Jump to content

Kan batteri og gassflaske lagres i samme rom?


Ra Balder

Recommended Posts

I min båt er startbatteri og gassflaske orginalt montert i hvert sitt lukkede rom på hver sin side av båten. Begge rommene er dermed halvfulle. De er også lett tilgjengelige, og dermed fylles de opp av alt mulig annet rart som en trenger plass til. Startbatteriet står på rett side mht kabellengder og vekt, mens gassflaska gjerne kunne vært montert på motsatt side både pga vektfordeling og rørlengde.

Det er grei plass til gassflaska ved siden av batteriet, og hadde jeg flyttet flasken over, hadde jeg fått et flott, 150 liters lett tilgjengelig lagringsrom der gassflaska nå står.

 

Men kan gassflaske og batteri uten videre monteres i samme rom? Er det lovlig?

 

Eneste grunn jeg ser til at batteri og gassflaske IKKE bør monteres i samme rom må være at en evt eksplosjon i batteriet muligens kan punktere og antenne gassflasken? Men en stålplate mellom batteri og flaske bør kunne redusere den risikoen betydelig.

Finnes det andre risikoer jeg ikke har tenkt på?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Propangass er tyngre enn luft, og trenger lufting nedover fra kassen. Knallgass fra batteriene er derimot lettere enn luft, så luftingen her må gå oppover. Så her er det en liten konflikt. I tillegg synes jeg kombinasjonen eksplosiv gass og gnistfare fra kabelsko på batteriene kan virke som en noe uheldig kombinasjon....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eneste grunn jeg ser til at batteri og gassflaske IKKE bør monteres i samme rom må være at en evt eksplosjon i batteriet muligens kan punktere og antenne gassflasken? Men en stålplate mellom batteri og flaske bør kunne redusere den risikoen betydelig.

Finnes det andre risikoer jeg ikke har tenkt på?

Ved å plassere disse to i samme rom, innfører du - helt unødvendig - et nytt risikomoment i tillegg til de du har fra før. Risikoen består i gassslekkasje, samtidig som du får gnist eller gløding i forbindelse med batteri og ledninger. Sannsynligheten for at disse to tingene skal inntreffe samtidig, er liten. Konsekvensen er imidlertid fatal. Risiko = sannsynlighet x konsekvens. Regner du på samme måte som meg, vil du aldri plassere batteri og gassflaske i samme rom.

Link to post
Share on other sites

Gassflasken står allerede i en egen ventilert boks, som jeg selvsagt flytter over.

Sannsynlighet for gasslekkasje og gnistdannelse skal oppstå samtidig er så forsvinnende liten at det i en normal risikoanalyse ville havnet i kategori grønn. Men et fornuftig tiltak vil vel likevel være å dele rommet i to separate rom, med separat lufting.

 

Men igjen: hva med loven? Er en slik løsning tillatt?

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...