Jump to content

Tilsetning til diesel for Volvo D-motor, hva heter det ? Erfaring


Haba

Recommended Posts

Om du har D motor fra VP så anbefaler VP deg å ha på dette. Jeg har selv brukt det i 3 sesonger. Har ingen aning om virkningen utover at motorene fungerer utmerket.

 

Bakgrunnen for at VP anbefaler dette stoffet på D motorene er at den norske marine dieselen ikke inneholder de smørestoffer som autodiesel inneholder for å smøre common rail dysene.

Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for at VP anbefaler dette stoffet på D motorene er at den norske marine dieselen ikke inneholder de smørestoffer som autodiesel inneholder for å smøre common rail dysene.

 

Egentlig er grunnen at man har fjernet svovel, som i sin tur smører pumper og dyser. Derfor må man legge til et stoff som sikkert er like vennlig mot miljøet som svovel. Dog, man har samme forholdet i USA med dieselen. Hulda startet opp med å fylle på en skvett 2-taktolje for å kompensere for manglende smøring. Funket ikke. Som honorar for et konsulentoppdreag innen data, fikk jeg en flaske av dette stoffet. Fylte på korrekt mengde. Etter en stund tystnet dyserakling. Etter enda en stund forsvant problemet jeg hadde med ujevnt turtall. Misstanken gikk mot at governor'en hang litt. Governor'en er en turtallsregulerende ventil i høytrykkspumpen, for å si det enkelt. For meg, på min amerikaner produsert i 1985 og som tjente sine første 15 år under panseret på en pick up, så funker stoffet utmerket. Utmerket!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...