Jump to content

Treg Baystar Teleflex hydraulisk styring

Bonus

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden 605 Explorer med Mercury 135 Optimax. Båten er ca. 1 år gammel.

Den er (standard) utstyrt med Baystar Teleflex hydraulisk styring. Ifølge installasjonsmanualen skal denne være dimensjonert for inntil 150Hk.

Jeg opplever følgende symptomer med styringen:

• Ved særdeles lav hastighet kjennes styringen noe rykkete. Dette er likt for sving mot begge sider
  • Ved marsfart og over, oppleves styringen som lett og fin mot styrbord, veldig hard mot babord
Jeg har de siste dager oppdaget en liten lekkasje av hydraulikkolje under selve styreenheten bak rattet. Jeg har sjekket oljenivået.

Da dette er min første båt, har jeg ikke rare referansegrunnlaget.

Er det riktig at styringen skal oppleves slik, eller er det en klar indikasjon på en feil.

Erfaringer og synspunkter mottas med stor takk!   :cheers:

Skal prøve å hjelpe litt.

Først og fremst skal det ikke være noe oljelekasje, her må du lokalisere hvor det kommer fra. Sansynligvis kommer lekasjen fra koblingene til slangene. De må du trekke til med fastnøkkel. Hvis jeg ikke husker feil så har du inspeksjonsluke bak rattet (inne i lugaren) på din båt. Her kommer du lett til å utføre inspeksjonen.

Jeg anbefaler deg å lufte systemet på nytt, husk å bruke riktig hydraulisk olje. Dersom rattet virker tungt så anbefaler jeg å gå over til en tynnere olje, dvs en 15 olje. Tallet 15 er viskositeten. Du må lufte systemet etter instruksjonsboken som fulgte med. Selve luftinger en generel enkel. Dersom du ikke har prosedyren så kan jeg hjelpe deg dersom dette skulle være et problem.

Anbefaler Statoil sin Hydraway. :eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Takk for raskt svar John Kr.  :eek:

Jeg har prosedyren for lufting beskrevet i manualen, så det skal nok gå greit.

Mht. den store forskjellen på kraftbehov for å svinge mot babord, hhv. styrbord, kan du bekrefte at det er slik på din båt også? Eller er det like lett / tungt å dreie rattet samme hvilken vei du svinger.

Trond

Hei igjen

Det er alltid vridning i en påhengsmotor. Husker ikke vilken vei, det er avhengig av hvilken vei propellen går.

Kan ikke merke noe vridning ved lav hastighet, men ved høy gasspådrag så vil du merke at det er tyngere den ene veien en den andre.

Dersom dette er så mye forskjell at det er plagsomt så anbefaler jeg å lufte systemet før man gjør andre inngrep. Det kan være luft som skaper denne forskjellen.

Dersom du har luftet og eventuelt gått på en tynnere olje og styresystemet ditt er likedan så er det bare en ting å gjøre - kontakte leverandør å spør de til råds.

Du kan selvfølgelig koble i fra motoren for å sjekke om motoren går lett begge veiene, dette for å elimenere bort at feilen ligger i treg motor.

Denne feilen kan også oppstå dersom man har brukt 2 forskjellige dimensjoner på slangene fra styrepumpen til aktuatoren, sjekk dette også. Mange går opp en dimensjon på slangene for å få en lettere styring, du minsker friksjonen i slangene ved å gå opp en dimensjon.

Få høre hvordan det går.....

Har akkurat samme styringen på min båt.

Den oppleves akkurat som du beskriver den.

Bortsett fra at jeg ikke har fått noe lekasje på systemet.

Skiftet til hydraulisk styring i forbindelse med bytte til større motor.

Har aldri prøvd hydraulisk styring før så jeg viste liksom ikke hva jeg

skulle forvente meg, men må si jeg bare er sånn passe fornøyd.. :lol:

Men var jo greit å høre det var flere med samme symptomer..

Har forøvrig luftet systemet to ganger uten at det er blitt forskjell.

Så da skal det vel være slik... :smiley:

Har akkurat samme styringen på min båt.

Den oppleves akkurat som du beskriver den.

Bortsett fra at jeg ikke har fått noe lekasje på systemet.

Skiftet til hydraulisk styring i forbindelse med bytte til større motor.

Har aldri prøvd hydraulisk styring før så jeg viste liksom ikke hva jeg

skulle forvente meg, men må si jeg bare er sånn passe fornøyd.. :lol:

Men var jo greit å høre det var flere med samme symptomer..

Har forøvrig luftet systemet to ganger uten at det er blitt forskjell.

Så da skal det vel være slik... :smiley:

Da betyr det at det er noe "snedig" med denne type styring. Jeg vil nesten påstå at slik skal den ikke oppføre seg. Har du vært i kontakt med leverandør og lagt frem problemet?

Det er jo styresystemet som skal ta kontroll over motoren og ikke motsatt.

Det er jo styresystemet som skal ta kontroll over motoren og ikke motsatt.

Det har du skikkelig rett i  :smiley::lol:

Har faktisk litt dødgang på rattet også.

Har du det på systemet ditt John_kr?

Jeg betalte 4900 for opplegget.

Vet der finnes systemer som koster mye mer enn det så jeg tenkte att jeg har fått hva jeg betalte for..

Men en tlf til forhandler hadde kanskje vært greit..

Her som jeg sitter har jeg ikke tilgang på papirene, men jeg trur jeg har "Sea Star" system. Den var montert på fabrikken.

Styringer under 10.000,- kan vi vente oss hva som helst av.

Det jeg merker på mitt system er at rattet roterer sakte med klokka dersom jeg kjører i mye sjø. Slik er det bare, men jeg kjører på 15 olje og anser styringen for lett og fin på min 150Hk motor.

Her som jeg sitter har jeg ikke tilgang på papirene, men jeg trur jeg har "Sea Star" system. Den var montert på fabrikken.

Styringer under 10.000,- kan vi vente oss hva som helst av.

Det jeg merker på mitt system er at rattet roterer sakte med klokka dersom jeg kjører i mye sjø. Slik er det bare, men jeg kjører på 15 olje og anser styringen for lett og fin på min 150Hk motor.

Har nettop montert styring fra Maritim og den skal det vere 32 olje på..

Kan dette ha noe å si?? :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Hei

Hørtes kjent ut en del av disse sakene dere beskriver. Har en Sea star montert på en yamaha F225. Det er utgaven av rattpumpa med sperreventiler jeg har.

Når det gjelder at motoren trekker litt til den enesiden når du gir på, så skyldes det at proppel trekker til den siden pga rotasjonen. Dette kan på de fleste moorer kompanseres for. Man må justere på den lille finnen som sitter på undersiden av kavitasjonsplata på motoren, les i manualen til motoren om dette.

Dødgang i ratet har jeg litegrann av, dette skyldes sperreventilene.

har ikke noen lekasjoer i mitt system, har vært potte tett siden montering for 2 årsiden.

Når det gjelder kraftbruk for å vri på rattet, så er det normalt at dette øker jo mere man gir på. Men hos meg så er det ikke snakk om mye, ikke mere enn at man fortsatt kan syre greit med en hånd.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Har nettop montert styring fra Maritim og den skal det vere 32 olje på..

Kan dette ha noe å si?? :lol:

Det har jo ingen ting å si dersom du synes at styringen er lett og fin. 32 olje er litt tykkere en 15 oljen. Normalt så bruker man 15-20 olje her nord (Trondheim) pga temperaturen. Når man kjøper ferdige "kitt" som er laget i andre deler av verden så sender man med en gjennomsnitt olje. Denne oljen kan være noe tykk for våre temperaturforhold.

Dersom du mener at den er OK - så er det bortkastet å bytte olje til 20 eller 15 olje.

• 1 måned senere...

Da har jeg hatt båten (styringen) på verksted.

Etter at man ifjor hadde forsøkt å trekke til noen fester, uten at det løste problemet, ble hele enheten bak rattet (hydraulikkpumpen) skiftet. Ny hydraulikkveske ble fylt på og systemet ble luftet.

Og det løste alle problemene!!

Styringen var ikke lenger rykkete og hard, og oljelekkasjen forsvant. Finjusteringen på styrekraften (eller motkraften ...) har jeg selv gjort ved å justere den lille finnen på undervannshuset på motoren.

Reparasjonen ble reklamert til stedet der jeg kjøpte båten (brukt) i Larvik, men gjennomført på et verksted i Moss (der jeg bor). denne prosessen gikk smertefritt, og jeg er veldig fornøyd!!  :sailing::yesnod::smiley:

Trond

Etter at man ifjor hadde forsøkt å trekke til noen fester, uten at det løste problemet, ble hele enheten bak rattet (hydraulikkpumpen) skiftet. Ny hydraulikkveske ble fylt på og systemet ble luftet. Og det løste alle problemene!!

:cheers::smiley: :smiley:

Trond

Dette var jo interresant. Jeg vurderer nemlig å montere en "Baystar" på min nye bruktbåt. Fikk du skiftet til en ny pumpe av samme type, eller ble det satt inn pumpe av en annen type og/eller annet fabrikat ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

• 10 år senere...

Hej Bonus

Jeg har også en Askeladden 605 med en Mariner 135HK Optimax. Båd og motor er fra 2007. Jeg oplever de samme problemer som dig (kan ikke se noget olie spild).

Du skriver at alt bag rattet blev skiftet, og du efterfølgende ikke havde flere problemer.

Der er ikke på et senere tidspunkt opstået problemer igen? Min båd drejer let til styrbord, men er meget hård/træg til bagbord. Var der tale om en fejl (fabrikationsfejl) i hydraulik pumpen bag rattet, der blev dækket af garantien?

Hilsen Bo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...