Jump to content

Er du en navigatør?


Rune2222

Recommended Posts

Pokker og.

10 av 11.

Røk på Hva er en kompasstrek? Har aldri hørt om det og vet det fremdeles ikke, bare hva som er riktig svar. (Kan det være et annet uttrykk for dette i terminologien)?

Da er det bedre å ta en tur til årets "Båtfest". :cheers:

Så er det astroeksamen til Tirsdag.

God kveld

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Kanskje like greit at jeg holder meg nede i bysseområdet og ikke på brua når jeg er på jobb. :lol:

7 av 11 var vel ikke så mye å skryte av. :rolleyes::sweat:

Men det var uten fusk eller noe oppslagsverk.

Imponert over de som skriver de greide 11 av 11

 

I fritidsbåten så vet jeg som regel hvor jeg er og finner stort sett frem til bestemmelsdestedet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

"Firestrekspeiling" er en spesiell posisjonspeiling som forutsetter en 90-graders-vinkel på peilingene. I gamle dager var kompasset inndelt i 16 sektorer => 4 strek = 90 grader

 

 

Kompasset deles i 32 streker.

 

Hmmm, kanskje en firestrekspeiling var noe med 45 grader? Huske ikke detaljene

 

Pytt pytt.... 45... 90 .... 180... 360... 720

 

(lagt til: firestrekspeiling = peile et objekt på 45 grader; går så videre på samme kurs til du får objektet på 90 grader (=4 streker) ===> du er nå like langt fra objektet som du har tilbakelagt siden den første peilingen :saint: )

Link to post
Share on other sites

Hmmm, kanskje en firestrekspeiling var noe med 45 grader?

 

 

Firestrekspeilingens navn kommer fra at det er fire streker i en 45° vinkel.

Den bygger på at en likebent trekant har en vinkel på 90° og to vinkler på 45°. Da blir katetene like lange.

 

Det er riktig. Og selve firestrekspeilingen går ut på at man peiler et objekt når det er 4 streker(45 grader) på baugen og deretter på nytt igjen når det er 8 streker(90 grader) på baugen, alstså tvers. Utseilt distanse mellom peilingene er da lik avstanden til objektet ved siste peiling, og man får en noenlunde stedsbestemmelse. Og grunnen til at jeg skriver noenlunde, er at bruken av firestrekspeiling forutsetter at det ikke er drift som følge av vind, og at det heller ikke er strøm i det aktuelle området. Dessuten må kurs og fart ikke endres under denne operasjonen.

 

Det finnes langt bedre måter å bestemme sin posisjon på i dag, men å kjenne til bruken av firestrekspeiling, eller dobling av vinkelen på baugen, hører med til grunnleggende navigasjon . :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har hadt egen båt i 29 år! Ca 1000 nm pr sessong! Går i mørke og tåke etter kompass,klokke og draft! Har aldri vært i nærheten av en ulykke! Føler meg rimelig "teit" når jeg tok quizen! Fikk 7 av 11 riktige! ...Men viste bare svaret på 4 av spørsmålene! Dere er så flinke så :wink:

Link to post
Share on other sites

Går i ... tåke etter kompass,klokke og draft! Har aldri vært i nærheten av en ulykke!

 

Nå har du ikke skrevet at du ikke benytter radar i tåke, men i tilfelle ikke, hvordan ser du da andre fartøy og hvordan du skal forholde deg til dem? Og det er ikke alle fartøy med radar som ser lystbåter heller. Spesielt på fartøy med høyt plassert bro og radarantenne(-r) kan det være vanskelig å få inne ekko fra mindre fartøy med lite radartverrsnitt. Så litt risikabelt høres nå dette ut i forhold til andre fartøy, men også navigasjonsmessig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...