Pathfinder Startet 6.November.2009 Link til dette innlegget Startet 6.November.2009 Har brukt den gamle Tiki Navigator i 2 år nå og er kjempefornøyd. Nå har Tiki for Navionics kart kommet og jeg lurer på om noen har rukket å skaffe seg erfaringer med dette nye programmet. Fristende å skifte til vectorkart for å få blandt annet kurs opp. Hvilket kart bør man velge. Gold eller Platinum? Lurer også på om det er lett å finne riktig kartutsnitt ved planlegning. På gamle TIKI måtte man gå inn i kartdatabasen å finne riktig kart og dermed også vite hvilket kartområde som dekket akkurat det stedet man ville se nærmere på. Går dette mer sømløst i nye TIKI? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 I disse trådene kan du kanskje få svar på spørsmål du måtte ha: Spørsmål og svar vedr. TIKI Navionics Endelig kommer TIKI for vektorkart Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Hei Capitaine. Der står det ingenting om brukererfaringer. Jeg ønsker innspill fra noen som har brukt programmet over litt tid og fått erfaringer med programmet. Lurer på om det er verd oppgraderinsprisen på en 2-3 Lapper. Mvh Pathfinder Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) Hei Capitaine.Der står det ingenting om brukererfaringer. Jeg ønsker innspill fra noen som har brukt programmet over litt tid og fått erfaringer med programmet. Lurer på om det er verd oppgraderinsprisen på en 2-3 Lapper. Mvh Pathfinder Programmet kom jo i år, så det er litt for tidlig å ha erfaring. Ikke prøvd da jeg kjøpte nye kart i år til TIKI Pro. Skal vurdere når jeg skal ha nye kart. Har du TIKI Pro koster programmetTIKI Navionics Gold kr. 795.- 50% rabatt Men en trenger Navionics Multicard Reader - kr. 625,- (kartleser som er nødvendig for å bruke Navionics kartbrikker på PC) Og så kommer kartene. Navionics Gold XL9 kartbrikke - kr. 2.700,- Navionics Platinum XL3 kartbrikke - kr. 3.990,- penger å spare her. http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English NOK 583.18 Redigert 6.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pathfinder Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Hei roger-jo Det eneste som irriterer meg med Tiki Pro er at jeg ikke får snudd kartet slik at jeg får kartet til å stemme med omgivelsene. Alt står på hodet når man går feil vei i kartet. Og frem til nå har jeg kjørt på en vanlig laptop og senest en Asus Eee PC. Fungerte dårlig så nå har jeg investert i en dagslysskjerm fra Olorin (Koster jo nesten like mye som en plotter men pytt pytt.) Tenker også på å investere i en mini PC fra Irontech som kan stå permanent i båten. Håper for Freddys skyld at flere tør teste nye TIKI. Det er jo et genialt enkelt program. Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Hei Kjøpte Tiki og Navionics Gold umiddelbart når det kom ut, hadde da kjørt en sesong med Tiki pro og rasterkart. Er veldig fornøyd med kartet og Tiki programmet, fint at en får styrt kurs opp i kartet slik at radarbildet blir enkelt og sammenligne. Koblet også opp Raymarine 6002 autopilot til PC'en noe som har fungert bra. Veldig bra brukersupport. Er lei av at det ikke går an å bruke det når det er mørkt, vanskelig å dimme selv om det er en funksjon for det i programmet. Funksjonen for å se om når det er flo og fjære i kartet virker ikke, har vært i kontakt med leverandør men ingen løsning. Er lei av ustabil Windows på bærbar PC Oppsumering Tiki er gode greier hvis en har en skikkelig dimmbar skjerm og PC som har et stabilt opperativ system og tåler å stå i litt røff atmosphere. Nå blir det Garmin 5012 og HD Radar fra Statene!!!! Nils Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Hei Nils Flott å høre fra noen som har prøvd programmet. Nå kjører jeg lite i mørket og har dessuten en veldig god skjerm med eget dimmehjul på siden. Har også vurdert å sette inn en Irontech mini PC fast i båten slik at det blir midre styr med laptopper som seiler rundt på dashbordet. På "gamle" TIKI synes jeg det var vanskelig å finne riktig kart, fordi flere av kartene overlapper hverandre. Er dette lettere i nye TIKI? Mer sømløst? Hvis du velger å legge TIKI helt bort, så kan jeg kanskje kjøpe kortleser, kart og program av deg så sant lisensen kan overføres til andre. Som sagt, takk for matnyttig info Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Tenker også på å investere i en mini PC fra Irontech som kan stå permanent i båten. Samme greia jeg har et prosjekt på. En kraftig vifteløs 12V PC, og en diger skjerm over kartbordet. Slik at jeg kan kjøre flere program samtidig. Slås på i Mars, og av i Oktober. Nintendoboksene har for mange begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Hei Muligan Jeg snakka litt med en selger hos Irontech for en stund tilbake. De hadde hatt noen maskiner ute på test hos "krevende" brukere. Og nevnte da at de små PCene de hadde gikk greit til enklere kartprogrammer men slet litt med hakking i bilde på mer krevende aplikasjoner. Nå er jo TIKI en "lett" aplikasjon mens MaxSea nok er vesentlig mer krevende. Er det TIKI du planlegger å bruke også? Dessuten er jo ikke prisen på disse småmaskinene hårreisende heller. fra 6.700,- eks mva Til sammenligning kosta min første 486 pc med fargeskjerm ca 33.000 på 80 tallet. Jan Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Ja, har snakka med dem jeg også. Men du har jo også Digital Yacht. Deres nye Aqua-PC serie ser lovende ut. Jeg vil ha Maxsea, Easymail og loggeprogrammet opp samtidig på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Hei igjen Mulligan Takk for tipset. Her var det mye snacks og et mye større utvalg enn hos Irontech. Siden jeg allerede driver med import av andre ting så er jo det enkelt å ta inn slikt. Skal sette meg bedre inn i alle modellene deres. Eneste som bekymret meg med aqua serien er størrelsen på kabinettene. Hadde tenkt å ha PCen skjult inne i instrumentbordet. Men de har jo flere løsninger så jeg. Jan Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Hei igjen Mulligan Takk for tipset. Her var det mye snacks og et mye større utvalg enn hos Irontech. Siden jeg allerede driver med import av andre ting så er jo det enkelt å ta inn slikt. Skal sette meg bedre inn i alle modellene deres. Eneste som bekymret meg med aqua serien er størrelsen på kabinettene. Hadde tenkt å ha PCen skjult inne i instrumentbordet. Men de har jo flere løsninger så jeg. Jan Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 (redigert) Sammen med denne. Eller her. Redigert 19.Desember.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Kjekk sak det der. Flere av kundene mine som bruker slike. Vet du om Digital Yacht sender direkte til Norge eller må man gå via forhandler? Ser de har en forhandler i Danmark, men der finner jeg ikke produktene fra D.Y. Likte også at PCene hadde innebygd NEMA porter og CD-ROM. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Her er det også litt snadder fra Nexcom. Veit ikke om DY sender til Norge. Det er også en kar nedi Tyskland som leverer PC til båtbruk, men jeg finner ikke linken igjen. Krava er minst 4 serieporter, 12V, vifteløs og HD-løs. Da skulle man få til det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Hei roger-joDet eneste som irriterer meg med Tiki Pro er at jeg ikke får snudd kartet slik at jeg får kartet til å stemme med omgivelsene. Alt Forstår deg, jeg ble så mobba i ungdommen da jeg holdt kartet opp ned at jeg måtte slutte med det, så det går bra. Er lei av at det ikke går an å bruke det når det er mørkt, vanskelig å dimme selv om det er en funksjon for det i programmet.Funksjonen for å se om når det er flo og fjære i kartet virker ikke, har vært i kontakt med leverandør men ingen løsning. Er lei av ustabil Windows på bærbar PC Nils Har bare lastet ned prøveversjonen og der virker dimmingen "bra", men jeg savner RØD skjermdimming som er i TIKI PRO. Dimmingen kan jo lett hentes fram på to/tre måter, det er litt iriterende at ikke de knappene som har samme funksjon ikke er den samme i begge programmene F8 og F10 Strømretningen virker hos meg men en må holde museknappen nede. Har du forsøkt og avinstallere og laste ned en ny versjon og installerer på nytt. Bank i bordet har ikke hatt noe tull med Windovs 98 og 2000 på Compac Armada`n var mere spent på en gammel FUJITSU SIMENS med XP som ble stående på høykant langtvekkistand ombord, men det har gått bra. På "gamle" TIKI synes jeg det var vanskelig å finne riktig kart, fordi flere av kartene overlapper hverandre. Er dette lettere i nye TIKI? Mer sømløst? Kan det komme av av at det ikke er huket av på "fanen" kart i innstillinger? "Velg alltid best kart" og "velg neste kart i god tid", har haket av alt der. Ellers har en jo det røde feltet oppe i venstre hjørne når musa føres dit ser en alle kart som er tilgjenglig der en er og en kan velge, pluss litt til av funksjoner. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pathfinder Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Hei roger-jo. Jeg er ganske sikker på at jeg har valgt både velg alltid beste kart og velg neste kart i god tid. (tror jeg--) Jeg har ikke hatt problemer når jeg er på tur men mer når jeg sitter å leker i programmet med å legge opp ruter etc. Samt at enkelte steder har kart i bedre målestokk og jeg har opplevd at TIKI ikke alltid velger det kartet jeg skulle ønske. Må sjekke de innstillingene du nevnte. Ellers er TIKI genialt enkelt å bruke. Kanskje så enkelt at man ikke gidder å sjekke hvilke muligheter som egentlig finnes. Idag bruker jeg en ekstern gps mus og har gjort et lite kirurgisk inngrep i kabelen mellom gps og PC for å plukke ut signalet til VHFens DSC funksjon. Da kan jeg også bruke en 12V til USB 5 V adapter for å starte GPS-musa uten å ha PC i båten. Og jeg kan da ta ut signal til VHFens DSC når jeg bare er på lokaltur uten navigasjons PC ombord. Er det noen som vet hvordan man kan ta NEMA signalet ut fra PC direkte til VHF når man bare har USB kontakter i PC? Har Franson GPS gate på PC men skjønner ikke hvordan jeg skal ta NEMA signal ut av PC? Takk for masse hjelp Jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.