Knallfred Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Joda..! Kjøpte radar for 3 år siden! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Det høres betryggende ut! Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Dette hadde jeg ALDRI hørt om, og jeg gjettet meg fram til 8 av 11. Barneskirenn... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 8 av 11 Stusset litt på 11,5, som skal være 11,25, men røyk på frekvenser, antall gps-satelitter og et eller annet annet. Men fornøyd i forhold til kun mitt skarve båtførerbevis Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Kanskje noen kan legge ut fasit? Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Fasiten kan en få etter siste spørsmål er besvart. Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Fasit for Er du en navigatør? Hvor lang er en nautisk mil i meter? Riktig var: 1852 m Hvor lang er en sjømil i meter ? Riktig var: 7408 m Hvor lang er en kabel lengde i meter ? Riktig var: 185,2 m Hvilken sjøveisregel er nr 19 Riktig var: "Fartøy som navigerer under nedsatt sikt" Hvor mange grader inneholder en "Kompass strek" ? Riktig var: 11,5 grader av 360 grader Hvor mange grader er slepelanternen ved et slep (den gule) ? Riktig var: 135 Hvilke av frekvensene er maritime nødfrekvenser telefoni? Riktig var: 121,5 mHz - 156,8 mHz - 2182 kHz Hvilket fartøy er dette ut fra lanternene? Riktig var: "Fartøy med begrenset evne til å manøvrere" GPS - Hvor mange satelitter benytter det tradisjonelle GPS systemet seg av? Riktig var: 24 Astronomi: Hvor mange grader beveger solen seg på 1 time? Riktig var: 15 grader Hva betyr signalflagg B - Bravo Riktig var: "Jeg fører farlig gods eller laster eller losser farlig gods." Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) Hvilken sjøveisregel er nr 19Riktig var: "Fartøy som navigerer under nedsatt sikt" Er man ikke en brukbar navigatør med mindre man kan ramse opp sjøveisregelen som har nummer lik et tilfeldig valgt tall? Redigert 7.November.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
OT-flyktning Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Er man ikke en brukbar navigatør med mindre man kan ramse opp sjøveisregelen som har nummer lik et tilfeldig valgt tall? Føler med deg. Har det omtrent på samme måte. Kan vel også de fleste viktigste knop og stikk og vet hvor de skal brukes, men hva de heter... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Tullete prøve. Jeg er mer bekymret for de som ikke kan fyrsektorer eller vikepliktsregler eller tåkesignal regler enn å vite hvor lang en kabel lengde er eller hvilket nummer i rekken paragrafene i Sjøveisreglene har. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 "Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig." Piet Hein Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Rune2222 Svart 7.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) Er man ikke en brukbar navigatør med mindre man kan ramse opp sjøveisregelen som har nummer lik et tilfeldig valgt tall? Tror nok det, men da jeg tidlig på 80 tallet gikk 2. klassen (D4), måtte reglene pugges, en regel i lekse til neste dag. Gjennom året hadde vi pugget hele boka. Høres håpløst gammeldags ut. Sjøveisreglene er fremdeles ganske familiære pga den gammeldagse puggingen fra den gangen. Redigert 7.November.2009 av Rune2222 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 regel 19 er ganske enkel o huske........... det finnes bare en regel under Avsnitt III Avsnitt III - Fartøy som navigerer under nedsatt sikt Regel 19. Fartøy som navigerer under nedsatt sikt men det er ikke lett........ikke ens før proffs..... les 19d, den er veldi intressant, dvs ser du ett annet fartøy endast med radar, så glem "SB regeln"..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bartesam Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 10 rette her....bomma på den siste Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Zenit Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Tror nok det,men da jeg tidlig på 80 tallet gikk 2. klassen (D4), måtte reglene pugges, en regel i lekse til neste dag. Gjennom året hadde vi pugget hele boka. Høres håpløst gammeldags ut. Gikk styrmannskolen (VK 2 nautisk) 96/97 og da også måtte vi kunne hver enkelt regel på pugg, samt hvet eneste signal flagg Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Hvilke av frekvensene er maritime nødfrekvenser telefoni?Riktig var: 121,5 mHz - 156,8 mHz - 2182 kHz 121.5 har aldri vært en maritim nødfrekvens for telefoni. Selv om det ga en viss mulighet for å preke med dem der oppe. Men det er tatt ut av bruk 1/1. GPS - Hvor mange satelitter benytter det tradisjonelle GPS systemet seg av?Riktig var: 24 Pr. idag er 8 satelitter fra blokk IIA, 11 fra blokk IIR og 7 fra blokk IIR-M i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 7.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 121.5 har aldri vært en maritim nødfrekvens for telefoni. Selv om det ga en viss mulighet for å preke med dem der oppe. Men det er tatt ut av bruk 1/1. Det som menes er vel nødpeilesenderne som via COSPAS/SARSAT kommuniserte via frekvens 121.5/243 og 406MHz. Det brukes nå kun 406MHz. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Fasit for Er du en navigatør? Hvilke av frekvensene er maritime nødfrekvenser telefoni? Riktig var: 121,5 mHz - 156,8 mHz - 2182 kHz 121,5 mHz skall sikkert vare MHz MegaHerz..... sen er vel det en nödfrekvens for luftfarten og ikke en maritim nödfrekvens Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zenit Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 sen er vel det en nödfrekvens for luftfarten og ikke en maritim nödfrekvens Brukes og av fartøy i forbindelse med f.eks Medivac med helikopter. En god del offshore fartøyer har radio med denne frekvensen for å kunne kommunisere med helikopter Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) På fartøy er det framleis nytta VHF med 121,500MHz for å kunna kommunisera med fly. Men det er jo ein fly-kanal, og ikkje ein maritim Det er vel kun på passasjerfarty i internasjonal fart det er krav om det, men ogso andre farty har ombord. Redigert 7.November.2009 av treklogg (see edit history) Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Rune2222 Svart 7.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 På fartøy er det framleis krav om VHF med 121,500MHz for å kunna kommunisera med fly. Men det er jo ein fly-kanal, og ikkje ein maritim Da må det være de to nød VHFene som sto på brua som en skulle trive med seg når en forlot fartøyet, hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Da må det være de to nød VHFene som sto på brua som en skulle trive med seg når en forlot fartøyet, hvis jeg ikke husker feil. Det er den blåe VHF'en Kor mange VHF'ar som skal vera med varierer etter størrelsen på skipet. Men no har eg visst spora av Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Det er den blåe VHF'en Kor mange VHF'ar som skal vera med varierer etter størrelsen på skipet. Men no har eg visst spora av Den blå er det vel fortsatt bare krav til i passasjerfartøy vel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Capitaine Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 (redigert) Jeg har vært borti en slik portabel VHF, Tron Air, på passasjerfartøy hvor man kunne kalle opp fly og helikopter på den internasjonale nød- og kallefrekvensen 121,5 MHz for luftbårne transportmiddel for deretter å gå til frekvensen 123,1 MHz etter at forbindelse var opprettet. Og som nevnt er det på passasjerfartøy det er krav om slikt utstyr, men selvsagt avhengig av tonnasje og fartsområde. Og Tron Air er blå, men den gikk ut av produksjon etter 1. oktober 2009. Men som vanlig har vel tråden sporet av. Redigert 7.November.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Den blå heter "VHF nødkommunikasjonssett" og skulle kunne sende på 121.5 Mhz og 123.1 Mhz. 121.5 Mhz er nødfrekvens for sivile luftfartøyer og 123.1 Mhz er en vikefrekvens som brukes av redningstjenesten. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.