoser fremover men endel ruskevær ser det ut til at de kan få. Jeg skal oppdatere tråden etter beste evne når de har satt avgang :sailing:

Da er Leeloo som er båtens nye navn underveis, seiler for spinnaker i den engelske kanal for øyeblikket. Mest trolig kommer de til å gå til Lowestoft i første omgang. Et lavtrykk som generer endel nordavind på torsdag har gjort dem litt skeptiske til å sette kursen rett mot Norge.

Den mest nervøse ombord er utnevnt til HMS ansvarlig og han ønsker ikke å gamble med dårligt vær. Jeg tror dette kan komme til å dra ut hele påsken :seeya:

Fortøyd i Lowestoft, noen små tekniske utbedringer samt finlesing av værmeldinger før de bestemmer seg for når de legger ut over nordsjøen. Litt bedre værprognoser nå men sjansene for at de møter en kuling underveis er så absolutt tilstede om de har tenkt seg over før påsken er slutt. :sailing:

Litt missunelig her jeg sitter :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...