Reidar67 Startet 15.Juli.2004 Del på Facebook Startet 15.Juli.2004 Prosjekt Man-X-Man dykkerbåt: Sliter med at plassen under dørken er fristende stor nok til å legge inn en "diger" dieseltank. De ferdige plasttankene som er i handelen har helt idiotiske mål som ikke passer for meg (Det er selvfølgelig ikke båten MIN det er noe galt med!!!). En skreddersydd tank i syrefast eller aluminium gir meg inntil 80-100 liter, mens den største plastdunken jeg kan putte nedi er på maks 55 liter. Det kan endog hende jeg må ned i 40 liter, fordi jeg ikke vet hvor mye fyllestussen bygger opp, og hvor stor klaring jeg må ha oppunder dørken. Båten er 23 fot/1700 kilo/halvplaner/12-13 knop, og motoren er ca 45 hk 4-syl. Hvor stor tank trenger jeg egentlig? Jeg vil ha fylling direkte i tanken, da jeg kan åpne ei luke rett over der tanken skal ligge. Jeg kan få laget tank ganske billig, men jeg må få kjøpt selve fyllestussen med luftetapp, retur og målerhull. Noen idé om hvem som har gode slike løst? Noen fordeler/ulemper med aluminiumstank (sjøvannsbestandig) kontra syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Ser du er på jakt etter syrefast. Industri Lambertseter lager jo mye marineprodukter i syrefast: http://www.ilas.no/marine/index.html Har du sjekket med A/S Maritim: http://www.maritim.no/ Ellers så finnes det jo utrolig mange leverandører av diverse som har nettsider. Legger ved en link til en oversikt så kan du jo lete litt videre her: http://www.maritimstart.com/botutstyr.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Skal sjekke linkene dine. Maritim har billige plasttanker, og det er bla disse jeg har i "tankene", he he! Syrefast tank får jeg laget privat, ganske rimelig. Men det blir sikkert dyrere enn en ferdig plasttank likevel. Og da må jeg også kjøpe "lokket" løst. Gjerne et slikt som er avbildet i katalogen til Maritim. Men det er i aluminium tror jeg, og det vil jeg ikke skru fast i en syrefast tank. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Kanskje Plastinvent har noe du kan bruke? Aner ikke hvordan de er på pris. Har hørt at de lager på mål også, men jeg garanterer det ikke.. http://www.plastinvent.no Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Om du henter ut 40hk av motoren må du regne med et forbruk på 8 - 10 liter pr. time. Med 40 liters tank vil dette gi deg 4 - 5 timers driftstid. Spørsmålet er om dette er tilfredsstillende? Om du reduserer farten vil forbruket avta tilsvarende. Ut fra egne erfaringer med omtrent tilsvarende skrog og motor ligger forbruket 2,5 - 3,0 liter pr. time ved 7 knop. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
heira Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Hei Reidar. Etter min mening kan du ikke sette inn mindre tank enn 100ltr. I det fartsområde du ligger blir det snaut med 40-50ltr tank. Ha med i beregningen at det kan bli ruskevær og da er det godt og ha noen liter ekstra slik at eventuel møkk på tanken ikke fyller drivstoffsystemet ditt. Gå for syrefast, det med fyllestuss løser du. Lykke til. Mvh Heira. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Reidar67 Svart 16.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Ok, borti 100 liter altså. Jeg har også muligheten til å øke kapasiteten ytterligere, ved å ha flere tanker. Dette er ikke aktuelt i første runde, man kan være et alternativ senere. -Må ha plass til vann ombord også! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.