Jump to content

Kjølevannet på Ford 2715e diesel forsvinner?

Seesnake

Recommended Posts

hallo. Til min store forskrekkelse så jeg i dag noe veldig skremmende(eller ikke? ) i båten til min bror. :confused::confused:

Han er ikke motorkyndig,men viste meg at kjølevannet(dvs frostvesken) forsvinner. Han må fylle på ca 3 ganger i sesongen. Skrudde av lokket og skvatt!!! her var det tomt.

ford_2.jpg

Den hvite guffa veit jeg ikke hva er!!! :cryin: for meg ser det ut som og kjenner ut som hvitt smørefett,men kan ikke forstå hvordan dette havner her! Det var ellers fult av guffe(som dere ser på bilde) som lå nede i frostvæska under lokket. Det skremmende er også er at det er mye blårøyk fra eksosen.

Hva slaks motor det er husker jeg ikke i hode,men det er en ford motor.

Kan noen forklare meg hva som er galt og hva denne grå/hvite guffa er???

takker for alle svar. hilsen seesnake :blush:

ford.jpg

hei i gjen. Har sjekket oljepåfyllingslokket. Der er det helt fint .ikke vann,bare olje.

Pleier å bli grå krem på og rundt lokket hvis en får vann i olje og.

Er nok topp-pakningen og vannet går i eksosen, MEN sjekk motoren først for andre lekkasje muligheter , med tanke på vannet det kan har havnet i skutebunn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Start motoren og se om trykket i kjølesystemet/ekspansjonstanken stiger raskt? Lokket skal jo slippe ut trykket ved rundt 1 bar og det er for å oppta evt. trykk som bygger seg opp fordi kjølevesken utvider seg ved oppvarming. Tar du av lokket når motoren er blitt "litt" varm og setter det på igjen og tar det av igjen etter kort stund og trykket er kommet "tilbake" er det ganske sikkert toppakningen desverre?

Har en følelse at det er toppakningen jeg også. Olje i vannet tyder på at det er dårlig tetning mellom en oljekanal og vannkanal. Oljetrykket er høyest, og derfor er det olje i vannet. Kan også være sprekk i topp eller blokk som gjør dette. Noe oljeforbruk er det helt normalt at det er, men er det unormalt forbruk når oljen blir peilet :confused::smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det er jo også en annen mulighet som å fylle olje på feil plass. Han ville vel ikke være den første som har gjort det. Kanskje bare en liten skvett før mar er klar over hva man gjør.

Jeg ville kjøpt nytt lokk og gjort reint flensen for lokket og rundt. Hva med termostaten, er temperaturen ok? Bytt kjølevann, tilsett ny frostveske og se hva som skjer.

Hei. Ja her var det mye å ta tak i ja. :confused: Har funnet ut nå et det er en 6 sylindret Ford 2715e.

Det ryker forferdelig blårøyk når den blir startet og når den ligger å går på tom gang.

Oljenivået ligger normalt. Fyller ikke på olje i løpet av sesongen. Motoren går veldig pent selv på tomgang. Har jo tekt litt på den kjøleren som kan ha en sprekk,men er ikke sikker.

om det er fylt olje på feil plass vet jeg ikke,men alt er mulig her for å si det slik! :smiley:

Temparaturen er ok aldri kokt .

Hvor gammel frostvæsken er vet dem ikke. Men den måler -10 nå. Derfor har jeg oppjustert den til -21

Når de har vært ute på sjøen har de etterfylt med vann. Ikke frostvæske .

Vet ikke om det er olje i vannet,men virker som fettklomper. Likner veldig på slikt fett dem bruker til akslingen bak .

det jeg tror er at topp pakningen er i stykker. Kenner veldig lite til denne motoren da jeg selv har penta. men er det noen som har instruksjonsboken og tekniske tekninger av kjølesystemet og mer til denne motoren , håper jeg noen kan sende meg en link. :wink:

har sett i arkivet men finner ikke noen ting.

Takk for hjelp så langt.

seesnake

Hei, har du sjekket kvaliteten på vannet i v.veksler er det ferskvan/glycol eller er det sjøvann?

Det blanke gørret som du ser på lokket til kjøleystemet minner svært mye om det jeg fikk på min Bowman kjøler i det rørinnsatsen begynnte å lekke og jeg fikk saltvann inn i kjølesystemet.

Jeg tror du har lekasje mellom farskvann og saltvannsiden i kjøleren og har ekstrem tæring på kjøleren som følge av dette. Jeg ville tatt av kjøleren og demontert denne for inspeksjon.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ta det rolig i første omgang :smiley:

Veldig godt teikn at den ikkje bruker olje. Og røyk kjem då trolig av dieselblanding som kanskje ikkje er optimal lenger.

Har sett fleire motor-tilfeller der det bare mangler servicer og vask av kjølesystem. Dersom kjølevæske er gammel, og kun har vert etterfylt mange ganger, så kan det komme rusk og rask oppi. Feks ved blanding av frostvæskekonsentrat på brukte kanner.

Tapp av og vask systemet med rensevæske for slikt formål. Dette er uansett stor fordel å ha gjort dersom det ender opp med ein toppakningsjobb. At det er vannforbruk kan faktisk skyldes at det blir fylt for mykje vann på kjøleren, siden denne også fungerer som ekspansjonstank.

Så kva skal egentlig nivå være oppi der?

Eit tips kan være å sette en slange på utluftingen som er på stussen til lokket-så henger du ei tomkanne i nærheten, og trer slangen oppi den. Dersom det er for mykje vann på systemet så blir det pressa ut gjennom slangen da, og så ser du det i kanna.

Motoren ellers hadde sikkert likt en kur med lurium fra QMI. Rensesystem til å ha i oljen, og evt diesel. Mange som har fått vekk røyk og motorbank med det :smiley:

Red: men eg trur SF, og ubåtfender er inne på noko ang kjøleren og.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...