DieselDahl Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Er du i england nå? Det ser ut på tegningen som at den slangen du snakker om kommer fra sugesiden på turboen.....? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 (redigert) Jeg var på Öppna Varv i dag Slangen er en myk gummislange som er tredd innimellom fra klokka opp mot turboen. Jeg antar den sitter på sugesiden av turboen om det er der turboen suger luft inn? Om det da er vacuum eller trykk som åpner klokka vet jeg ikke. På denne tegningen kan det se ut som om røret til klokka (nr 13) er et rør - men på motoren jeg så på var den av gummi - samme på mine motorer. BTW: det er et ekstra kjølerør på D6 400/435 som sitter over turboen. Noen som vet funksjonen på dette? Redigert 26.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 (redigert) Enkleste måten å sjekke dette på på din motor er å sjekke turbotrykket på EVC panelet. Har du ikke det kan VP sjekke det for deg. Hva er det du avleser forskjeller i turbotrykkket mellom motorene? Jeg har to D-4 260 og har ulikt turtall, ca 120 rpm mellom motorene. Snakket med tidligere eier som mente at dette har sin årsak i feil på turtallsmåler. Det tviler jeg på. På tomgang viser begge 700 rpm. Tenker å gå videre med dette. Det gjenstår 1 år garantitid på motorene. Redigert 4.September.2011 av Toscana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 (redigert) Ladetrykket på maks er riktig, så man må følge med på ulikt turtall. Man kan da se om en motor henger etter Ulikt turtall høres rart ut. Er det hørbar forskjell? Redigert 4.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Jeg skal gjøre en systematisk test og kjøre motorene på ulikt turtall. Legger ut resultatene her. Jeg hører ikke noen forskjell, men skal bruke ørene mer aktivt. Ser også at rorindikatoren viser at jeg kompenserer noe med roret for å holde båten rett. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.September.2011 Link til dette innlegget Svart 24.September.2011 Byttet sensoren på den ene av mine D6/435 som hadde mistet kraften i mellomregisteret og alt ok igjen. Ingen problem reklamasjonsmessig, Volvo fikset saken problemfritt og til min tilfredsstillelse. Jeg klarte ikke å avlese noen forskjell på trykkene mellom motorene på ulike belastninger før jeg byttet sensoren. De viste like trykk. Men etter byttet fungerte alt perfekt igjen så nå sparker også BB fra som før igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Har foretatt målinger i helgen. BB motor går med 120 rpm lavere turtall enn SB motor. Denne differansen avtar når turtall passerer 2800. Turbotrykk er likt for motorene ved samme turtall, slik at jeg f.eks. kjører hver motor på 1500 rpm så er turbotrykket likt. Kontakter varvet for å høre om de kan skifte ladetrykksensor på BB motor, eller om de har andre gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Sjekket diesefiltre? Det er på 1900 rpm du begynner å merke ladetykket. Da slår kompressorn inn Sitér dette innlegget Link to post
Christian Maudal Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 https://baatplassen.no/i/topic/90227-faar-ikke-opp-turtall-paa-volvo-penta-d-4-225-2007 Kan dette være problemet jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Som svart i tråden din. Kanskje, men jeg er ikke sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.