Jump to content

Er din D motor kraftløs i mellomregisteret? Her er et tips

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har to D6 435 i kjelleren som på 2 sesonger desverre bare har gått 180 timer. I høst syntes jeg motorene ble vel slappe når vi skulle ta båten opp i plan. Tenkte ikke at det var noe annet enn groe før vi gikk hjem i dårlig vær en søndag for noen uker siden. Da oppdaget jeg at babord motor ikke klarte å holde samme turtall som styrbord motor når vi gikk i 14-17 knop. Det er automatisk synkronisering av motorene, så det var rart at turtallet mellom motorene var ulikt. I denne farten har vi mellom 2000 og 2500 rpm. Motorene har oppført seg normalt ellers og toppfarten og forbruket har vært som før

Jeg ringte en "Volvo guru" i Sverige og han sa på telefonen at det var 99,9% sikkert at det var ladetrykkssensoren som var begynt å fuske. Jeg hadde servicemann fra NordWest ombord som sjekket dette. Først byttet han på babord motor. Da han prøvekjørte viste det seg at den andre motoren ikke lenger hang med - så han byttet sensor på den motoren også.

I dag var vi ute og kjørte båten første gang etter byttet, og du verden for en forskjell. Båten sprintet raskt opp i plan og hadde betydelig mer kraft i mellomregisteret. Vi har IPS joy stick og jeg merket også at motorene har mye mer kraft ved bruk av denne. Båten føltes nå slik den var da den var ny (med de motorene har båten et realt kraftoverskudd)

Jeg har snakket med et par VP mekanikere og de sier at det har vært en del sensorer som har blitt byttet.

Enkleste måten å sjekke dette på på din motor er å sjekke turbotrykket på EVC panelet. Har du ikke det kan VP sjekke det for deg.

Ville bare tipse om dette. Ettersom sensorene blir gradvis dårligere merker man ikke at det er noe feil før man er i en spesiell situasjon.

Sensoren er enkel å bytte - men koster visstnok en del. Det kan derfor være greit å sjekke før garanti/reklamasjonstid går ut på motoren :smiley:

Av fare for å starte nok et hylekor om D serien vurderte jeg å ikke poste min erfaring her - men jeg gjør det ettersom dette er viktig informasjon for mange. Jeg hadde satt pris på om "sukk og stønn" over D serien holdes i en annen tråd :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja, Bitteliten. Jeg velger å kalle slikt for "elektronikkens forbannelse". Vi blir mer og mer avhengig av slike innretninger. Dette er ikke spesifikt for en motorfabrikant i dag. Det er bare sånn det er blitt.

Hyggelig av deg å legge ut slik informasjon. Her i havna har vi en del båter med denne motoren. Vi pleier å sette inn slike opplysninger som vi finner i en perm som er tilgjengelig for medlemmene. Der havner denne nå. Så takk for tipset. :yesnod:

kan vi ikke heller skrive innlegg om hva som faktisk fungerer på D serien,slik at vi slipper alle disse innleggene :puke:

Er det noe???? :lol:

:lol::lol::lol::lol: Klarte ikke og dy meg.. Elektronikkens forbannelse.. og volvo er ikke aleine... saltvannog elektronikk hører ikke sammen sånn er det bare.

Men Bitteliten.. Sa volvo noe om grunnen til sensorsvikt? jeg bare tenker høyt.. Det har jo vist seg at hvis en får fuktighet/vann inn Ecuene så tar de kvelden og sensorer er følsomme etc.. men har ikke vp,yanmar og alle andre krav til IP klasse på produktene sine.. dette burde jo være potte tett eller så vil man jo få saltvann og korrosjon på printkort etc over tid...

Forøvrig så synes jeg det er flott at du legger ut erfaringene dine Bitteliten på godt og vondt.. Det trenger vi som forbrukere for og stå på og få bedre produkter og mer bekymringsløst båtliv.

Det er ingen vei utenom elektronisk styrte motorer... man må bare få det MARINE vennlig.

Ingenting slår Commonrail motorer hva gjelder perfomance etc.. bare og ta av seg hatten.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

kan vi ikke heller skrive innlegg om hva som faktisk fungerer på D serien,slik at vi slipper alle disse innleggene :puke:

Takk for at du ikke klarte å la være :puke: Det går ca 4000 D motorer i Norge. De aller aller fleste går godt. Jeg er på min 3. båt med D motor, og ville overhode ikke nølt med å kjøpe slike motorer igjen. Du har sikkert egne erfaringer å dele med oss om D motorene også ettersom du er av oppfatning av at de i det store og hele ikke fungerer.

Men Bitteliten.. Sa volvo noe om grunnen til sensorsvikt?

Denne sensoren sitter i intercooleren om jeg husker rett fra hva som ble fortalt av VP. Jeg vet ikke hvorfor den svikter. Skal se om jeg finner en tegning med delenr

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Lærte faktisk noe nytt her om dagen.. og godt er det :yesnod: Bosch leverer nøyaktig samme drivstoffsystem og dette innbefatter også sensorer til VP,Yanmar,Iveco,osv.. Så at du med iveco også har fått denne feilen er jo da naturlig.

Husker ikke alle merkene Bosch leverte Commnrail system til men det var ikke få...

Skal se om jeg finner det igjen.. Her er de:

What I am qualified to comment on is the Bosch fuel system which I do have actual data on. The Volvo D4/6 shares the Bosch CP3 fuel pump and injectors with Cummins, IVECO, MAN and Mercedes Benz just to name a few. CP3 pump and injector production is running at well over 2.5 million engine sets a year, hardly the fragile a trouble prone system portrayed by the dinosaurs here.

He he det som intr er at de krangler så busta fyker i UK også på YBW forumet ang D serieVS Kad Etc :lol:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ikke finner jeg noen ladetrykkssensor heller - hva kan den hete på engels? charge pressure sensor eller noe sånt?

Boost sensor kanskje???

"Charge air pressure" brukes mye på engelsk om ladelufttrykk eller turbotrykk. Og når selve sensoren benevnes, er det ikke uvanlig å si "charge air pressure sensor". Men andre ord og uttrykk finnes også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...