Jump to content

Forsterke akterspeil for ankervinsj


blueline

Recommended Posts

Jeg monterte ankervinsj bak sist sommer og limte på forsterkning av kryssfiner slik jeg har gjort i tidligere båter. Denne båten har imidlertid flat(svakt buet) hekk uten vinkler. Det gjør at glassfiberen flekser når jeg kjører vinsjen. Dette gjelder både der vinsjen er festet og braketten til ankervinsjen er festet. Jeg har derfor bestemt meg for å forsterke akterspeilet. Jeg har lest siste artikkel i seilmgasinet? hvor de limte fast en bit kryssfiner med epoxy, men i mitt tilfelle tror jeg at jeg må forsterke hele delen av akterspeilet mellom skrogsiden og åpningen i hekken. Jeg har ingen erfaring med plastarbeid, men ser for meg at jeg må forsterke området med å legge på mer glassfiber. Spørsmålet er da om jeg skal legge kryssfiner i området vinsj og brakett og dyvinicell i området rundt eller kun glassfiber?.dsc02742.jpg

Link to post
Share on other sites

Tor ikke det vil hjelpe bare å legge på flere lag med glassfiber. Det vil fortsatt flekse, med mindre du legger på svært mange lag. Du må få inn en eller annen form for avstiver. Lim fast noen biter med dyvinicell i et rutenett på innsiden av hekken som avstandsstykker og plast de inn. Da får du en sterk hekk.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg så for meg en løsning i den gaten, men under vinsjen/braketten så må jeg vel ha kryssfiner og jeg er usikker på hvordan overgangen mellom kryssfinerområdet og dyvinicell blir. Dvs. at overgangen får ujevn stivhet, men det blir kanskje så sterkt at det ikke spiller noen rolle. Jeg skal også støpe en karm/kasse for kjettingen og lurer da på om jeg kan bruke dyvinicell som kjernematriale og bake det inn i glassfiber.

 

Jeg skal gjøre jobben før våren, men jeg skjønner at jeg behøver en viss temperatur, men det kan jeg kanskje løse ved å isolere utsiden av skroget når jeg gjør jobben og ha termostatstyrt varme på innsiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...