RoffaR Startet 7.November.2009 Del på Facebook Startet 7.November.2009 Jeg har dessverre fått skikkelig kjellerlukt på seilene til båtprosjektet mitt. Etter noen år i fuktig og rå kjeller har lukten (mugg) satt seg i seil og skjøter, og jeg får ikke bort lukten. Skjøtene har jeg dynket i klor og hengt ute i en ukes tid og lukter ikke så ille, men seilene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. Kan jo ikke dynke seilene i klor (farget spinnaker blir vel ikke så pen etter noen timer i klorbad?) Og etter noen uker ute på tørkesnora lukter de fortsatt kjeller. Er så ille at jeg helst ikke vil dra seilene inn i huset, og har ikke lyst til å legge de i boden heller da lukten antagelig "smitter" over. Så tips taes i mot. Sitér dette innlegget //Roffa Link to post
Finn Erik Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 (redigert) En ide/tips som er værdt å prøve: Soppsporer trives dårlig sammen med eddik, så det blir brukt for å hindre at slik lukt og sopp oppstår. Jeg har et par kopper stående i båten nå under vinterlagring etter tips her inne på baatpassen. Jeg vet at en kopp med 35% eddik, effektivt fjærner røyklukt i et rom. Så heng seilene opp i et lite rom og sett inn noen kopper med 35% eddik, skulle ikke forundre meg om lukta forsvant..... PS! Sett inn noen kopper i det kjellerommet også....... Redigert 7.November.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Ozon benyttes for å fjerne lukt. Ta en prat med et skadebekjempningsfirma (ISS). De har mye slikt arbeid etter en brann f. eks. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 ozon er løsningen. Her finner du tips om hvordan du kan bygge en ozongenerator selv kjøpte jeg på ebay Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Thorlyn Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 (redigert) ozon er løsningen. Her finner du tips om hvordan du kan bygge en ozongenerator selv kjøpte jeg på ebay Hvilken type har du Framtia?? En slik?? : http://cgi.ebay.com/600-mg-h-Ozone-Generat...=item4a9bd04383 Redigert 7.November.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Framtia Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 jeg har en biozone tror det er modell 2000. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Thorlyn Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Og denne funker fint i båten til og fjerne Båtlukt mm? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Christensen Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 ozon er løsningen. Her finner du tips om hvordan du kan bygge en ozongenerator brukte jo ozon til litt av hvert denne karen ja!!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Framtia Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 jepp, men må selvfølgelig gjøre hva man kan for å fjerne kilden til den vonde lukten for å slippe å ha den på til stadighet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RoffaR Svart 7.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2009 (redigert) Takk for gode innspill. Tror jeg prøver eddik-tipset først og hvis ikke det hjelper så kan jeg kjøpe meg en slik ozongenerator. Redigert 7.November.2009 av RoffaR (see edit history) Sitér dette innlegget //Roffa Link to post
LALUNA II Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 (redigert) Uansett hva du bruker... ikke bruk klor ....da klor etser ...dvs.seilene dine blir pill råtne etter kort tid Redigert 7.November.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
RoffaR Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 Men siden jeg har brukt klor på tauverket, så er det kanskje ikke så bra allikevel? Fått en tur i vaskemaskinen etter klorbadet, men jeg har kanskje skadet tauet? Sitér dette innlegget //Roffa Link to post
Ubåtfender Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Men siden jeg har brukt klor på tauverket, så er det kanskje ikke så bra allikevel? Fått en tur i vaskemaskinen etter klorbadet, men jeg har kanskje skadet tauet? Klor ødelegger sømmene, trøden blir mør og tåler ikke noe. Man må skylle kloren godt ut av kalesjen. Det beste er å påføre klor direkte på sopp/ muggflekken for hånd. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.