Jump to content

Må man koble kabelskoene fra batteriene før vinteren?


Frivakt

Recommended Posts

Jeg kommer til å se til båten regelmessig i vinter mens den står på land, og da tenker jeg at det er praktisk å ha batteriene tilkoblet og bare skru av hovedbryteren. Da er det enkelt å koble til landstrømanlegget mens jeg putler i båten, og dermed gi batteriene lading nå og da. Dersom jeg skal koble til og fra batteriene hver gang, blir det mer pes. Batteriene blir uansett stående i båten. Er det noen åpenbare problemer knyttet til å la batterien stå tilkoblet?

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri koblet fra batteriene. Og jeg har både alarm og solcellepanel fast koblet til batteriet før hovedbryter. Men er det litt lekkasjestrøm gjennom hovedbryteren og du kanskje har glemt å slå av en eller annen forbruker, kan jo batteriet tappes i løpet av en lang vinter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg ikke trygg før jeg har koblet fra batteriskoene, men jeg har da også et par ting som ikke blir frakoblet av hovedbryteren, bl.a nødlensepumpe.

Konsekvensen av at batteriene tappes ned kan jo være at de fryser i stykker.

 

Men i ditt tilfelle som ladder batteriene til stadighet så er det neppe noe problem...

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt de er tilkoblet eller ikke, spiller normalt ingen rolle såfremt betteriene er fulladet. Jeg har aldri demontert kablene på de 30 årene jeg har hatt båt. De siste årene har jeg hatt på litt varme ombord, og vært ombord jevnlig og brukt litt strøm. Da holder luften seg tørr gjennom vinteren. Laderen står på og vedlikeholdslader batteriene.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...