Bitteliten Startet 6.November.2009 Link til dette innlegget Startet 6.November.2009 (redigert) Jeg har to D6 435 i kjelleren som på 2 sesonger desverre bare har gått 180 timer. I høst syntes jeg motorene ble vel slappe når vi skulle ta båten opp i plan. Tenkte ikke at det var noe annet enn groe før vi gikk hjem i dårlig vær en søndag for noen uker siden. Da oppdaget jeg at babord motor ikke klarte å holde samme turtall som styrbord motor når vi gikk i 14-17 knop. Det er automatisk synkronisering av motorene, så det var rart at turtallet mellom motorene var ulikt. I denne farten har vi mellom 2000 og 2500 rpm. Motorene har oppført seg normalt ellers og toppfarten og forbruket har vært som før Jeg ringte en "Volvo guru" i Sverige og han sa på telefonen at det var 99,9% sikkert at det var ladetrykkssensoren som var begynt å fuske. Jeg hadde servicemann fra NordWest ombord som sjekket dette. Først byttet han på babord motor. Da han prøvekjørte viste det seg at den andre motoren ikke lenger hang med - så han byttet sensor på den motoren også. I dag var vi ute og kjørte båten første gang etter byttet, og du verden for en forskjell. Båten sprintet raskt opp i plan og hadde betydelig mer kraft i mellomregisteret. Vi har IPS joy stick og jeg merket også at motorene har mye mer kraft ved bruk av denne. Båten føltes nå slik den var da den var ny (med de motorene har båten et realt kraftoverskudd) Jeg har snakket med et par VP mekanikere og de sier at det har vært en del sensorer som har blitt byttet. Enkleste måten å sjekke dette på på din motor er å sjekke turbotrykket på EVC panelet. Har du ikke det kan VP sjekke det for deg. Ville bare tipse om dette. Ettersom sensorene blir gradvis dårligere merker man ikke at det er noe feil før man er i en spesiell situasjon. Sensoren er enkel å bytte - men koster visstnok en del. Det kan derfor være greit å sjekke før garanti/reklamasjonstid går ut på motoren Av fare for å starte nok et hylekor om D serien vurderte jeg å ikke poste min erfaring her - men jeg gjør det ettersom dette er viktig informasjon for mange. Jeg hadde satt pris på om "sukk og stønn" over D serien holdes i en annen tråd Redigert 6.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Ja, Bitteliten. Jeg velger å kalle slikt for "elektronikkens forbannelse". Vi blir mer og mer avhengig av slike innretninger. Dette er ikke spesifikt for en motorfabrikant i dag. Det er bare sånn det er blitt. Hyggelig av deg å legge ut slik informasjon. Her i havna har vi en del båter med denne motoren. Vi pleier å sette inn slike opplysninger som vi finner i en perm som er tilgjengelig for medlemmene. Der havner denne nå. Så takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 kan vi ikke heller skrive innlegg om hva som faktisk fungerer på D serien,slik at vi slipper alle disse innleggene Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Thorlyn Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) beauty of aqua skrev: kan vi ikke heller skrive innlegg om hva som faktisk fungerer på D serien,slik at vi slipper alle disse innleggene Er det noe???? Klarte ikke og dy meg.. Elektronikkens forbannelse.. og volvo er ikke aleine... saltvannog elektronikk hører ikke sammen sånn er det bare. Men Bitteliten.. Sa volvo noe om grunnen til sensorsvikt? jeg bare tenker høyt.. Det har jo vist seg at hvis en får fuktighet/vann inn Ecuene så tar de kvelden og sensorer er følsomme etc.. men har ikke vp,yanmar og alle andre krav til IP klasse på produktene sine.. dette burde jo være potte tett eller så vil man jo få saltvann og korrosjon på printkort etc over tid... Forøvrig så synes jeg det er flott at du legger ut erfaringene dine Bitteliten på godt og vondt.. Det trenger vi som forbrukere for og stå på og få bedre produkter og mer bekymringsløst båtliv. Det er ingen vei utenom elektronisk styrte motorer... man må bare få det MARINE vennlig. Ingenting slår Commonrail motorer hva gjelder perfomance etc.. bare og ta av seg hatten. Redigert 6.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) beauty of aqua skrev: kan vi ikke heller skrive innlegg om hva som faktisk fungerer på D serien,slik at vi slipper alle disse innleggene Takk for at du ikke klarte å la være Det går ca 4000 D motorer i Norge. De aller aller fleste går godt. Jeg er på min 3. båt med D motor, og ville overhode ikke nølt med å kjøpe slike motorer igjen. Du har sikkert egne erfaringer å dele med oss om D motorene også ettersom du er av oppfatning av at de i det store og hele ikke fungerer. Thorlyn skrev: Men Bitteliten.. Sa volvo noe om grunnen til sensorsvikt? Denne sensoren sitter i intercooleren om jeg husker rett fra hva som ble fortalt av VP. Jeg vet ikke hvorfor den svikter. Skal se om jeg finner en tegning med delenr Redigert 6.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Hadde samme problem med min motor Iveco 2005 modell,defekt ladetrykksensor,problemet her var periodisk stopp på 1500 rpm.Byttet denne etter veldig mye feilsøking og det ble som en ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) Lærte faktisk noe nytt her om dagen.. og godt er det Bosch leverer nøyaktig samme drivstoffsystem og dette innbefatter også sensorer til VP,Yanmar,Iveco,osv.. Så at du med iveco også har fått denne feilen er jo da naturlig. Husker ikke alle merkene Bosch leverte Commnrail system til men det var ikke få... Skal se om jeg finner det igjen.. Her er de: What I am qualified to comment on is the Bosch fuel system which I do have actual data on. The Volvo D4/6 shares the Bosch CP3 fuel pump and injectors with Cummins, IVECO, MAN and Mercedes Benz just to name a few. CP3 pump and injector production is running at well over 2.5 million engine sets a year, hardly the fragile a trouble prone system portrayed by the dinosaurs here. He he det som intr er at de krangler så busta fyker i UK også på YBW forumet ang D serieVS Kad Etc Redigert 6.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Thorlyn skrev: Bosch leverer nøyaktig samme drivstoffsystem og dette innbefatter også sensorer til VP,Yanmar,Iveco,osv.. S Jeg har samme info. Så det blir spennende å se over tid om andre motormerker også får problemer med CR dyser og norsk diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Irriterer meg grenseløst over at jeg ikke finner et bilde av den aktuelle delen. I følge VP skal den sitte på intercooleren på D6'en. Men jeg finner ikke noen sensor i nærheten der. Ikke finner jeg noen ladetrykkssensor heller - hva kan den hete på engels? charge pressure sensor eller noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) Boost sensor kanskje??? Legg merke til som du sa Bitteliten... Over 2,5 mill motorer PR ÅR BRUKER disse injectorene Redigert 6.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gas Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Bitteliten skrev: Jeg har samme info. Så det blir spennende å se over tid om andre motormerker også får problemer med CR dyser og norsk diesel. 550 timer siden 2005 ingen dyseproblemer så langt på Iveco Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Bitteliten skrev: Ikke finner jeg noen ladetrykkssensor heller - hva kan den hete på engels? charge pressure sensor eller noe sånt? Thorlyn skrev: Boost sensor kanskje??? "Charge air pressure" brukes mye på engelsk om ladelufttrykk eller turbotrykk. Og når selve sensoren benevnes, er det ikke uvanlig å si "charge air pressure sensor". Men andre ord og uttrykk finnes også. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 I bilverden er det iallefal vanlig å bruke MAP-sensor (manifold absolute pressure sensor)... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Bitteliten skrev: Jeg har samme info. Så det blir spennende å se over tid om andre motormerker også får problemer med CR dyser og norsk diesel. Hva skulle tilsi at andre motormerker også skulle få problemer med CR osv? De har jo ikke hatt det hittil, det er det kun Volvo som har. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Så lenge CR systemet er levert og har samme spesifikasjon kan alle motorer få problemer Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 jeg bruker samme tilsettnings middel på min motor,som det anbefalt til volvo. just in case.. hvis autodiesel og farget er forskjellig,hvorfor blir ikke det gjort noe med? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) Bitteliten skrev: Så lenge CR systemet er levert og har samme spesifikasjon kan alle motorer få problemer Spørsmålet var vel heller: Hvorfor er det bare på Volvo hvor dette problemet oppstår, og ikke på andre? Svært mange andre motorer har jo ruslet både 500 og 1000 timer? Redigert 7.November.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Bitteliten skrev: Så lenge CR systemet er levert og har samme spesifikasjon kan alle motorer få problemer Forutsatt at det er CR systemet som har skyld i feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) Gullfisk skrev: Forutsatt at det er CR systemet som har skyld i feilen. Det er det nok ikke... Har mer trua på Vps konstruksjon av Intercooler og Topputførelse. Men Sensor failure er nok bare en konsekvens av typisk elektronikk hikke.. Redigert 7.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Los Endos Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Veldig mange motorprodusenter har problemer med dysene på sine commonrailmotorer. Yanmar, Mercruiser, Volvo. Men, for de aller fleste holder det med å bytte dyser. Dessverre har det for Volvo sin del medført noen motorhavarier, og det er fortsatt en gåte. Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Los Endos skrev: Veldig mange motorprodusenter har problemer med dysene på sine commonrailmotorer. Yanmar, Mercruiser, Volvo. Er det noen her på forumet som har opplevd dette på Yanmar,Mercruiser og Iveco? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Los Endos skrev: Veldig mange motorprodusenter har problemer med dysene på sine commonrailmotorer. Yanmar, Mercruiser, Volvo. Men, for de aller fleste holder det med å bytte dyser. Dessverre har det for Volvo sin del medført noen motorhavarier, og det er fortsatt en gåte. Dette tror jeg ikke du har belegg for å kunne si. Ikke nok bare å synse... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Gas skrev: Er det noen her på forumet som har opplevd dette på Yanmar,Mercruiser og Iveco? Som som vet hvor mange Yanmar, Iveco, Mercruiser motorer med CR går det i Norge? Den nye Quantum motorserien til Mercruiser har CR Den relativt nye BY (basertpå BMW bilmotorer) serien til yanmar har CR. Iveco kjenner jeg ikke til Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Dette er hentet fra nettet: FPT produserer 2,5 millioner motorer hvert år (marine,industri, bil og lastebil). Iveco FPT oppfant common rail teknologien, solgt til Bosch. Motor fabrikken i Torino er verdens mest avanserte. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Båten min har innmontert 400 hk Iveco med CR, noe Iveco har hatt i flere år. Den har fungert helt perfekt i 3 sesonger nå, og jeg har ikke hørt om andre motorer som har hatt lignende problemer som det Volvo har. Dette er ikke ment som noe angrep på Volvo, bare nærmest et svar til Los Endos sin påstand om dyseproblemer på alle CR-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.