Jump to content

Er du en navigatør?


Rune2222

Recommended Posts

Blir nesten "scvimmel" av all kunnskapen på dette emnet!! Her i nord-norge putrer vi rundt glade og fornøyde alla mann (og kvinner) nesten helt uten opplæring, og har nesten ingen båtulykker!??? Er det en genfeil at det går bra..? eller er det bare så god plass, at sjangsene er sinnsykt små til at vi skal "treffe" hverandre?? (Trenger man flysertifikat for å sleppe en fjert) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ble kanskje litt vel "morsom" på det forige innlegget mitt! Men er det faktisk sånn at dere lar være å dra på sjøen i dagslys og klarvær hvis plotter og radar ligger nede?? Tør dere å ro en 8 fots jolle en halv time fra land for å fiske?? Har vi mistet muligheten til å kunne nyte havets gleder uten pålagt, eller (døds)nødvendig opplæring?? Skal min sønn la være å ro jolla i fjæra fordi han har blitt opplært at havet tar livet av folk som ikke har båtførerprøven?? Dette er satt veldig på spissen..! Men det er sikker fordi jeg er litt "snurt" over resultaten av quizzen :sad:

Link to post
Share on other sites

@ Knallfred: Eller kanskje det bare er slik at mange av de som har svart her i denne tråden er yrkesnavigatører som har en solid bakgrunn for å inneha den kunnskapen som du mener du savner. :lol:

Du har helt rett: en trenger ikke å ha høyskolen for å glede seg på fjorden. Pugging av sjøveisregler kan du trygt overlate til nautikkstudenter, men skaff deg en god forståelse av innholdet for ditt bruk. Plotter og radar er fint, men er kun en "kjekt å ha ting" i en mindre lystbåt. Ro ivei og gled deg over båtlivet.

Link to post
Share on other sites

"Åtteglass" Ja! Jeg skal ro! ...Og det er helt uten bekymring! Synes bare det er litt trist at barn og voksene sør i landet ikke har samme "tummleplassen" som vi i nord har!! Å Takk for forklaringen at det er "yrkesbåtfolk" som har svart på emnet! Fikk bare en følelse av at vi nordpå ennå bor i jodgammer! :lol:

Link to post
Share on other sites

"Åtteglass" Ja! Jeg skal ro! ...Og det er helt uten bekymring! Synes bare det er litt trist at barn og voksene sør i landet ikke har samme "tummleplassen" som vi i nord har!! Å Takk for forklaringen at det er "yrkesbåtfolk" som har svart på emnet! Fikk bare en følelse av at vi nordpå ennå bor i jodgammer! :lol:

Knallfred:

Det er flott landsdel du har som "tumleplass". Spesielt område mellom Rørvik og Bodø, må være den fineste kyststripa vi har. Her ser en sandstrender nesten hvorhen en snur deg. Når det snakkes om "roing" så er den "fritidsbåt" jeg har nå drevet frem av muskelkraft, 5,2m lang og 0,58m lang, og med en befrielse uten allslags elektroniske duppedingster. Får jeg tid en gang skal jeg og "skuta" mi ha en sommer på Helgelandskysten.

Redigert av Rune2222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes bare det er litt trist at barn og voksene sør i landet ikke har samme "tummleplassen" som vi i nord har!!

Dere er heldig som har den tumleplassen, det begynner å bli vel trangt om saligheta her i Indre Oslofjord en varm sommerdag. :yesnod: Men det går det også, med litt velvilje og kunnskaper blant båtfolket.

Link to post
Share on other sites

Dere er heldig som har den tumleplassen, det begynner å bli vel trangt om saligheta her i Indre Oslofjord en varm sommerdag. :yesnod: Men det går det også, med litt velvilje og kunnskaper blant båtfolket.

 

Min bestefar var "Dekorert" statslos som det er skrevet litt om i noen rederi-bøker! Han sa til meg: "Ikke tull med tall du ikke har bruk for! Du har ikke plass til det i lua likevel" :lol: Men han lærte meg hvordan man kunne klare (berge) seg med draft, klokke og kompass! Og jeg noterer i loggboka mi både tid og kurs på ny strekninger! Jeg har både radar og plotter ...men liker å være litt "manuell" :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 år senere...

regel 19 er ganske enkel o huske...........

det finnes bare en regel under Avsnitt III

 

 

Avsnitt III - Fartøy som navigerer under nedsatt sikt

Regel 19. Fartøy som navigerer under nedsatt sikt

 

 

men det er ikke lett........ikke ens før proffs..... les 19d, den er veldi intressant, dvs ser du ett annet fartøy endast med radar,

så glem "SB regeln"..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og 121.5 MHz er jo guard ell "kanal 16" for fly. Ble dessuten tatt ut av drift for båter fra 1/1.

Likevel er det mange fartøy som har radio med denne frekvensen enda som f.eks beredskapsfartøy og andre offshoreskip som fra tid til annen tar ned helikopter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...