Jump to content

Er du en navigatør?


Rune2222

Recommended Posts

Fasit for Er du en navigatør?

 

Hvor lang er en nautisk mil i meter?

Riktig var: 1852 m

Hvor lang er en sjømil i meter ?

Riktig var: 7408 m

Hvor lang er en kabel lengde i meter ?

Riktig var: 185,2 m

Hvilken sjøveisregel er nr 19

Riktig var: "Fartøy som navigerer under nedsatt sikt"

Hvor mange grader inneholder en "Kompass strek" ?

Riktig var: 11,5 grader av 360 grader

Hvor mange grader er slepelanternen ved et slep (den gule) ?

Riktig var: 135

Hvilke av frekvensene er maritime nødfrekvenser telefoni?

Riktig var: 121,5 mHz - 156,8 mHz - 2182 kHz

Hvilket fartøy er dette ut fra lanternene?

Riktig var: "Fartøy med begrenset evne til å manøvrere"

GPS - Hvor mange satelitter benytter det tradisjonelle GPS systemet seg av?

Riktig var: 24

Astronomi: Hvor mange grader beveger solen seg på 1 time?

Riktig var: 15 grader

Hva betyr signalflagg B - Bravo

Riktig var: "Jeg fører farlig gods eller laster eller losser farlig gods."

Link to post
Share on other sites

Hvilken sjøveisregel er nr 19

Riktig var: "Fartøy som navigerer under nedsatt sikt"

Er man ikke en brukbar navigatør med mindre man kan ramse opp sjøveisregelen som har nummer lik et tilfeldig valgt tall?

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Er man ikke en brukbar navigatør med mindre man kan ramse opp sjøveisregelen som har nummer lik et tilfeldig valgt tall?

Tror nok det,

men da jeg tidlig på 80 tallet gikk 2. klassen (D4), måtte reglene pugges, en regel i lekse til neste dag. Gjennom året hadde vi pugget hele boka. Høres håpløst gammeldags ut.

 

Sjøveisreglene er fremdeles ganske familiære pga den gammeldagse puggingen fra den gangen.

Redigert av Rune2222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

regel 19 er ganske enkel o huske...........

det finnes bare en regel under Avsnitt III

 

 

Avsnitt III - Fartøy som navigerer under nedsatt sikt

Regel 19. Fartøy som navigerer under nedsatt sikt

 

 

men det er ikke lett........ikke ens før proffs..... les 19d, den er veldi intressant, dvs ser du ett annet fartøy endast med radar,

så glem "SB regeln"..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror nok det,

men da jeg tidlig på 80 tallet gikk 2. klassen (D4), måtte reglene pugges, en regel i lekse til neste dag. Gjennom året hadde vi pugget hele boka. Høres håpløst gammeldags ut.

 

Gikk styrmannskolen (VK 2 nautisk) 96/97 og da også måtte vi kunne hver enkelt regel på pugg, samt hvet eneste signal flagg

Link to post
Share on other sites

Hvilke av frekvensene er maritime nødfrekvenser telefoni?

Riktig var: 121,5 mHz - 156,8 mHz - 2182 kHz

121.5 har aldri vært en maritim nødfrekvens for telefoni. Selv om det ga en viss mulighet for å preke med dem der oppe. Men det er tatt ut av bruk 1/1.

 

 

GPS - Hvor mange satelitter benytter det tradisjonelle GPS systemet seg av?

Riktig var: 24

Pr. idag er 8 satelitter fra blokk IIA, 11 fra blokk IIR og 7 fra blokk IIR-M i bruk.

Link to post
Share on other sites

121.5 har aldri vært en maritim nødfrekvens for telefoni. Selv om det ga en viss mulighet for å preke med dem der oppe. Men det er tatt ut av bruk 1/1.

Det som menes er vel nødpeilesenderne som via COSPAS/SARSAT kommuniserte via frekvens 121.5/243 og 406MHz. Det brukes nå kun 406MHz.

Link to post
Share on other sites

På fartøy er det framleis nytta VHF med 121,500MHz for å kunna kommunisera med fly. Men det er jo ein fly-kanal, og ikkje ein maritim :smiley:

Det er vel kun på passasjerfarty i internasjonal fart det er krav om det, men ogso andre farty har ombord.

Redigert av treklogg (see edit history)

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

Da må det være de to nød VHFene som sto på brua som en skulle trive med seg når en forlot fartøyet, hvis jeg ikke husker feil.

 

Det er den blåe VHF'en :smiley:

Kor mange VHF'ar som skal vera med varierer etter størrelsen på skipet. :smiley:

 

Men no har eg visst spora av :crazy:

"Fast window went on reason"

Link to post
Share on other sites

Det er den blåe VHF'en :smiley:

Kor mange VHF'ar som skal vera med varierer etter størrelsen på skipet. :smiley:

 

Men no har eg visst spora av :crazy:

Den blå er det vel fortsatt bare krav til i passasjerfartøy vel?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti en slik portabel VHF, Tron Air, på passasjerfartøy hvor man kunne kalle opp fly og helikopter på den internasjonale nød- og kallefrekvensen 121,5 MHz for luftbårne transportmiddel for deretter å gå til frekvensen 123,1 MHz etter at forbindelse var opprettet. Og som nevnt er det på passasjerfartøy det er krav om slikt utstyr, men selvsagt avhengig av tonnasje og fartsområde. Og Tron Air er blå, men den gikk ut av produksjon etter 1. oktober 2009.

 

Men som vanlig har vel tråden sporet av. :giggle:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...