Jump to content

Må bytte jolle, trenger gode råd.


Laholm

Recommended Posts

Plastjollen lekker mellom dørken og pontongene, og det holder som unnskyldning for å bytte den ut. Den vi har er en Zodiac med spilebunn, som står i snap-davider bak på Viknesen (og dermed gjør badeplattformen noe mindre anvendelig, men det er en bisak). Vi ønsker oss nå en jolle med fast bunn.

 

Vi har en 4-hesters totakter (Yamaha) som jeg ikke har noe ønske om å skifte ut. I likhet med det Astor sier i en annen tråd, går det jo etterhvert slik med oss at kroppslige anstrengelser blir større etterhvert. Det å ta av og sette på påhengeren på jollen blir stadig mindre fristende. Så jeg ønsker å kunne la påhengeren henge permanent på jollen når vi er på tur.

 

Det byr meg intuitivt imot å ha påhengsmotoren hengende mer opp ned enn vannrett mesteparten av tiden, men jeg vet egentlig ikke om det gjør noe. Det er en liten bensintank på motoren, men lukker vi lufteskruen skulle ikke bensinen renne ut.

 

Så, hva er løsningen? Andre davider, og i tilfelle hvilke? Eller kan vi bare ha vår venn Yamaha hengende på jollen mens den står i snapdavidene?

Laholm

Link to post
Share on other sites

kan jo prøve en slik løsning vi har. Kan garanterer deg at du blir eneste 1030 med den løsningen :wink:

nw420_williams285.jpg

 

(skulle gjerne hatt den jolla der - må være noe av det morsomste som kan gå på vann)

 

I min verden er det 4 brukbare løsninger

snap davit

ordentlige daviter (dvs heise opp)

landagang/kran og krybbe

nedsenkbar badeplatform

 

De derre krybbene der man skal hale og dra båten på 100 kg oppå uten løftehjelp synes ikke jeg noe om

 

Weaver har beslag for å tilte påhengeren når båten er i snap davit. Tror at de er tatt inn til Norge nå.

Weaver%20Leaver-Arc_15.jpg

 

mange fine løsninger på http://www.weaverindustries.com/index.cfm

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I forbindelse med planer om å bytte ut jollen - vi kjøpte en Steady 320 for noen år siden som rufsebåt man ikke trengte å være forsiktig med - og er meget fornøyd. Det første året brukte vi en Honda 15 hk - det ble helt feil! Selvdreneringen virket bare i fart og båten hadde en tendens til å "sette ned" det ene hjørnet foran, leke sponplate og nesten stupe kråke - men bare nesten. De neste par årene brukte vi en Yamaha 4 hk, det var helt greit. De siste par årene har vi brukt en Yamaha 6 hk. Denne er lett nok til at selvdreneringen virker utmerket, den planer som et skudd med sjefen alene (ca 53 kg) og planer under noe tvil med meg alene (100 kg +). Vi bor på veiløs øy og det er nesten alltid denne vi bruker hjem etter hyggelige lag på natten - sort, dermed minimalt med strølys. Den er bra som slepejolle, umulig å slepe noe med, laster masse og er utrolig stø.

 

Den er fascinerende stødig. Vi sto og gynget med ca 240 kg på ripen og klarte ikke å velte den. 85 kg uten motor gjør den rimelig grei i davitter. Det er riktignok én minus - den drev inntil eksosuttaket fra dieselvarmeren på en seilbåt i sommer. Etter antatt ca 30 min var hullet i rekken akkurat like stort som eksosuttaket. Noe lignende hadde vel også skjedd med en gummibåt?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...