Bitteliten Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Ganske interessant synes jeg at om man skal ha større enn 450 hester så må man ha drev fra CMD. Dvs at Yanmar selv selger opp til 450 hester. skal man over må man ha zeus drev som selges av CMD. I mine øyne blir det som å kjøpe yanmar med mercruiser hekkagregat. Jeg var aldri fortrolig med deg, og det var en av grunnene til at jeg enten har hatt mercruiser motor eller volvo motor. Jeg vil ha drev og motor fra samme leverandør, bla pga reklamasjoner om noe ikke fungerer (ref drevhavari på mercruiser drev med yanmar motor) Redigert 10.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Når må du slutte å røre. Det er ZF pods produsert og levert av ZF. Vi og du også diskuterte det HER for et år siden Til og med da ble de levert til 575mph. Du finner brosjyren her: http://www.yanmarmarine.com/theme/yanmar/u...iles/Zeus_6.pdf Du får vel knapt en motor hverken fra Volvo eller andre uten ZF gearkasser i dag Det var da fælt så vanskelig du blei da. Det er ikke min feil at NW 420'n din ikke er mer enn 38 fot i skroglengde, eller ? Ingen grunn til å bli sur for. Eller har du stått opp på feil fot. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Greit at det er produsert av ZF. ZF produserer sikkert girkasser for mange,Men som forbruker er det ikke ZF man har garantien hos. Det er ganske godt kjent at det har vært tilfeller der det har vært uklart om det er yanmar eller Mercruiser som er ansvarlig for at hekkagregat har havarert. Igjen setter yanmar sine kunder i denne potensielt vanskelige situasjon ved ikke selv å tilby sine kunder egne pods for motorer over 450 hester. yanmar har pods under eget varemerke opp til 450 hester. Over 450 hester må man velge Zeus pods fra CMD. CMD skriver på sine egen hjemmeside As leaders in marine propulsion innovation, Cummins MerCruiser Diesel is proud to introduce Zeus®, the world’s most advanced marine propulsion system. The result of 15 years of research and testing, Zeus pod propulsion delivers a whole new level of performance, fuel efficiency, protection and vessel control. Yanmar skriver på sine egen hjemmeside: Yanmar Marine chose Genoa Boat Show at the beginning of October to launch Zeus pod drive systems for use with its diesel engines in the power range 400–575mhp. There was considerable interest in the Zeus pod drive coupled to a 530mhp Yanmar 6CX530 at the Italian show. Yanmar Marine also announced to launch two smaller Pods, for engines of 450mhp and below. All are the result of co-operation with transmissions company ZF Marine. Jeg vet om to båtbyggere som har montert Zeus: Grand Banks på sin nye 41 og Sealine på sin 46. Sealine er eid av Brunswick - som også er deleier i Cummins Mercuiser Marine (CMD). Kom på en til: Australske Riviera har også installert dette Til slutt da kan jeg jo påpeke at i den brosjyren du linket til står det på side 4 - helt nederst i liten skrift Zeus® is a Registered Trademark of Mercury Marine. Tog du han? btw: du har ennå ikke svart på spørsmålet mitt over på hvordan du mener fot skal angis av båtprodusenter Redigert 10.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 tipper de fleste vet forskjellen mellom ærlig fot og disse bruttofota.. men ikke alle liker å innrømme akkurat det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) hva er ærlige fot da? Skroglengde med eller uten badeplatform? Skal baugspyd med? skal anker tas med? (windy gjør det på sin 37) Redigert 10.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Over 450 hester må man velge Zeus pods fra CMD. Nei man velger ZF Zeus Pods fra Yanmar, produsert av ZF. Tror du at man må gå via ZF når gearkassa på Volvo Penta motoren feiler ? (Ikke at det er så stor fare, kassa overlever nok Volvoen) Dette er ikke et hekkansaggregat fra Mercruiser som du tydeligvis samrører med. Det er pods produsert av ZF alle størrelsene. Trademark, so what ? Dette er et ZF produkt. Den 38 foteren din med 5 fot badeplattform og 2 fot bauspyd hadde passet flott med Yanmar 6LY3 480Hk og ZF pods den. 5 fot + 2 fot ? F, er'n enda mindre... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Hehe... Här blev det tuff disskussion.... Kanske man får andraga ett alternativt förslag: båtnytta i kvadratmeter... Utan badplattform eller bogspröt. Jag menar den mesta av tiden BOR man ju i båten och då är det väl kvadratmeter man uppskattar!?!?!?!?!? Skrivet lite för skojs skull... Och coool down Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 hva er ærlige fot da? Skroglengde med eller uten badeplatform? Skal baugspyd med? skal anker tas med? (windy gjør det på sin 37) jeg synes nettomålinger er mere ærlige enn disse skryte brutto. loa målingene.. jeg har en båt som er 30 ærlige fot. dvs uten noen form for forlengelse av skroget.. ( har badeplattform skrudd på men den taes selvsagt ikke med.) sammenligner man den med en scand 9200 som på papiret skal være like lang ser man tydelig at det er regnet forskjellig.. Det blir som å måle din kroppshøyde med skoa på.-- folk kan oppgi hva de vil for meg , men det er viktig å vite om det er ærlige fot det snakkes om eller ikke, når man skal se på en bruktbåt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
ebonita Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Håller med Hifo, men man mäste ju medge at det inte är helt okomplicerat med alla dessa mer eller mindre inbyggda eller påbyggda attribut som blivit mer eller mindre självklara på dagens båtar??? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Enhver med øya åpne, og det må en gå ut i fra at de fleste har siden de skal kjøre båt har ingen problem med å se om skroget på en båt er 38 eller 42 fot. Hva slags kromspring produsenten gjør for å påkalle seg oppmerksomhet betyr mindre. Det viktigste med eller uten plattform er at en finner en båttype som passer behovet og lommeboken. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 jeg tror jeg ville kunne ta feil, hvis jeg skulle bestemme lengden på en enkelt båt, som sto alene og uten sammenlignbare båter i nærheten. forskjellen på 38 og 42 fot er ikke mye % vis. dette fordi dette er båtstørrelser jeg normalt ikke er borti.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
baatsman Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Enhver med øya åpne, og det må en gå ut i fra at de fleste har siden de skal kjøre båt har ingen problem med å se om skroget på en båt er 38 eller 42 fot. Hva slags kromspring produsenten gjør for å påkalle seg oppmerksomhet betyr mindre. . Veldig enig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 (redigert) Nei man velger ZF Zeus Pods fra Yanmar, produsert av ZF. De heter ikke ZF Zeus. De heter CMD Zeus. Så lenge yanmar tar det hele og fulle ansvar for hele installasjonen ser jeg ingen problem. Med mercruiser drev og yanmar motor har det vært problemer. Når man kjøper ny båt får man beskjed om at garantier skal tas mot leverandøren av delen. Om Yanmar da operer med at man skal henvende seg til CMD ved feil på drevet og Yanmar ved feil på motoren er et en potensielt vanskelig situasjon - da dette er sammenkoblede deler som kan påvirke hverandre. ZF podene krever ganske store modifiseringer på skroget. Noen løser dette med tuneller, andre med helt flatt akterskrog. Det er nok en utfordring for båtbyggerne - da eksisterende skrog må modifiseres. Angående båtlengder: I praksis har badeplatformen vært en integrert del av båter de siste 10 årene, uansett om den er boltet på eller ikke (det er en ren produksjonsteknisk løsning. Se feks Windy 52 som). Mange båtprodusenter har økt båtlengdene ved å forlenge badeplatformene. Juks eller ikke. Hva er da egentlig skroglengde? Og hva er "juksefot"? Er det baugspyd (som Uttern feks alltid regner med i båtens lengde) eller er det badeplatform (som i min verden er en viktig del av bruksarelaet på en båt - både til jolle og uteområde) Så jeg er ikke enig i at det er så lett å se jeg. Ta en Princess 42 og trekk fra badeplatformen - som Mix mener ikke skal være med i båtlengden - hva blir da skroglengden? Skal den da kalles P38 egentlig? Jeg sjekket en gang dette med LOA og hvordan det defineres - da var det en EU norm for dette. Men nå finner jeg ikke den igjen. Og angående Yanmar+pods og NordWest. Jeg oppfordret NordWest å gi kundene det valget for over ett år siden Redigert 11.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 De heter ikke ZF Zeus. De heter CMD Zeus. Nå må du slutte å røre. De heter ikke CMD Zeus. De heter Zeus Pod Drive System, og er produsert av ZF. Og til din informasjon har ZF nå også introdusert ZF Pod Drive for motorer inntil 1200 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Hvis du går inn på CMDs nettsider finner man denne teksten: Zeus® is a registered trademark of Mercury Marine and Cummins MerCruiser Diesel Greit nok at ZF er med, men gjør du et søk på CMDs nettsider finner du ingen henvisninger til ZF. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 (redigert) Og går man inn på ZF sine sider så har de dette: http://www.zf.com/media/media/document/cor...tem_2008_10.pdf Her er systemet dems opp til 1200HK : http://www.zf.com/corporate/en/products/pr...ssUnitShortcut= Zf Leverer Pod systemet til Både Yanmar og CMD men Cmd har sikret seg copyright på Zeus NAVNET anntagelig fordi de har spyttet inn penger i utvilking. Kjøper man Yanmar med Pod drives så forholder man seg til Yanmar og ingen andre. Yanmar har ingen hybrid/dele løsning lenger som de hadde med Mercruiser. Nettopp pga problemer med dreva til mercruiser. Jeg ringte og snakka med Yanmar om dette engang da jeg vurderte Yanmar med Mercruiser drev.. Ble anbefallt og styre unna da Mercruiser ikke klarer NM som Yanmar leverer. VP er klart størst her i Europa men gårt man til USA så selger Yanmar fler Uniter. Synd at båtprodusentene ikke legger opp til et valg da Yanmar er et Meget godt hvis ikke bedre alt til Vp. Alt av Gearkasser som VP kommer med under sitt navn Hvem prod de?? Jo ZF Redigert 11.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Zf Leverer Pod systemet til Både Yanmar og CMD men Cmd har sikret seg copyright på Zeus NAVNET anntagelig fordi de har spyttet inn penger i utvilking. De har nok en hyggelig provisjon på salget også - basert på at de var partner i utviklingsprosjektet. Det var en del mediadekning om dette da Yanmar og flere lanserte sine POS løsninger. Det tok et par nummer av bladene før alt kom rett ut. Zeus er et CMD produkt. De andre variantene av ZF Pods selges under ulike varemerker. Om VW selger under VW eller ZF vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Alt av Gearkasser som VP kommer med under sitt navn Hvem prod de?? Jo ZF Og hvem tar du kontakt med for garanti/reklamasjon? ZF eller VP? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Og hvem tar du kontakt med for garanti/reklamasjon? Det er vel slik at når motorene blir levert med gear så forholder du deg til motorprodusent ved en eventuell reklamasjon eller garanti. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Hei Jeg vil tro noe de samme lovene gjelder ved salg av båt som ved de fleste andre sammensatte produkter. Du kjøper et komplisert sammensatt produkt, og hvem som er underleverandører er deg helt likegyldig. Tenk deg situasjonen ved bilkjøp Støtfanger; Nei, ikke oss; henvend deg til Raufoss. Bremser: Nei, ikke oss; henvend deg til Kongsberg. Og slik kan man fortsette i det uendelige. Det er få produkter som ikke har underleverandører. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.